Korona esti viimeisen tapaamisen – Hannu Mikkolan tallikaverinakin ajanut Timo Salonen muistelee pitkäaikaista ystäväänsä: "Meillä oli aina kivaa"

Tältä näytti Hannu Mikkolan vauhti Jyväskylän suurajoissa 1991 0:29
Hannu Mikkola voitti Jyväskylä Suurajot ennätykselliset seitsemän kertaa – tältä näytti mestarin meno vuonna 1991 Mazdalla.

Rallin maailmanmestari Hannu Mikkola on kuollut. Mikkola kuoli syöpäsairauteen 78-vuotiaana. Mikkolan pitkäaikainen ystävä, toinen maailmanmestari Timo Salonen muistaa Mikkolan herrasmiehenä.

Paras tallikaveri, rehti ja reilu, herrasmies.

Timo Salonen kuvailee viikonloppuna kuollutta ystäväänsä kauniilla sanoilla. Kaksikon yhteinen taival alkoi jo 1970-luvulla ja jatkui aivan tähän päivään saakka.

 – En kenenkään muun kuljettajan kanssa pitänyt niin paljon yhteyttä kuin Hannun kanssa. Hän oli paljon Floridassa, se vähän katkaisi. Soittelimme, ja kävin Hannun tykönä ja hän kävi meillä vuosien aikana. Pidettin tasaisesti yhteyttä, Salonen kertoo MTV Urheilulle.


Viimeisen kerran Salonen puhui puhelimessa Mikkolan kanssa noin vuosi sitten. Jo tuolloin tämän äänessä kuuluivat syövän rasitukset.

– Hänen oli silloin jo vaikea puhua. Ei ollut helppoa keskustella. Viime kesänä yritin soittaa, mutta hän ei vastannut. Se johtui varmaan siitä, ettei hän pystynyt enää puhumaan.

Salonen harmittelee, ettei päässyt enää viimeisenä vuotena katsomaan ystäväänsä koronavirusrajoitusten vuoksi.

– Se jäi nyt silleen, vaikka mielessä oli harva se päivä, että miten hän voi, Salonen huokaa.

Pitkä ystävyys

Salonen muistelee ajaneensa ensimmäisen kerran samassa kilpailussa Mikkolan kanssa Jyväskylä Suurajoissa vuonna 1974.  Yhdeksän vuotta vanhempi Mikkola ajoi kilpailussa uransa ensimmäisen MM-voiton. Salonen osallistui "pikku-Mazdalla", jolla ei ollut asiaa voittokamppailuun.

– Siellä tavattiin ja siitä alkoi se ystävyys. Ruvettiin enemmän kiertämään ralleja yhdessä.

Sittemmin molemmat kruunattiin maailmanmestareiksi. Mikkola vuonna 1983 ja Salonen vuonna 1985. 1980-luvun lopulla kaksikko päätyi tallikavereiksi Mazdalle. Edes kilpailuasetelma samalla kalustolla ei aiheuttanut säröjä miesten väleihin.

– En tiedä oltiinko jo niin monta vuotta veivattu, että ei tullut mitään nokkapokkaa tai kisaa keskenään. Enemmän pätkän jälkeen naureskeltiin, että "ai sää voitit ton verran". Kyllä se meni huumorilla. Ei se niin totista hommaa ollut enää sillon, Salonen muistelee.

– Kyllä meillä oli aina kivaa.

Jyväskylän mestari

Rallipuolella Mikkola oli Salosen mukaan kärkijoukkoa. Niin kuljettajana kuin auton kehittäjänä.

– Ei maailmanmestaruutta voiteta jos ei hommaa hallitse. Hannu oli ihan top kuljettaja niin kuin tietysti moni muukin. Kun kaikki oli kohdallaan tuli voitto.

Erityisesti Mikkola hallitsi Jyväskylä Suurajojen reitit. Voitto irtosi ennätykselliset seitsemän kertaa.

– Jyväskylä on vaikea kilpailu, on nyppyjä ja mäkiä ja se vaatii kuljettajalta paljon. Jyväskylä osoitti kuka on kuski ja kuka ei ole. 

Rallin lisäksi kaksikkoa yhdistivät helikopterit. Salonen kertoo Mikkolan houkutelleen hänet harrastuksen pariin.

– Joskus, kun olimme lopettaneet, seurasimme Jyväskylän Suurajoja helikopterilla. Minuilla oli kopteri täällä ja hänellä Floridassa.



Lue myös:

    Uusimmat