Koeajossa Kian kuuma Soul - tehoversio sielukkailla saundeilla

Kia Soul on noussut Kian brändin yhdeksi tärkeimmäksi keulakuvaksi etenkin USA:n markkinoilla. Soul oli siellä viime vuonna merkin myydyin malli.

Tykkäsimme

  • Persoonallisuudesta
  • Käytännöllisyydestä
  • Vaihteistosta
  • Äänimaailmasta

Emme tykänneet

  • Nelivedon puutteesta
  • Ohjauksen tunnottomuudesta

Hinnat alkaen 20 990 €
Koeajoauto 36 224 €

Kian Mini, tanssiva hamsteri ja hatchbox ovat vain muutamia Kia Soulin nimiä, jotka osoittavat persoonallisen ja hauskan Soulin on löytäneen tiensä ihmisten sydämiin. Ensiesiintymisen yhteydessä vuonna 2009 se miellettiin kapeaan laatikkomaisten hatchbackien luokkaan, eikä sen välttämättä uskottu olevan kykenevä jatkamaan markkinoilla. Soul toi kuitenkin Kian brändille sopivasti hauskuutta ja rentoutta ja lunasti paikkansa aina brändin halutuimmaksi malliksi USA:n markkinoilla.

Menestyksen takana lienee ensinnäkin oikea ajoitus: Soul syntyi SUV- ja crossover-aikakauteen. Ensimmäinen sukupolvi ei tosin vastannut tähän, mutta malli on saavuttanut crossoverin imagoa pikkuhiljaa. Korkeamman korimallin lisäksi sen kompakti koko, tilavuus ja edullisuus ovat olleet kuluttajien mieleen. Uudistunut Soul on lisäksi saanut sporttisemmat muodot, mutta kokonaisuus on edelleen enemmän lempeän ystävällinen kuin urheilullinen. Korin muotoilu antaa vaikutelman todellista pienemmästä autosta, mutta pieneksi Soulia ei moittia. Alusta on sama kuin cee’d:ssä, joten Soul on heittämällä c-segmentissä.

Ilmeeseen on tehty kevyttä ehostusta niin ulko- kuin sisätiloihinkin. Rohkeampi etupuskuri ja uudet LED-päiväajovalot luovat massiivista ja edeltäjää virtaviivaisempaa vaikutelmaa ja vilauksen vihaisuutta. Agressiivisuuteen viittaavat myös tuplapakoputket ja punaiset tehosteviivat. Uusista väreistä yksi on tämä Wild Orange. Sisätiloissa sama pieni villiintyminen jatkuu oransseilla tikkauksilla ja D:n muotoisella ohjauspyörällä.

Multimediaa edustavat 8-tuuman kosketusnäyttö ja rouheasti toimivat seitsemän kaiutinta, subwoofer ja ulkoinen vahvistin takaavat meininkiä myös auton matkustamoon. Ylilyönnin puolelle menevät ainoastaan ovien tunnelmavalaistukset, joiden väri vaihtelee.

Uudistettuun Souliin on myös tarjolla uutta turvallisuus- ja informaatioteknologiaa. Uuden moottorin yhteydessä saatavilla ovat uudet jarrut, joiden kokoa ja tehoa on kasvatettu, ja näin jarrutusmatkan luvataan lyhentyneen 35,3 metriin 100 km/h nopeudesta. Kuolleen kulman tunnistusjärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä varoittavat kuljettajaa lähestyvistä autoista maantiellä ja peruutettaessa.

Persoonallinen ja hyväntuulinen Soul tarjoaa läjän tämän päivän trendejä: käytännöllisyyttä, korkeutta, turvallisuutta ja edullisuutta. Malliston edullisimman 132 hv version saa noin 21 000 eurolla. Koeajoyksilömme kokoonpano kustantaa kuitenkin yli 36 000 euroa. Vaikka automaailman muotoilussa noudatetaan tällä hetkellä hyvin yhteneväistä linjaa, on erilainen ilmestys otettu ilolla vastaan. Eurooppalaiseen crossover-jengiin ei kuitenkaan ole asiaa ilman nelivetoa.

MIKÄ Uudistunut ja tehostunut Kia Soul.

KENELLE Persoonallisuutta pelkäämättömälle. Tiloiltaan hyvä vaihtoehto myös pikkumaasturille.

AJETTAVUUS Soulin uusi kone käynnistyy pehmeästi ja sama sileys ja keveys jatkuvat kaupunkinopeuksilla. Rennon lähdön jälkeen on ilo huomata, että pikkuhamsteri tottelee kevyttä kaasua ja 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa sulavasti ja ärhäkästi. Tehonanto on melko tasaista, vahvimpana väännön keskialue ja korkeammilla kierroksilla sisätiloihinkin paljastuu turbomoottorin vaikuttava äänimaailma. Sport-tilassa kaasupoljin vastaa aggressiivisemmin ja ohjaus jäykistyy, joskin ohjauksen palautus on vaimeaa ja ohjaustuntumaa kaipaisi lisää. Tehonkaipuuseen on siis selvästi vastattu, jos vain pitoa riittää. Soulin moottori-vaihteisto-yhdistelmä hakkaa toiminnallisuudellaan lähimmän kilpailijansa Mazda CX-3:n, mutta talvikeleillä Mazdan tarjoama neliveto puuttuu harmillisesti Soulista. Nelivetoa kaivattaisi Kian mallistoon kautta linjan muihinkin kuin SUV-malleihin.

SUORITUSKYKY Suurin uudistus Soulissa on sen uusi 204-hevosvoimainen 1,6 T-GDI -bensaturbomoottori, mikä hyrrää myös cee’d GT ja pro_cee’d GT -malleissa. Pata antaa pienelle Soulille eläimellistä voimaa ja kiihdyttää sen 0-100 km/h 7,8 sekunnissa. Huipuissa Soul kiitää lähes 200 km/h nopeudella. Moottorin pariksi on lyöty 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto (7DCT). Miellyttävä matala äänimaailma on aistittavissa jo tyhjäkäynnillä. Soul on rento ajettava normaalissa ajotilanteessa ja Sport-tilassa tehot riittävät myös ripeisiin ohitteluihin.

TILAT Soulin korkea muotoilu tekee sisätiloista avarat ja suuresta kuormatilasta saa kaiken irti tasaiseksi taittuvilla takapenkeillä. Pienen perheen viikonloppureissulle sopivat tilat pienellä järjestelyllä.

MALLISTO Moottoriksi on tarjolla koeajotun turbokoneen (204 hv) lisäksi vapaasti hengittävä 1,6-litrainen bensakone (132 hv) sekä 1,6-litrainen turbodiesel (136 hv). Pienemmän bensakoneen yhteyteen on tarjolla 6-portaisen manuaalivaihteiston lisäksi perinteinen 6-portainan automaatti. Dieseli on tarjolla manuaalin lisäksi 7-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla ja koejettu huippumalli on aina varustettu kaksoiskytkinvaihteistolla.

Kia Soul 1,6 T-GDI 204hv Beat DCT A/T
Moottori
1591 cm3, R4 turbo
Teho 150 kW (204hv) / 6 000 r/min
Vääntö 265 Nm / 1 500-4 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 7,8 s
Huippunopeus 196 km/h
EU-kulutus 6,9 l/100km
CO2-päästöt 156 g/km
Mitat Pituus 4 140 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 593 mm, akseliväli 2 570 mm
Omamassa 1 364 kg
Perävaunumassa jarruin 1 100 kg
Tavaratila 238-1 367 l

Teksti: Mia Pelttari
Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:

    Uusimmat