Kuinka paljon Räikkönen todella hyötyi uusista renkaistaan?

Rengastaktiikka osui nappiin Kimi Räikkösen osalta.
Rengastaktiikka osui nappiin Kimi Räikkösen osalta.Getty Images
Julkaistu 24.04.2012 11:55(Päivitetty 24.04.2012 12:16)

Lotus-tallin lähes täydellisesti onnistunut rengastaktiikka ratkaisi Kimi Räikkösen ja Romain Grosjeanin nousun palkintosijoille Bahrainin GP:ssä, sanoo F1-toimittaja James Allen.

Räikkönen starttasi kisaan ruudusta 11 ja taisteli voitosta Red Bull -kuljettaja Sebastian Vettelin kanssa. Suomalaiskuski ei kuitenkaan onnistunut nousemaan hallitsevan maailmanmestarin edelle.

Aika-ajon kärkikymmeniköstä karsiutuminen tarjosi Räikkösen rengastaktiikalle paremmat lähtökohdat Vetteliin nähden. Suomalaiskuski sai kisaan neljä sarjaa uusia renkaita: kaksi sarjaa pehmeitä ja kaksi sarjaa keskikovia. Vettelillä oli puolestaan käytössään uusista renkaista vain sarja keskikovia.

Analyytikot ovat laskeneet, että jokainen uusi sarja renkaita antaa kuljettajalle etua kahdeksan sekuntia yhdellä stintillä verrattuna kuluneella sarjalla ajavaan kilpakumppaniin. Tämän laskukaavan mukaan Räikkösellä oli Vetteliin verrattuna käytössään 24 sekunnin etu, mikä riitti nostamaan hänet saksalaiskuskin kantaan.

Räikkösen taistelu kisan voitosta kariutui tallitoveri Romain Grosjeaniin. Suomalaiskuski joutui ensimmäisen varikkokäyntinsä jälkeen ajamaan neljä kierrosta tallitoverinsa perässä, mikä Allenin mielestä maksoi hänelle kisan voiton.

- Strategia oli riittävän hyvä tarjoamaan hänelle mahdollisuuden, mutta se ei ollut täydellinen. Mikäli Lotus olisi ollut hieman häikäilemättömämpi ja siirtänyt Grosjeanin sivuun, niin se olisi voinut olla täydellinen, kirjoitti Allen.

Tuoreimmat aiheesta

Bahrain 2012