Mitä vitamiinilisiä pitäisi syödä? Tutkijoiden mukaan yksi on ylitse muiden – muut hyödyttömiä tai jopa haitallisia

2:05

Uuden tutkimuksen mukaan suurin osa ihmisten suosimista vitamiinilisistä on täysin turhia.

Miksi himoitsemme sokerisia ruokia? Katso ravitsemusterapeutin vastaus yllä olevalta videolta.

Journal of the American College of Cardiology -julkaisussa esitellyssä tutkimuksessa tarkasteltiin tammikuun 2012 ja lokakuun 2017 aikana kertynyttä tietoa vitamiinilisien vaikutuksista ihmisten terveyteen.

Tutkimuksessa tarkasteltiin vitamiinilisien vaikutusta sydän- ja verisuonitauteihin sekä kokonaiskuolleisuuteen.

Tutkimuksen mukaan tavallisimmat ihmisten käyttämät vitamiinivalmisteet ovat hyödyttömiä – osa jopa terveydelle haitallisia.  

Folaatti osoittautui hyödylliseksi

Tutkijat havaitsivat, että monivitamiinit, C- ja D-vitamiinivalmisteet sekä kalsiumtabletit olivat ihmisen terveyden kannalta hyödyttömiä. Tutkijoiden mukaan kyseisten valmisteiden syömisestä ei myöskään ollut haittaa.

Haittaa sen sijaan on niasiini- ja antioksidanttivalmisteiden syönnistä. Tutkimuksen mukaan ne kasvattavat riskiä ennenaikaiseen kuolemaan, joskin hiljalleen.

Hyötyä ihmiset saavat tutkimuksen mukaan vain folaatti- ja foolihappolisistä sekä foolihappoa sisältävistä B-vitamiinivalmisteista. Ne saattavat tutkimuksen mukaan madaltaa riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin sekä aivoinfarktiin.

Terveyttä purkin sijaan lautaselta

The Forbesin haastattelema, tutkimusta tehnyt David Jenkins sanoo, että parhaimman hyödyn ihminen saa terveellisestä ruokavaliosta.

– Tähän mennessä mikään tutkimus ei ole osoittanut, että millään ravintolisällä olisi parempia terveysvaikutuksia kuin vihanneksilla, hedelmillä ja pähkinöillä.  

Evira suosittelee D-vitamiinilisiä

Suomen elintarviketurvallisuusvirasto Evira suosittelee, että normaalisti ulkona kesäkuukausina aikaansa viettävät aikuiset ja lapset saisivat ravinnosta tai ravintolisistä 10 mikrogrammaa D-vitamiinia vuorokaudessa. 

Alle 2-vuotiaille Evira suosittelee D-vitamiinivalmisteen ympärivuotista käyttöä, jotta 10 mikrogramman vuorokausisuositus toteutuu.

2–18-vuotiaille suositellaan 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia sisältävän vitamiinivalmisteen ympärivuotista käyttöä.

Raskaana olevien ja imettävien äitien suositus on 10 mikrogrammaa D-vitamiinia päivässä ympäri vuoden.

Yli 75-vuotiaiden ja vähän ulkona oleskelevien olisi Eviran mukaan syytä saada jopa 20 mikrogrammaa D-vitamiinia 20 päivässä. Pienempi annos, 10 mikrogrammaa, on riittävä, mikäli vanhus käyttää säännöllisesti ja paljon D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä ja kalaa.

***

0:37

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja