Lue miten Lotus mullisti formula ykköset

Clive Chapman, Lotus, kuva:EPA/Andy Rain
Clive Chapman, Lotus, kuva:EPA/Andy Rain
Julkaistu 15.09.2009 14:02

Formula ykkösiin ensi kaudella palaava Lotus-talli kuului lajin huipulle 1960- ja 70-luvuilla.

Colin Chapmanin perustama Lotus oli historian ensimmäinen talli, joka sai täyteen 50 GP-voittoa. Chapman kehitti formula ykkösiin monia aikaansa edellä olleita innovaatioita. Hän on vaikuttanut F1-historiassa eniten autojen kehitykseen nykyisen kaltaisiksi.

Vuonna 1962 Lotus 25 oli ensimmäinen itsekantavalla monokokilla varustettu F1-auto. Alumiinista niitattu paketti muistutti kylpyammetta. Sitä ennen rungot oli rakennettu putkista. Monokokki teki autosta muita aikakauden F1-autoja jäykemmän ja kestävämmän. Nykyisetkin F1-autot käyttävät samantyyppistä perusrakennetta.

Vuonna 1967 Lotus 49 oli ensimmäinen merkittävä F1-auto, jossa moottori oli kantavana osana rakennetta. Moottori oli toisesta päästään kiinni monokokissa ja toisesta päästään vaihdelaatikossa ja takaripustuksissa. F1-autot rakennetaan yhä edelleen samalla perusajatuksella.

Lotus mullisti formula ykköset vuonna 1968 luopumalla autojensa maalaamisesta kansallisväreihin. Niiden sijaan Lotus toi mukaan sponsoroinnin ja maalasi autonsa Gold Leaf –tupakkamerkin värien mukaisesti punaisella, valkoisella ja kullalla. Mainostilan myyminen autoista levisi nopeasti kaikkien tallien keskuuteen. Vuonna 1972 Lotus vaihtoi savukemerkkinsä John Player Specialiin, jonka kullanvärisillä logoilla varustetut autot monet pitkäaikaiset F1-fanit varmasti yhä muistavat.

1970-luvun lopussa Lotus otti huikeita kehitysaskelia auton aerodynamiikan suhteen. Lotus keksi hyödyntää maaefektiä muotoilemalla auton pohjan kuin väärinpäin käännetyksi lentokoneen siiveksi. Auton liikkuessa sen alle kehittyi alipainetta, joka imi auton kiinni rataan. Vuoden 1978 Lotus vei mestaruuden ylivoimaisesti, minkä jälkeen kaikki tallit kopioivat maaefektin hyödyntämisen, kunnes se kiellettiin viisi vuotta myöhemmin.

Lotus oli yhdessä McLarenin kanssa ensimmäisenä rakentamassa autoa hiilikuidusta vuonna 1981. Chapman aloitti myös ensimmäisenä aktiivijousituksen suunnittelemisen F1-autoon, kunnes kuoli sydänkohtaukseen 1982. Lotus kokeili vuosien saatossa myös nelivetoa sekä kahdessa kisassa F1-historian erikoisinta, turbiinimoottorilla varustettua autoa, joka ei kuitenkaan menestynyt.

Lotus muutti jo 1960-luvulla Itä-Englannin Norfolkiin, jossa myös tiistaina julkistettu uusi Lotus-nimeä kantava F1-talli pitää päämajaansa.

Lotuksen tilastot:

Kilpailuja: 491
Voittoja: 79
Paalupaikkoja: 107
Nopeimpia kierroksia: 71
Kuljettajien maailmanmestaruuksia: 6 (Jim Clark 1963 ja 1965, Graham Hill 1968, Jochen Rindt 1970, Emerson Fittipaldi 1972, Mario Andretti 1978)
Valmistajien maailmanmestaruuksia: 7 (1963, 1965, 1968, 1970, 1972, 1973, 1978)

Lähteet: Wikipedia ja Juha Kärkkäinen: Formula 1 tallit