Lähde: Näin suuri ero Mercedeksen ja Ferrarin moottoreissa on – kertoo paljon Kimi Räikkösen tallin surkeudesta

F1-kauden alkuvaiheen yksi puheenaihe on liittynyt Ferrarin moottoreiden ankeuteen. Vielä viime kaudella Ferrari loisti kyseisellä sektorilla – nyt tilanne on aivan toinen. Motorsport.com:n italiankielinen sivusto julkaisi tutkimustuloksia F1-sarjan eri voimalähteiden iskukyvystä.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Espanjan GP suorana 14.-16.8.
Pe: 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Espanjan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Sivusto toteutti monimutkaisen tutkimuksen, jossa käytettiin muun muassa "akustiikkamittauksia".

Sivuston mukaan Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin käyttämän Mercedeksen autossa jyllää yli tuhat hevosvoimaa (1024 hp) tuottava moottori. Kyseinen lukema on niin sanotusta aika-ajomoodista, joka ollaan kieltämässä jo tällä kaudella.

Mercedeksellä on 28 hevosvoiman etumatka Hondaan, joka tulee toisena. Mersun ero Renaultin voimalähteisiin on 37 ja Ferrariin 42 hevosvoimaa.

Ajallisesti Ferrarin moottoritappio on yhdellä kierroksella peräti neljä kymmenystä.

Tämä ei kuitenkaan kerro koko totuutta niin Ferrarin kuin myös sen asiakastallin Alfa Romeon hitaudesta.

Ferrarin Charles Leclerc hävisi Britannian toisen GP:n aika-ajoissa 1,1 sekuntia paaluajan tehneestä Hamiltonista.

Alfa Romeon Antonio Giovinazzi ja Kimi Räikkönen jäivät puolestaan 1,7 sekunnin päähän aika-ajojen ensimmäisen osuuden nopeimmasta kuljettajasta, eli Bottaksesta. Alfa Romeon aerodynamiikkapaketti on siis reippaasti päälle sekunnin hitaampi kuin Mercedeksen vastaava.

Ferrarin moottoreiden tasonromahdus tapahtui pitkälti sen jälkeen, kun Red Bull oli tehnyt niistä valituksen. Kansainvälinen autoliitto FIA ja Ferrari sorvasivat mystisen ”sopimuksen” asian tiimoilta. Sopimuksen sisältöä ei ole koskaan tuotu julkisuuteen.

Tällä kaudella Ferrarin moottoreilla operoivat tallit ovat olleet selvästi heikompia viime vuoteen nähden.

Lue myös:

    Uusimmat