Legendan nimi on Popeda

Kun puhutaan suomirockista, puhe kääntyy helposti Popedaan. Juuri 30-vuotinen sota 1977–2007 –nimisen kokoelman julkaissut tamperelaisyhtye ei ole enää pelkkä bändi, vaan legendan mittasuhteita lähentelevä käsite suomalaisella musiikkikentällä.

Legendan tarina alkoi, kun parikymppiset kaverukset Pauli ”Pate” Mustajärvi ja Ilari ”Ilpo” Ainiala päättivät pistää ystäviensä kanssa bändin pystyyn. Poko Records -levy-yhtiön juuri perustanut Epe Helenius kutsuttiin kuuntelemaan tuoretta yhtyettä Mustajärven vanhempien talon autotalliin Ikurin kaupunginosaan Tampereella.

– Innostuin Popedasta heti sen jätkämäisyyden ja aitouden takia. Pojat eivät todellakaan välittäneet mistään punkin tai progen kaltaisista muotivirtauksista, vaan keskittyivät soittamaan rehellistä rockia, Poko Recordsin toimitusjohtaja Helenius muistelee.

Helenius kiinnitti Suomen Rolling Stonesiksi nimeämänsä Popedan levy-yhtiöönsä. Vuonna 1978 yhtyeen nimeä kantava esikoislevy saapui markkinoille.

– Ensimmäinen levy oli jonkinasteinen pettymys. Amatöörimäisyys paistoi levystä ihan kunnolla läpi, eikä se saanut hyvää vastaanottoa. Ehkäpä Popeda tuotiin liian raakileena levyttämään. Saattaa kuitenkin olla, että ilman ensimmäistä levyä koko bändi olisi ehtinyt hajota, Helenius pohtii hieman huvittuneena.

Popeda loi itselleen mainetta raisun energisellä live-esiintymisellä. Heleniuksen mielestä bändin keikkakulttuuri oli ongelmallista siksi, koska yleisö ei alkuun oikein osannut suhtautua nuoreen ja uhmakkaaseen Popedaan.

– Popeda ei ollut missään mielessä muodikas, eikä istunut mihinkään sen ajan musiikkijuttuun, Helenius sanoo.

Sinnikäs Popeda jatkoi kuitenkin itsepintaisesti valitsemallaan tiellä ja vuonna 1980 julkaistu Eppu Normaalin kitaristin Pantse Syrjän tuottama Raswaa Koneeseen -albumi nosti yhtyeen suomirockin kovaan sarjaan.

Konstailematonta äijärockia

Popeda on kasvanut kolmessakymmenessä vuodessa suomirockin mammutiksi, joka on julkaissut 24 albumia ja vaihtanut kokoonpanoa tiuhaan tahtiin. Jos ihmiset eivät 70-luvulla tienneet, kuinka asennoitua epätrendikkääseen tamperelaiseen rockyhtyeeseen, on tilanne ollut jo vuosia aivan toinen. Popeda tuntuu symbolisoivan suomalaisille jotain tuttua ja aitoa. Popedan keikalle menevä tietää hyvin, mitä tulee saamaan: tuhdin annoksen konstailematonta äijärockia.

– Asia, mikä tekee Popedasta Popedan, on kyllä ehdottomasti Pate Mustajärvi. Ei muita sellaisia persoonallisuuksia esiinny Suomen rokkiskenessä. Jos Remu oli Suomen ensimmäinen todellinen rock-tähti, niin Pate on sitten ihan varmasti se toinen, ilmoittaa Helenius.

Löytyykö Pate Mustajärvelle haastajaa?

Pate Mustajärven karismaa ei käy kiistäminen. Viime vuonna viisikymppisiä juhlinut Mustajärvi on Heleniuksen mukaan mr. Manserock ylitse muiden.

– Pate on suomalaisen rehdin miehen perikuva. Aika näyttää, saadaanko Patelle minkäänlaista haastajaa. Aina välillä pinnalle nousee kovia tyyppejä, mutta ainoana potentiaalisena haastajana näen Kotiteollisuuden Jouni Hynysen. Hynysessä voisi olla ainesta toisen polven Pateksi, Helenius sanoo.

Mitään kiirettä mahdollisella haastajalla ei Heleniuksen mukaan ole, koska hän uskoo Popedan veivaavan vielä monta vuotta.

– Olen varma, että kymmenen vuoden päästä juhlimme sitten bändin neljäkymmentävuotissyntymäpäivää, Helenius vinkkaa.

Kokoelma pitkän uran kunniaksi

Helenius on erityisen ylpeä pari viikkoa sitten ilmestyneestä kokoelmalevystä. Kaksilevyinen juhla-albumi sisältää monipuolisen otoksen suomirockin legendan pitkältä uralta.

– Kokosin levyä yhdessä Popedan kitaristin Costello Hautamäen kanssa. Emme halunneet valikoida levylle Popedan kaikkia suurimpia hittejä, vaan muodostaa kappaleilla luonnollisesti etenevän kaaren, kertoo Helenius.

Albumi sisältää myös DVD:n, jolla vuonna 1986 Husulan Casinolla kuvattu livetaltiointi.

– Livetaltioinnin oikeuksien saaminen oli vaikeaa, mutta onneksi asia kuitenkin järjestyi. Olemme saaneet DVD:stä hyvää palautetta. Ihmiset voivat sitä katsellessaan todeta, että aika samanlaista Popedan livemeininki on vieläkin, Helenius sanoo.

Ensi keväänä Popeda lähtee juhlakiertueelle. Heleniuksen mukaan kaikki on keikkapaikkojen sijainneista lähtien tällä hetkellä epävarmaa. Ainoa varma asia on se, että kiertue tulee olemaan ehtaa hyvää Popedaa alusta loppuun.

Suomirockin peruskivi

Helenius ei ole katunut jälkeenpäin päätöstään kiinnittää Popeda levy-yhtiöönsä. Hänen mukaansa Popedan merkitys suomalaiselle musiikkikulttuurille on paljon suurempi, kuin mitä levymyynnillä voidaan mitata.

– Popeda on osa suomalaisen musiikin peruskalliota muun muassa Hurriganesin kanssa. Popeda edustaa suomalaisille jatkuvuutta, ja ovathan jätkät kiistämättä aika hyviä hommassaan, Helenius sanoo.

Teksti: Lena Nelskylä

Lue myös:

    Uusimmat