Marja-Leena Piipposen kuoripaperitöitä Kuusankoskella

-Tekstiilitaiteilijana ensi kosketukseni paperiin sain paperinarua kutoessani, muistelee turkulainen tekstiilitaiteilija Marja-Leena Piipponen. Siitä hetkestä lähtien paperi loputtomine mahdollisuuksineen on häntä kiinnostanut, samoin kuin käsin tehdyn paperin luonnosta saatavan raakamateriaalin runsaus.

Piipposen kuoripaperitöitä on esillä Suomen Paperigalleriassa Kuusankosken Keltissä torstaista alkaen.

-Ajatus kuoripaperista syntyi ihaillessani eräänä kesäpäivänä omenapuun runkoa. Olin tutustunut Väiski Putkosen paperinvalmistuksen kurssilla pajun kuoren nuijimiseen japaninpaperin valmistusta varten, Piipponen kertoo.

-Halusin kokeilla nuijia omenapuun kuorta kevyesti vain saadakseni sen avautumaan. Siitä syntyi myös lopputyöni aihe taiteen maisterin tutkintoon. Lopputyössäni tutustuin käsin puunuijalla nuijimalla työstettyyn omenapuun ja pajun kuoreen. Suomen Paperitaidegalleriassa Kuusankosken Keltissä esillä olevat työt koostuvat kolmesta erilaisesta puun kuoresta. Pihlajan kuori on väriltään kirkasta, mutta olemukseltaan karkeaa.
Omenanpuun kuori haluaa kurkottaa ulos kohti luontoa ja pajun kuori leikkii viivalla isokokoisina paperiarkkeina. Kuoripaperi on ollut tunnettua jo maya-intiaanien ja atsteekkien ajoilta. Amalt- eli Amate-paperia valmistavat Etelä-Meksikon Otomi-intiaanit paperimulperipuun kuoresta vielä tänäkin päivänä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat