Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mitä pihassa oleva auto kertoo omistajastaan? "Auto on lopulta tunteellinen sitoumus"

8:00Autoaamu: Mielikuvat eri automerkeistäLehtikuva
Julkaistu 11.11.2018 09:57

MTV LIFESTYLE

Ihmiset haluavat valita autonsa asiaperustein, mutta professorin mukaan ei tarvitse tuijottaa pelkästään teknisiä ominaisuuksia, vaan brändien voi antaa toimia oppaana.

Mitä pihalla seisovan auton merkki kertoo sen omistajan identiteetistä? Huomenta Suomen lähetyksessä asiasta olivat keskustelemassa Aalto-yliopiston professori Pekka Mattila, sekä juontaja ja kouluttaja Marianne Harjula. Koko keskustelun voit katsoa pääkuvan videolta.

Ihminen haluaa tehdä valinnat järkiperustein

Harjulan perheeseen oltiin hankittu juuri edellisenä päivänä uusi mersu, jonka valintakriteerinä oli varsinkin se, että auto olisi turvallinen.

– Jos ajattelee funktionaalisesti, turvallisuus on jo vakiovaruste kaikissa autoissa, mutta kuluttajina me haluamme aina jonkin ”järkevän” syyn siihen ostokseen, Mattila toteaa naurahtaen.

Mattilan mukaan kaikki ihmiset haluavat olla pääsääntöisesti fiksuja ihmisiä, jotka tekevät päätökset asiaperustein.

Lue myös: Auto 2018 -näyttelyn kallein auto: Miljoonan euron Ford

– Silloin me kyllä löydämme ne perusteet ja jonkin järkevän syyn ostopäätökselle, Mattila sanoo.

Mattilan mukaan fiksu brändi antaa ihmisille paljonkin mielikuvia ja myös järkisyitä juuri heidän autonsa valintaan, vaikka ne todelliset syyt olisivatkin enemmän tunnepohjaisia.

Auto heijastaa omaa identiteettiä

– Auto on sellainen kauhean konkreettinen todiste siitä, mitä me olemme ja mitä me edustamme. Se on tavallaan selkeämpi, kuin vaikkapa asuinalue tai harrastukset, Mattila toteaa.

Lähetyksessä pohdittiin sitä, mitä Harjulan tuore autohankinta kertoo hänen identiteetistään. Harjulan mukaan auton, kuten muidenkin hankintojen pitää tuntua omanlaiseltaan.

– Itse kun teen tällaista työtä, missä liikun paljon ympäri Suomea esiintymässä, niin kyllä se (auto) tavallaan tuo luottamusta siihen omaan tekemiseen ja heijastaa sitä omaa identiteettiä, Harjula toteaa.

Brändi on opas auton valintaan

Myös brändiuskollisuus kertoo Mattilan mukaan ihmisen identiteetistä.

– Se kertoo hyvin paljon siitä, että auto on lopulta tunteellinen sitoumus. Se on sellainen valinta, jota punnitaan paljon – ja kuten muissakin elämänvalinnoissa, ihmiset tuppaavat olemaan aika pitkäjänteisiä, Mattila kommentoi.

Brändin saa Mattilan mukaan ehdottomasti antaa vaikuttaa auton ostospäätökseen.

– Meidän elämä olisi kauhean hankalaa, jos miettisimme pelkästään teknisten ominaisuuksien kautta. Brändi on tietynlainen opastin, Mattila sanoo.

– Eri vaiheessa elämää erilaiset valinnat tuntuvat luontevilta, tässä on sama kuin kaikessa kuluttajakäyttäytymisessä: Jotkut ostavat samaa leipää vuosikymmenet, ja toiset kokeilevat kaikkea uutta, Mattila summaa.

Lisää aiheesta:

Onko Tesla Maga-hattu pyörillä? Nyt puhuvat suomalaiskuskit: "Herättää tunteita"Netissä sitkeästi kiertävä deittiuskomus surettaa seksuaalikasvattajaa: "Hirvittävän yksinkertaista ja yksioikoista ajattelua"Suomalaiset autonostajat voi jakaa kolmeen ryhmään, mihin sinä kuulut? – "Heille auto on ensisijaisesti liikkumisväline"Riku Rantala elämän sattumanvaraisuudesta: "Meissä kaikissa asuu pahuus"Ihmisiä ei tarvitse enää pakottaa kokeilemaan sähköautoja: "Se on hauska nähdä se ensimmäinen ilme"Pekka Vahvanen: Teknologia ei välttämättä tee elämästä parempaa – kaikki arvokas on sen sijaan vaarassa: "Ihminen jää koneiden jalkoihin"
Auto 2018Auton ostaminenHuomenta SuomiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Auto 2018
  • 10.11.201809:54
    Sähköautot

    Ihmisiä ei tarvitse enää pakottaa kokeilemaan sähköautoja: "Se on hauska nähdä se ensimmäinen ilme"

  • 09.11.201823:09
    Merkkivertailu

    Voittaja on valittu! Vuoden auto Suomessa on Ford Focus – Mersu kakkoseksi äärimmäisen niukalla erolla

  • 09.11.201817:54
    Auton toiminta

    Miten ottaa hyöty irti lyhyestä koeajosta? Älä luota pelkkään perstuntumaan, huomioi nämä asiat

  • 09.11.201813:56
    Superautot

    Supermaasturit käyvät kaupaksi meilläkin: Ferrari ei ole edes esitellyt omaansa, mutta Suomeen niitä on silti tilattu jo seitsemän

  • 09.11.201811:32
    Superautot

    Tässä on Auto 2018 -näyttelyn kallein auto: Suomen ainoan Ford GT:n mittarissa on vasta reilut 200 kilometriä