Suomalaiset ovat tunnetusti peräkärrykansaa. Volkswagenin suorittamassa testissä selvitettiin, miten pitkälle sähköautolla pääsee kuormattu kärry perässä sekä miten kuomun tyyppi vaikuttaa kulutukseen.
Sähköauton kulutukseen vaikuttavat monet tekijät. Yksi usein esiin nousevista huomionaiheista on peräkärryn vetäminen, millä on merkittävä vaikutus auton toimintamatkaan.
Vaikka koukkua ei kaikkiin sähköautoihin ole tarjolla, on markkinoilla jo lukuisia malleja, joihin koukku on saatavissa ja joilla isommankin kuorman vetäminen onnistuu.
Volkswagen, K-Rauta sekä peräkärryvalmistaja Juncar selvittivät, kuinka paljon kärryn vetäminen vaikuttaa täyssähköauton kulutukseen optimaalisissa olosuhteissa.
Lue myös: "Mitään ei ollut tehtävissä" – Moottori: Pieni virhe peräkärryn kuormaamisessa voi johtaa katastrofiin
Kuomulla on väliä
Volkswagen kertoo tiedotteessaan, että testissä käytettiin kolmea 77 kWh:n akulla varustettua ID.4:ää, joiden ilmoitettu WLTP-toimintamatka on 505 kilometriä. Autojen varusteissa oli pieniä eroavaisuuksia, mutta kaikkien alla olivat samanlaiset renkaat ja 20-tuumaiset vanteet. Autoissa käytettiin valmistajan suosittelemia rengaspaineita.