Kuka päättää, mikä on uutinen – toimittaja vai Facebook?

Aiemmin toimittaja päätti omilla aihevalinnoillaan siitä, mikä on huomisen kahvipöytäkeskustelun aihe. Nykyään asia ei ole enää näin mustavalkoinen, vaan uutisen kiinnostavuus punnitaan yhä useammin siellä, missä kansa kokoontuu. Ja kansahan kokoontuu sosiaalisessa mediassa: Facebookissa ja keskustelupalstoilla.

– Uutinen on asia, joka kiinnostaa ja josta puhutaan, määrittelee tutkimuskoordinaattori Juhani Huovelin.

Tutkimusprofessori Huovelin oli mukana Next Media –tapahtumassa, jossa salillinen tutkijoita ja sovelluskehittäjiä pohti median ja uutisten huomista. Next Media –projektissa etsitään vastauksia siihen, mikä on toimittajan rooli tulevaisuudessa. Se on tutkimusohjelma, joka perehtyy median tuottamiseen ja kuluttamiseen.

"Media ei ole enää portinvartija"

SDP:n puoluesihteeri ja Yleisradion entinen toimitusjohtaja Mikael Jungner on sitä mieltä, että mediataloilta on hävinnyt valta.

– Valta on hävinnyt, asiakkaat ovat jäljellä. Portinvartijan rooli ei tule palaamaan, mutta taloudellisesti näyttää ihan hyvältä. Valta on palannut kansalaisille, mikä on hyvä asia, Jungner sanoo.

Kansanedustaja Kimmo Sasin mukaan uutisen kiinnostavuus mitataan nykyään sosiaalisessa mediassa.

– Aiemmin toimittaja mietti, mikä ihmisiä kiinnostaa ja kirjoitti siitä. Nyt katsotaan sosiaalisesta mediasta, mikä ihmisiä kiinnostaa. Mediatalojen on pakko käsitellä niitä asioita, jotka kiinnostavat kansalaisia – eli nousevat esiin sosiaalisessa mediassa.

Katso SDP:n puoluesihteerin Mikael Jungnerin ja kokoomuksen kansanedustajan Kimmo Sasin haastattelu: (Huomenta Suomi 10.1.2012)

Lue myös:

    Uusimmat