Lama-aikana ostetaan halpaa ja kallista - keskihintaisessa säästetään

Halpa ja kallis tavara käyvät kaupaksi lama-aikana. Keskihintaisessa kuluttajat sen sijaan säästävät, sanoo Stockmannin tavarataloryhmän johtaja Maisa Romanainen.

- Alemman hintaluokan muotibrandeissa kysyntää riittää, samoin kuin hieman yllättäen myös premiumhintaluokassa. Mutta sitten muodissa esimerkiksi keskihinta on se, jossa kuluttajat mieluummin etsivät uusia vaihtoehtoja alemmista hintaluokista.

Romanaisen mukaan alkuvuosi oli Stockmannille "erityisen hankala".

- Taantuma puri kovasti, mutta sitten jo kesä-heinäkuussa on päästy näyttämään parempia indeksejä kuin alkuvuonna, Romanainen sanoo.

Myynti pieneni 11 prosenttia

Stockmannin myynti pieneni huhti-kesäkuussa 11 prosenttia vuotta aiemmasta. Siihen vaikutti yhtiön mukaan vaikean taloustilanteen lisäksi Venäjän ruplan voimakas heikentyminen.

- Meillä on se perusnäkemys, että viimeisen kvartaalin aikana päästäisiin kohtuullisen lähelle viime vuoden sekä myynti- että tuloslukuja, sanoo Stockmannin toimitusjohtaja Hannu Penttilä

Hän sanoo, että loppuvuoden aikana Stockmann joutuu reagoimaan hintakilpailuun myös alennusmyynnein.

(MTV3)

Katso Leea Ollikaisen juttu (Seitsemän uutiset 5.8.2009)

Lue myös:

    Uusimmat