Koeajossa Golfin uusin painos – arjen sankari

Volkswagen Golf on ikoni, jota ei voi muuttaa yhdellä kertaa liian paljoa. Eikä Volkswagen tuota yllätyksiä tälläkään kertaa.

Tykkäsimme

  • Laadukkaasta kokonaisuudesta
  • Uuden moottorin ominaisuuksista
  • Vaihteiston toiminnasta

Emme tykänneet

  • Multimediajärjestelmän heikentyneestä käyttöliittymästä (vain Navigation Pro)

Hinta alkaen 20 297 €

Volkswagen esitteli Golfin seitsemännen sukupolven vuonna 2012. Ulkoisesti jopa yllättävän kesysti uudistunut malli sai osakseen myös kritiikkiä, mutta toimiva kokonaisuus on löytänyt asiakkaansa. Tämän myös Volkswagen muistaa mainita, ja kaikkiaan Golfeja on lähtenyt maailmalle vuodesta 1974 alkaen yli 33 miljoonaa.

Tietynlaisesta konservatiivisuudesta huolimatta Golf on aina ollut myös ajan hermolla. Ja siihen nyt nähtävä viimeisin päivitys jälleen perustuu. Kosmeettisten muutosten lisäksi Golf saa uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, ja nykyisen autojen sisätiloissa hallitsevassa asemassa olevat multimediaratkaisut on päivitetty konsernin uusimpiin. Suurin muutos sisällä on tarjolle tullut digitaalinen mittaristo, jonka näkymää kuljettaja voi muokata haluamanlaisekseen. Myös keskikonsolissa sijaitsevan multimediajärjestelmän näyttöratkaisuja on päivitetty ja kokonaisuus on aiempaa tyylikkäämmän näköinen ja laadukkaamman oloinen.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät puolestaan tarjoavat nyt Golfissakin puoliautonomista autoilua. Aktiivinen kaistallapitoavustin yhdessä aktiivisen vakionopeudensäätimen kanssa mahdollistaa periaatteessa auton itsenäisen ajamisen esimerkiksi ruuhkatilanteissa. Tämä on yleistynyt nopeasti viime myös juuri Golf-kokoluokan autoissa.

Seurava, jopa facelift-uudistukseen yllättävän iso uudistus, on pellin alta löytyvä uusi 1,5-litrainen moottori. Kyseessä on edeltävän 1,4-litraisen TSI:n uudempi variaatio, ja nimessä tätä merkkaamassa on kirjainyhdistelmä EVO. Uudistuksessa on keskitytty etenkin moottorin sisäisten kitkojen pienentämiseen ja näin ollen siis kokonaistaloudellisuuden parantamiseen. Alkuvaiheessa Suomen tuontiohjelmasta löytyy vielä facelift-mallien keulalta edeltäjästä tuttu 1,4-litrainen, ja ensimmäiset 1,5-litraiset saadaan Suomeen kesän korvalla.

Vaihteistona Golfissa toimii edelleen aikaisemmasta mallista tuttu 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Tämän toimintaa on kuitenkin hiottu paremmaksi, eikä liikkeellelähdöissä ole havaittavissa tälle vaihteistotyypille ominaista odottelua.

Faceliftattu Golf on tylsän hyvä. Se on hyvin varusteltuna hieman kilpailijoita kalliimpi, mutta tarjoaa vastineeksi loppuun asti hiotun kokonaisuuden, joka ei ärsytä millään osa-alueella.

MIKÄ Golfin seitsemännen sukupolven kevyt uudistus.

KENELLE Koko mallisto huomioiden lähes kenelle tahansa.

AJETTAVUUS Golf on ajettavuuden, kuten monen muunkin asian suhteen, tuttu ja turvallinen. Uudistuksen yhteydessä auto on kokenut pientä hienosäätöä, jota on vaikea huomata ilman mahdollisuutta suoralle vertailulle. Etenkin säädettävällä iskunvaimennuksella varustetun auton mukavuus on hyvällä tasolla, mutta alusta ei myöskään säikähdä reippaampia kaarrenopeuksia.

SUORITUSKYKY Suurin uudistus on 1,5-litrainen turboahdettu bensiinimoottori. Kyseessä on 1,4-litraisen taloudellisemmaksi päivitetty versio, joka ensimmäisessä variaatiossaan tarjoaa 150 hevosvoimaa ja 250 newtonmetriä vääntöä. Ajokokemus on lähes dieselmäinen, ja moottori vetää mukisematta jo 1 000 minuuttikierrokselta lähtien. Menoon tulee potkua huipputehon paikkeilla 5 000 kierroksen jälkeen ja moottori vetää iloisesti aina rajoittimelle saakka. Ilahduttavan pirteiden käyttöominaisuuksien lisäksi moottori kuulostaa sisälle aiempaa pehmeämmältä. Moottorin parina toimii perinteinen kuusiportainen manuaali, tai uusi 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Näistä jälkimmäinen on toteutettu edeltäjästä poiketen öljykylvyssä uivilla kytkimillä, mikä lienee osallisena aiempaa pehmeämpään toimintaan liikkeellelähdöissä.

TILAT Edestä löytyvät riittävät säätövarat joka suuntaan ja penkit tarjoavat hyvän tuen. Keskimittainen mahtuu istumaan myös takana vaivatta, ja tavaratila on luokassaan tyypillinen. Suurin ärsytyksen aiheuttaja on lisävarusteinen Navigation Pro -multimediajärjestelmä. Käyttöliittymän visuaalisuus on vienyt voiton käytättävyydeltä ja valmistaja on luopunut aikaisemmin näytön laidoilta löytyvistä pikanäppäimistä. Kun näkymää haluaa vaihtaa esimerkiksi navigoinnista radioon, täytyy aina mennä päävalikon kautta, mikä tuo yhden turha vaiheen. Toinen yksityiskohta menee hieman enemmän makukysymyksen puolelle, mutta aikaisemmin virtanappina ja äänenvoimakkuuden säätönä toiminut nuppi on korvattu kolmella erillisellä näytön laidasta löytyvällä kosketuspainikkeella. Ja perusteluna toimii luonnollisesti tabletmainen ulkonäkö… Itse pitäytyisin siis vakiona tulevissa multimediajärjestelmissä.

MALLISTO Golf on tarjolla kolmi- ja viisiovisina hatchbackainena, perinteisenä farmarina sekä korotettuna Alltrack-versiona. Moottorivaihtoehtojen teholukemat ovat bensamalleissa välillä 105-310 hevosvoimaa ja dieseleissä välillä 105-184 hevosvoimaa. Perinteisten voimalinjojen lisäksi tarjolla ovat maa- ja biokaasulla toimiva versio, pistokkeesta ladattava hybridi sekä täyssähköauto e-Golf. Jokaiselle jotakin.

Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo DSG
Polttomoottori
1 498 cm3, R4 turbo
Teho 110 kW (150 hv) / 5 000-6 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,3 s
Huippunopeus 216 km/h
EU-kulutus 5,1 l/100 km
CO2-päästöt 116 g/km
Mitat Pituus 4 258 mm, leveys 1 790 mm, korkeus 1 492 mm, akseliväli 2 620 mm
Omamassa 1 317 kg
Perävaunumassa jarruin 1 700 kg
Tavaratila 380-1 270 l

Kuvat: Mikko Autio

Edit 17.3.: Tuotannon aloitusvuosi korjattu 1964 -> 1974
Edit 3.4.: 1,5-litraisen yhteydessä ei käytetä uutta vaihteistoa, vaan perustaltaan samaa kuin edeltäjässä. Uusi vaihteisto nähdään vain malliston tehokkaimpien moottorien yhteydessä.

Lue myös:

    Uusimmat