Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mercedes paljastaa: Valtteri Bottas sai huonommaksi lasketun taktiikan – löi silti Lewis Hamiltonin

Valtteri Bottas johdatti Mercedeksen kaksoisvoittoon Austinissa Lewis Hamilton perässään.
Valtteri Bottas johdatti Mercedeksen kaksoisvoittoon Austinissa Lewis Hamilton perässään./All Over Press
Julkaistu 06.11.2019 09:07
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mercedeksen päätös vaihtaa Valtteri Bottas Yhdysvaltain F1-kisassa kahden varikkokäynnin taktiikalle oli tiimiltä epävarma veto, joka kuitenkin kääntyi suomalaiskuskin upeaksi voitoksi Lewis Hamiltonin suoritustason heikennyttyä.

LUE MYÖS: Valtteri Bottas paljasti karun taustan kesän raa'asta F1-pelistä: "Se ei ollut mitenkään ideaalia"

Mercedeksen päästrategisti James Vowles selvittää tallin perinteisessä kisaperkauksessa Austinissa tehtyjä ratkaisuita. Bottaksen kahden stopin taktiikka ihmetytti faneja.

– Kisaan lähdettäessä datamme perjantailta osoitti, että yhden ja kahden pysähdyksen ero oli hyvin, hyvin pieni, Vowles kommentoi.

Insinööri näyttää grafiikan, jonka mukaan yhden pysähdyksen taktiikka näytti simulaatioissa muutaman sekunnin nopeammaksi. Lisäksi kaksi pysähdystä luovat aina enemmän riskiä epäonnistumisille kuin yksi.

Mercedes kuitenkin päätti reagoida Red Bullin Max Verstappenille tekemään aikaiseen pysähdykseen kierroksella 13 ja otti nopeasti Bottaksen varikolle. Hamilton sen sijaan jatkoi radalla vielä 24. kierrokselle asti.

–  Ensimmäisten stinttien aikana strategistit laskivat, että rengaskuluma oli siirtynyt enemmän kahden pysähdyksen suuntaan, Vowles kertoo osoittaen uutta grafiikkaa, jossa tasapaino taktiikoiden välillä oli muuttunut.

– Itse asiassa (kaksi pysähdystä) oli ohittanut yhden stopin kisan lopun laskelmissa. Valtteri oli tehnyt upeaa työtä ensimmäisellä stintillään ja oli tehnyt vähän eroa Verstappeniin – juuri sen verran, että pystyimme odottamaan yhden kierroksen pitempään Verstappenin pysähdyttyä, Vowles selvittää.

Hamiltonia mietittiin pitkään kahdella pysähdykselle

Tässä kohtaa Mercedes tiesi kahden stopin jo kilpailukykyiseksi taktiikaksi. Näin se annettiin paalupaikkamies Bottakselle Hamiltonin jäädessä radalle.

– Lewisin kohdalla yksi stoppi antoi vielä mahdollisuuden pitää kärkipaikan radalla, mutta se täytyi yrittää pitää kisan loppuun asti, Vowles sanoo.

Oliko Mercedeksellä sitten houkutusta tarjota kahta pysähdystä myös Hamiltonille, joka oli viidennestä ruudusta lähtiessään yhä kiinni maailmanmestaruuden varmistamisessa? Vowlesin mukaan tätä pohdittiin varsin pitkään.

– Siinä vaiheessa, kun sitouduimme Lewisin kanssa yhden stopin taktiikkaan, emme olleet vielä lopullisessa tilanteessa. Jatkoimme renkaiden eliniän tarkkailua ymmärtääksemme, miltä se tulee näyttämään kisan lopussa, Vowles kommentoi.

– Kestävätkö ne (Hamiltonin) kovat renkaat loppuun asti vai pitääkö meidän vaihtaa yhteen pysähdykseen? Eikä se olisi ollut huono vaihtoehto. Meillä olisi ollut todella, todella iso ero renkaiden iässä Verstappeniin nähden, ja ehkä jopa mahdollisuus ohittaa hänet radalla, taktikko kertoo vaihtomahdollisuudesta.

Mercedes varautui ottamaan Hamiltonin vielä kerran sisään hakemaan keskikovat renkaat, mutta lopulta tälle ei nähty tarvetta. Täpärälle kakkossijan puolustus kuitenkin meni, missä auttoi reilusti myös lopun keltaisten lippujen tilanne.

– Kukaan ei voi sanoa varmaksi, olisiko meidät ohitettu, jos niitä keltaisia ei olisi ollut, mutta todellisuudessa se ehdottomasti auttoi meitä, Vowles myöntää.

Lisää aiheesta:

Mercedes tyrmää väitteet: Valtteri Bottaksen taktiikka laskettiin pilkulleen oikeinValtteri Bottas laukaisi ikävän ketjureaktion – näin Mercedes selittää pieleen mennyttä kisataktiikkaansaValtteri Bottaksen raivokohtaus sai yllättävän vastaanoton tallipomo Toto WolffiltaValtteri Bottakselle selvitys Mercedekseltä – suomalaisen kritisoima päätös näyttäytyy eri valossa: "Vahinko oli jo tapahtunut"Mercedes myöntää mokanneensa Brasiliassa – mutta joutuiko Valtteri Bottas virhearvion uhriksi?”James, tässä on Valtteri" – Bottakselle käskyjä ladellut insinööri kertoo nyt, miten suomalainen venyi nopeimpaan kierrokseen kuluneilla renkailla
F1Valtteri BottasLewis HamiltonMercedesUSA:n GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta