AfD:n tavoittavuuden Tiktokissa on arvioitu olevan yli kolme kertaa suurempaa kuin Saksan muilla puolueilla yhteensä.
– Vallankumous Tiktokissa: se alkaa tänään.
Näin totesi Saksan terveysministeri Karl Lauterbach, kun hänestä tuli maaliskuussa maansa ensimmäinen ministeri, joka avasi tilin videopalvelu Tiktokissa.
Sosiaalidemokraatteja edustava Lauterbach perusteli tilinsä avaamista sillä, ettei alustaa voi jättää kokonaan Vaihtoehto Saksalle -puolueelle (AfD). Nuorten äänestäjien tavoittaminen on tänä keväänä Saksassa erityisen tärkeää, sillä äänestysikärajaa on koko maassa laskettu eurovaaleissa 16 vuoteen.
Hieman Lauterbachia myöhemmin Tiktokiin liittyi myös tämän puoluetoveri, liittokansleri Olaf Scholz.
– Noin kaksi kolmasosaa 14-19-vuotiaista saksalaisista käyttää Tiktokia, joten se on tärkeä väline taistelussa äänistä näissä eurovaaleissa, kertoo Johannes Hillje.
Hillje on työskennellyt toimittajana ja toiminut Euroopan vihreiden kampanjapäällikkönä eurovaaleissa 2014. Sittemmin hänestä on tullut tutkija ja viestintäkonsultti. Hilljen väitöskirjan käsitteli AfD-puolueen viestintää.
Euroopan unionin alueella on yli 140 miljoonaa Tiktok-käyttäjää. Noin 20 miljoonaa heistä asuu Saksassa.
AfD ylivoimainen Tiktok-tavoittavuudessa
Yksi Saksan poliittisen Tiktokin näkyvimmistä hahmoista on europarlamentaarikko Maximilian Krah, joka on AfD:n kärkiehdokas eurovaaleissa.


