Matkailuyrittäjät uskovat hyvinvointimatkailun kasvuun

Kotimaan matkailun uusin ja kasvava trendi ovat erilaiset hemmottelu- ja itsensähoitolomat. Matkailuyrittäjän pitää markkinoida myös niitä sähköisesti, sillä jo neljännes varauksista ja myynnistä tehdään internetin kautta ja verkkokauppa kasvaa koko ajan.

Erilaisilla hyvinvointipalveluilla on matkailuväen mielestä nyt kysyntää. Niitä kaupataan suomalaisten lisäksi Venäjän rikastuvalle keskiluokalle. Matkailun edistämiskeskuksen tutkimuspäällikön Tom Ylkäsen mukaan suomalaiset matkailuyrittäjät odottavat yhä enemmän turisteja Venäjältä.

- Venäjän markkinat ovat siitä mielenkiintoiset, että suurin kysyntä yöpymisillä mitattuna on tammikuussa ja tämän vuoden tammikuu tulee olemaan erittäin hyvä. Nyt uuteena tuotteena alamme lanseeraamaan hyvinvointimatkailua, mihin kuuluu itsensä hemmottelu ja hoitaminen, Ylkänen toteaa.

Matkailubisneksessä on alan suhdannebarometrin mukaan muitakin voimistuvia trendejä: hiihtokeskukset suurentuvat yhä ja niiden yhteyteen suunnitellaan jo kaavoitusvaiheessa erilaisia palveluita. Ympärivuotista toimintaa haetaan esimerkiksi sauvakävelystä ja golfista.

Haaga Tutkimuksen kehityspäällikön, Hannu Piiraisen mukaan yrittäjän pitää verkostoitumisen lisäksi mennä verkkoon. Matkoista varataan ja myydään jo neljännes internetissä.

- Muutamassa vuodessa ollaan tilanteessa, jossa ehdoton valtaosa kaikesta kaupankäynnistä, varauksista ja matkailuinformaatiosta kulkee verkon kautta. Joka ei nyt panosta siihen, on todellakin menettämässä pelin, toteaa Piirainen.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat