Kolme mokaa, jotka ihmiset tekevät yrittäessään parantaa suolistonsa terveyttä

Ravintolisät – hyötyä vai haittaa? 7:53
KATSO MYÖS: Suomalaistutkijan mukaan kaikista ravintolisistä ei ole oikeasti hyötyä: "Lupauksia, joilla ei ole mitään katetta".

Gastroenterologi kertoo kolme suurinta virhettä, jotka ihmiset tekevät yrittäessään pitää huolta suolistonsa terveydestä.

Suolistosairaudet, kuten Chronin tauti ja suolistosyövät, ovat yleistyneet suomalaistenkin keskuudessa väestön ikääntymisen ja epäterveellisten elintapojen vuoksi.

Kaikkiin sairauksiin, kuten ärtyneen suolen oireyhtymään, ei ole kuitenkaan olemassa varsinaista parannusta, joten moni yrittää saavuttaa parempaa elämänlaatua rajoittamalla ruokavaliotaan ja syömällä lisäravinteita, kirjoittaa Business Insider.

Gastroenterologi Will Bulsiewicz kertoo Business Insiderille, että tällainen käyttäytyminen saattaa itseasiassa vain pahentaa maha-suolikanavan terveyttä.

Älä luota liiaksi ravintolisiin

Ravintolisiä on tarjolla klassisista C-vitamiineista kalanmaksaöljyyn sekä erilaisista immuunipuolustusta tehostavista probiooteista kuitulisiin.

– Ravintolisät ovat hyödyllisiä, mutta eivät kisassa ruoan kanssa, joten älä yritä korvata ravintolisillä huonoa ruokavaliota. Syö terveellistä ruokaa, jossa on paljon kuitua sekä monipuolisesti kasviksia, ja täydennä sitä sitten ravintolisillä, Will Bulsiewicz neuvoo.

Bulsiewicz ei itse määrää potilailleen enää esimerkiksi probiootteja vaan suosittelee ennemminkin fermentoituja ruokia kuten kefiiri-maitojuomaa tai hapatettua jogurttia.

Älä luo itsellesi liian rajoittavaa ruokavaliota

Rajoittavat "muotiruokavaliot" ovat Bulsiewiczin mukaan suuri syy sille, että ihmiset kärsivät suolisto-ongelmista.

Ruokaryhmien rajaaminen pois tarkoittaa Bulsiewiczin mukaan käytännössä sitä, että suolistoon pääsee pienempi valikoima ruokia ja ruoansulatusjärjestelmää asuttavat mikrobit – eli suoliston mikrobiomi – kärsivät seurauksista.

Ruoansulatusjärjestelmässä on tuhansia erilaisia mikrobeja, joita kaikkia ruokkivat erilaiset ruoat. 

– Jos haluamme, että kaikki mikrobimme tekevät työnsä, ne kaikki pitää ruokkia. Ruokkiaksesi kaikki mikrobit, sinun pitää luoda niille periaatteessa monipuolinen buffet. Joten suolistolle terveellinen ruokavalio on runsas ja monipuolinen.

Älä tulkitse turvotusta väärin

Moni ihminen tulkitsee turvotuksen niin, että keho hylkisi syötyä ruokaa.

Tämä ei ole kuitenkaan Bulsiewiczin mukaan välttämättä totta, vaan syynä voi olla myös se, että olet syönyt yksinkertaisesti liikaa tai todennäköisimmin se, että ruoansulatusjärjestelmäsi ei vain voi hyvin.

Jos et syö jotain tiettyä ruokaa usein, suoliston mikrobiomi ei ole välttämättä tottunut siihen, mikä aiheuttaa turvotusta, kun keho yrittää sulattaa sitä.

– Terveelliset ruoat, jotka aiheuttavat näitä oireita, ovat itse asiassa juuri niitä ruokia, joita tarvitset todennäköisesti eniten [lisätäksesi suoliston mikrobiomin monipuolisuutta], Bulsiewicz toteaa.

Sen sijaan, että sulkisit ruokavaliostasi kokonaan pois terveelliset ruoka-aineet, jotka aiheuttavat turvotusta, kokeile syödä niitä ensin pienempiä annoksia ja lisää hitaasti niiden määrää ruokavaliossasi.

– Se on kuin menisit kuntosalille suolistoasi varten, mutta teet sen vain haarukalla. Bulsiewicz sanoo.

Katso myös: Piinaako stressivatsa? Näin ärtynyttä suolen toimintaa voi helpottaa

Piinaako stressivatsa? Näin ärtynyttä suolen toimintaa voi helpottaa 8:49
Ravitsemusterapeutti Kirsi Englund ja sisätautien ja gastroenterologian erikoislääkäri Tiina Kojo keskustelivat Huomenta Suomessa vatsavaivojen hoidosta.

Lue myös:

    Uusimmat