Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista

Luulo ei ole tiedon väärti: Näin pitkälle sähköautolla pääsee peräkärryä vetäen

5:00Näin peräkärry kytketään autoonJos tarvitset peräkärryä esimerkiksi muuttoa varten, tiedätkö, miten kärry kytketään ja mitä on tarkistettava ennen sen käyttöä? Katso videolta ammattilaisen mallisuoritus.
Julkaistu 22.08.2022 13:37

Ville Järveläinen

Suomalaiset ovat tunnetusti peräkärrykansaa. Volkswagenin suorittamassa testissä selvitettiin, miten pitkälle sähköautolla pääsee kuormattu kärry perässä sekä miten kuomun tyyppi vaikuttaa kulutukseen.

Sähköauton kulutukseen vaikuttavat monet tekijät. Yksi usein esiin nousevista huomionaiheista on peräkärryn vetäminen, millä on merkittävä vaikutus auton toimintamatkaan.

Vaikka koukkua ei kaikkiin sähköautoihin ole tarjolla, on markkinoilla jo lukuisia malleja, joihin koukku on saatavissa ja joilla isommankin kuorman vetäminen onnistuu.

Volkswagen, K-Rauta sekä peräkärryvalmistaja Juncar selvittivät, kuinka paljon kärryn vetäminen vaikuttaa täyssähköauton kulutukseen optimaalisissa olosuhteissa.

Lue myös: "Mitään ei ollut tehtävissä" – Moottori: Pieni virhe peräkärryn kuormaamisessa voi johtaa katastrofiin

Kuomulla on väliä

Volkswagen kertoo tiedotteessaan, että testissä käytettiin kolmea 77 kWh:n akulla varustettua ID.4:ää, joiden ilmoitettu WLTP-toimintamatka on 505 kilometriä. Autojen varusteissa oli pieniä eroavaisuuksia, mutta kaikkien alla olivat samanlaiset renkaat ja 20-tuumaiset vanteet. Autoissa käytettiin valmistajan suosittelemia rengaspaineita.

Kärryiksi valikoitui kaksi Muuli 1400SX:ää, joihin lastattiin 200 kilon kuorma. Toisen kärryn kuomu oli tavanomainen Jaxal, toisen taas aerodynaamisempi Juncar.

Artikkeli jatkuu videon alla.

8:41Näin kuormaat peräkärryn niin kuin kuuluuTiedätkö, miten peräkärry kuuluu kuormata? Näillä vinkeillä homma onnistuu ensikertalaiseltakin.

Volkswagen-henkilöautojen tuotepäällikkö Toni Nieminen K-Autosta kertoo tiedotteessa, ettei vertailukelpoisten kulutustestien tekeminen ole ongelmatonta.

– Liikenteen joukossa on useista muuttujista johtuen hankalaa saada vertailukelpoisia tietoja, mutta pyrimme testissä vakioimaan mahdollisimman monta tekijää, Nieminen toteaa.

Testi suoritettiin valtatie 4:llä kesäkuussa aurinkoisena päivänä lämpötilan ollessa mukavat 19 astetta. Muun liikenteen vaikutus testituloksiin pyrittiin minimoimaan ajamalla moottoritietä. Testilenkin pituus oli 44 kilometriä, ja toimintamatkoja verrattiin ilman peräkärryä ajaneen verrokkiauton laskennalliseen toimintamatkaan.

Toimintamatkat 80 km/h:n nopeudella

  • Jaxal-kuomulla 370 km
  • Juncar-kuomulla 403 km

Toimintamatkat 100 km/h:n nopeudella

  • Jaxal-kuomulla 273 km
  • Juncar-kuomulla 308 km

Virtaviivaisemmalla kuomulla kulutus oli noin 10 prosenttia pienempi kuin perinteisellä kuomulla, mikä osoittaa, että myös kuomun tyypillä on merkitystä auton kulutukseen.

Lue myös: Pysäyttävät kuvat osoittavat, miksi kuorma täytyy aina sitoa kunnolla: "Ensihoitajat eivät voineet uskoa, että olen elossa"

Lähde: Volkswagen

SähköautotAutoilun kustannuksetAutotLifestyle
not-found-image
Ville Järveläinen
MTV Uutiset

Lisää aiheesta:

"Mitään ei ollut tehtävissä" – Moottori: Pieni virhe peräkärryn kuormaamisessa voi johtaa katastrofiinAutomyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."Moottori-lehti testasi uusia peräkärryjä ääritilanteissa – kaikki eivät selvinneet väistöliikkeestä maantienopeudessaViiden suositun töpselihybridin todellinen kulutus testattiin – valmistajien lukemat eivät kerro koko totuuttaKoeajossa Volvo S90 T8 – 10 kysytyintä kysymystä pistokehybridistäKoeajo: Onko tämä sähkösähikäinen lähes täydellinen pieni kaupunkikulkuneuvo?

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 27.11.18:58
    Viiden jälkeen

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"

  • 26.11.16:45
    Talvi

    Miten estää sähköauton latausluukun jäätyminen? Asiantuntija vinkkaa kaksi kikkaa

  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö