Vakavassa taloudellisessa tilanteessa ollut lihayhtiö HKScan ponnisti voitolle – paras tulos yli viiteen vuoteen

"Aiheutti merkittävän määrän ylitöitä"– näin yritysjätit HKScan ja Eltel selvisivät koronakriisistä 6:48
"Aiheutti merkittävän määrän ylitöitä" – näin yritysjätti HKScan selvisi koronakriisistä

Lihayhtiö HKScan nosti sekä loka–joulukuun että koko vuoden liiketuloksensa parhaimmalle tasolle sitten vuosien 2014–2015.

Loka-joulukuun vertailukelpoinen liikevoitto kohosi 12,1 miljoonaan euroon, kun vuosi sitten voittoa kertyi 5,8 miljoonaa euroa.

Viime vuonna HKScanin vertailukelpoinen liiketulos kääntyi 17,0 miljoonaa euroa voitolle. Toissa vuonna yhtiö oli 2,2 miljoonaa euroa tappiollinen.

–  HKScan on edennyt kahdessa vuodessa vakavasta taloudellisesta tilanteesta voitolliseksi yhtiöksi. Vuoden 2019 alussa käynnistetty, yrityksen syvää taloudellista ja toiminnallista kriisiä ratkaiseva Turnaround-ohjelma eteni vuonna 2020 suunnitellusti ja onnistuneesti, kertoo toimitusjohtaja Tero Hemmilä tiedotteessa.

Hän myöntää kuitenkin, että yhtiön kannattavuustaso on merkittävästä parannuksesta huolimatta vielä riittämätön.

– Tilanne edellyttääkin käynnissä olevien kehitysohjelmien jatkuvaa määrätietoista edistämistä ja liiketoiminnalle avautuvien uusien mahdollisuuksien täysimääräistä hyödyntämistä, Hemmilä sanoo.

Kuluttajat kääntyneet siipikarjanlihan suuntaan

Hemmilän mukaan kuluttajakäyttäytymisen muutokset painottavat tarvetta uudistumiseen. Muutokset lihan kulutuksessa vaihtelevat yhtiön eri kotimarkkinoiden välillä.

– Yleisesti voidaan sanoa siipikarjanlihan kysynnän vahvan kasvun jatkuvan, kun taas sian- ja naudanlihan kulutus on heikentynyt jonkin verran kotimarkkinoillamme Baltiaa lukuun ottamatta, hän kertoo.

Hemmilä pitää selvänä, että koronaepidemian aikana lähellä tuotetun kotimaisen lihan ja lihatuotteiden arvostus on vahvistunut selvästi verrattuna vastaaviin tuontituotteisiin.

Lue myös:

    Uusimmat