Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Kutkuttava huomio Toyotan ratkaisusta – asiantuntija povaa MM-ralliin huimaa suomalaisnäkymää: "Voisi jopa vaikuttaa siltä"

0:56Sami Pajari ei osannut odottaa Toyotan tarjousta: "Kärpänen puraisi aika kovaa"Sami Pajari ei osannut odottaa Toyotan tarjousta: "Kärpänen puraisi aika kovaa"Toyota GAZOO Racing
Julkaistu 12.09.2024 06:40
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Elokuussa Jyväskylässä Toyotan rally1-autossa debytoinut Sami Pajari pääsee maistamaan pääluokan menopelin vauhtia taas syyskuun lopussa Chilessä ja kolme viikkoa myöhemmin Keski-Euroopassa. MTV Urheilun asiantuntijat Jari Ketomaa ja Riku Tahko uskovat, että Toyotalla on tehty Pajarin suhteen suunnitelmia jo pidemmällekin.

LUE MYÖS: Kommentti: Uuno Turhapuro sen sanoi – tämän vuoksi Sami Pajari korvaa Takamoto Katsutan

LUE MYÖS: Sami Pajari aisti muutoksen Toyotalla: "Merkit olivat huomattavissa"

Pajari, 22, teki Suomen MM-rallin alkuvaiheilla pari ajovirhettä, mutta kasasi tämän jälkeen itsensä ja ajoi maaliin komeasti sijalla neljä. Eroa pohja-aikaan tuli keskimäärin 0,41 sekuntia kilometrillä, mikä on tulokkaalle erinomainen suoritus – olkoonkin, että erot ovat Suomen vauhdikkailla teillä perinteisesti pienempiä kuin jossain muualla.

Toyotan tiistaina julkaisema tiedote kuitenkin vain alleviivasi Pajarin onnistumista, eikä sen sisältö siksi ollut edes varsinainen yllätys. Huhujakin Pajarin mahdollisista lisäkisoista vielä tämän kauden aikana oli ollut liikkeellä.

– Kreikan ralli oli vielä hyvä esimerkki siitä Samin kypsyydestä. Hän piti koko ajan järkevän vauhtitason. Tavoite oli ajaa voitto ja parantaa asemia mestaruustaistelussa. Oli täysin oikeutettu juttu, että sen myös sai, Ketomaa sanoo.

Pajari sijoittui viime viikonloppuna ajetussa Kreikan MM-rallissa niin ikään neljänneksi, vaikka alla olikin taas Toyotan rally2-auto. Kärkikuskien keskeytykset nostivat WRC2-luokan erittäin täpärästi ja dramaattisesti voittaneen suomalaisen yleiskilpailussakin korkealle.

– Ei ollut yllätys. Hyvä ja rohkea veto se, että laitetaan Pajari ajamaan asfaltille. Se on erittäin tärkeää oppia tulevaisuutta ajatellen, Tahko huomauttaa tulevasta tuplapestistä.

Kaksijakoinen haaste

Pajarin itsensä mukaan edessä oleva haaste on kaksijakoinen. Chile muistuttaa olosuhteiltaan Suomea: paikalliset soratiet ovat kovavauhtisia ja jouhevia. Keski-Euroopassa alustana on asfaltti, joka lienee viime vuoden tapaan märkä ja mutainen.

– Chilessä vauhtitaso tulee olemaan varmasti hyvä. Olen ihan varma, että Sami ajaa viiden joukkoon, jos hän vain ajaa sen oman suorituksensa, Ketomaa ennakoi.

– Se olisi todella hyvä sijoitus kokonaisuutta ajatellen. Tärkeintä on ajaa pätkät maaliin omalla tasolla, joka tuntuu hyvältä. Ja jos hän onkin vain vähän Grégoire Munsterin vauhtia edellä ja kuudes, sillä ei ole suurta merkitystä tulevaisuuden kannalta. Kunhan tekee tasaisen selkeää työtä.

Ketomaan mukaan Pajarin ei tarvitse vauhdin puolesta yrittää todistaa varsinkaan Chilessä yhtään mitään.

– Se vauhtitaso, joka hänellä on, on takuuvarmasti hyvä. 

Tahko sanoo kirjaavansa Pajarille plusmerkkisen arvosanan, jos tämä pystyy molemmissa kisoissa "sekoittamaan pakkaa".

– Hän ei ole sillä tasolla, että pystyisi ajamaan Thierry Neuvillelta pisteitä pois. Vastapeluri pitää ottaa muualta Hyundai-porukasta, onko se sitten Esapekka Lappi Chilessä ja Andreas Mikkelsen Keski-Euroopassa. Pitää pystyä härnäämään.

Odotus on siinä mielessä kova, että esimerkiksi Elfyn Evansista ja Takamoto Katsutasta ei ole tahtonut tähän aina tämän kauden aikana olla.

– Se tukihan puuttui Ogierilta esimerkiksi viime kisassa totaalisesti. Se on surkeaa taaperrusta se Evansin ja Katsutan tekeminen.

Suunnitelmat pitkällä

Pajarin nyt saama mahdollisuus Toyotan rally1-auton ratissa perustunee juuri tähän.

Kalle Rovanperän jättäydyttyä täksi kaudeksi osa-aikakuljettajan rooliin Evans ja Katsuta eivät ole pystyneet vastaamaan lisääntyneiden odotusten mukanaan uomaan haasteeseen, ja osaltaan tämän takia Hyundai johtaa valmistajien MM-sarjaa 35 pisteellä.

Vuonna 2021 junioreiden maailmanmestaruuden voittanut ja tällä kaudella WRC2:n mestaruudesta taistelevalle Pajarille on siis latu auki Toyotalle tuleviksi vuosiksi, ja Ketomaa ja Tahko uskovat, että sitä on jo tasoitettukin melko tavalla.

– Voisin kuvitella, että aika pitkällä ollaan, mutta varsinaista sopimusta ei ehkä vielä ole tehty. Jos Chile menee järkevästi läpi ja Sami pystyy ajamaan hyvän tuloksen, sitten on varmasti sopimus taskussa tulevaisuuteen. Jos tulee jotain hölmöilyä, sitten voi olla vielä vähän miettimistä, että mitä tehdään. Keski-Eurooppa ei enää vaikuta, vaan ennen sitä aletaan tehdä ratkaisuja, Ketomaa sanoo.

Tahkon mukaan tiistain tiedotteen "rivien väliin" oli kirjattuna jo huomattavan paljon.

– Jos kaksi kisaa kerrallaan annetaan ja ruvetaan siirtämään vakiokuljettajia sivuun, niin jonkinlainen suunnitelma on. Se, että se asfalttikisakokemus otetaan tälle vuodelle, että ollaan valmiimpana, niin kyllähän se voisi jopa vaikuttaa siltä, että (ensi vuoden) hommat voisivat Samilla vaikka jo (tammikuussa) Montesta alkaa.

– Sanoisin, että tämä näyttää enemmän siltä, että suunnitelma on valmis ja ruvetaan ajamaan kuskiparivaljakkoa sisään kuin että nämä olisivat mitään näytönpaikkoja.

Lisää aiheesta:

Erimielisyyttä Sami Pajarista – ralliasiantuntijat povaavat toisesta kuskilupauksesta sankaria: "Luotan siihen kundiin"Toyotan hurja diili Sami Pajarille yllätti asiantuntijat: "Vaikka oli huhuja kuultu"MM-rallitähden aikeista erimielisyyttä – suomalaisasiantuntijalta huima Toyota-näkemys: "Pajari on lahjakkaampi"MM-rallissa huima suomalainen kaksintaistelu: "Pitäisi pystyä voittamaan"Toyota räväytti MM-rallissa – asiantuntija korostaa suomalaisten merkitystä: "Viimeisiä hetkiä, kun tämä piti tehdä"Esapekka Lapista lausuttiin kylmääviä sanoja – "Sitten sitä työpaikkaa ei kyllä ole"
MM-ralliSami PajariToyotaRalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 06:57
    Kalle Rovanperä

    Juha Kankkunen varoittaa Kalle Rovanperästä

  • Eilen11:53
    Ott Tänak

    Ott Tänak nosti kätensä pystyyn – Hyundai-tähti tarvitsee lähes ennennäkemättömän ihmeen

  • Eilen07:01
    Ott Tänak

    Nyt jysähti hurjaa tekstiä MM-rallin tallipaikoista – Ott Tänak mukana pelissä

  • 14.9.22:56
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä happamana – mestaruustaistelu mutkistui: "Ei mitään hyvää"

  • 14.9.22:21
    Toyota

    Toyota teki huimaa MM-rallihistoriaa