Autoliiton Moottori-lehden kesärengastestissä selvitettiin, miten eri renkaat käyttäytyvät sekä uutena että kuluneena. Tulosten perusteella rengasmyyjien mainospuheet kuluneiden renkaiden vaarallisuudesta eivät ole tuulesta temmattuja.
Moottorin keskiviikkona 26. helmikuuta ilmestyvässä numerossa (3/2020) julkaistava kesärengastesti paljastaa merkittäviä eroja uusien ja kuluneiden renkaiden välillä. Testissä haettiin vastausta kysymykseen, jota moni autoilija pohtii kesärengaskauden kynnyksellä: Olisiko renkaat hyvä vaihtaa jo ennen lakisääteistä 1,6 millimetrin sakkorajaa?
– Houkutus jatkaa vanhoilla renkailla vielä yhden kesän ylitse on kieltämättä suuri, mutta puheissa ja rengaskauppiaiden mainosteksteissä varoitellaan kuluneen renkaan vaarallisuudesta. Me halusimme selvittää, kuinka paljon puheilla on katetta, toteaa Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen.
Etenkin vesiliirrossa isot erot
Testissä kuusi ajamalla kulutettua rengassettiä sai rinnalleen uudet vastaavat renkaat. Käytettyjen renkaiden urasyvyydet vaihtelivat 3,0–6,0 millimetrin välillä, ja uusissa renkaissa 7,2–8,3 millin välillä.