Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuinka paljon Räikkönen todella hyötyi uusista renkaistaan?

Rengastaktiikka osui nappiin Kimi Räikkösen osalta.
Rengastaktiikka osui nappiin Kimi Räikkösen osalta.Getty Images
Julkaistu 24.04.2012 11:55(Päivitetty 24.04.2012 12:16)

Lotus-tallin lähes täydellisesti onnistunut rengastaktiikka ratkaisi Kimi Räikkösen ja Romain Grosjeanin nousun palkintosijoille Bahrainin GP:ssä, sanoo F1-toimittaja James Allen.

Räikkönen starttasi kisaan ruudusta 11 ja taisteli voitosta Red Bull -kuljettaja Sebastian Vettelin kanssa. Suomalaiskuski ei kuitenkaan onnistunut nousemaan hallitsevan maailmanmestarin edelle.

Aika-ajon kärkikymmeniköstä karsiutuminen tarjosi Räikkösen rengastaktiikalle paremmat lähtökohdat Vetteliin nähden. Suomalaiskuski sai kisaan neljä sarjaa uusia renkaita: kaksi sarjaa pehmeitä ja kaksi sarjaa keskikovia. Vettelillä oli puolestaan käytössään uusista renkaista vain sarja keskikovia.

Analyytikot ovat laskeneet, että jokainen uusi sarja renkaita antaa kuljettajalle etua kahdeksan sekuntia yhdellä stintillä verrattuna kuluneella sarjalla ajavaan kilpakumppaniin. Tämän laskukaavan mukaan Räikkösellä oli Vetteliin verrattuna käytössään 24 sekunnin etu, mikä riitti nostamaan hänet saksalaiskuskin kantaan.

Räikkösen taistelu kisan voitosta kariutui tallitoveri Romain Grosjeaniin. Suomalaiskuski joutui ensimmäisen varikkokäyntinsä jälkeen ajamaan neljä kierrosta tallitoverinsa perässä, mikä Allenin mielestä maksoi hänelle kisan voiton.

- Strategia oli riittävän hyvä tarjoamaan hänelle mahdollisuuden, mutta se ei ollut täydellinen. Mikäli Lotus olisi ollut hieman häikäilemättömämpi ja siirtänyt Grosjeanin sivuun, niin se olisi voinut olla täydellinen, kirjoitti Allen.

Lisää aiheesta:

Rosbergin ajo puhuttaa - "Jonkun olisi pitänyt saada rangaistus"Lotus-pomo uskoo: Kimillä on voittaja-autoGrosjean ei niele kritiikkiä - "missä muka teimme virheen?"Räikkösen ilme palkintopallilla tallipomon mieleenRäikköstä harmittaa edelleen - "tulos ei tarpeeksi hyvä"Räikkönen: Vettel on viholliseni radalla
Bahrain 2012

Tuoreimmat aiheesta

Bahrain 2012
  • 11.05.201211:28
    Bahrain 2012

    Rosbergin ajo puhuttaa - "Jonkun olisi pitänyt saada rangaistus"

  • 10.05.201214:20
    Bahrain 2012

    Lotus-pomo uskoo: Kimillä on voittaja-auto

  • 10.05.201213:05
    Bahrain 2012

    Grosjean ei niele kritiikkiä - "missä muka teimme virheen?"

  • 04.05.201219:30
    Bahrain 2012

    Räikkösen ilme palkintopallilla tallipomon mieleen

  • 01.05.201211:09
    Bahrain 2012

    Räikköstä harmittaa edelleen - "tulos ei tarpeeksi hyvä"