Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kodinkonekauppa kasvoi viime vuonna selvästi: Tässä ovat koronavuoden hittituotteet

All Over Press
Julkaistu 13.02.2021 14:41

MTV UUTISET – STT

Kodinkonekaupan arvo kasvoi viime vuonna noin 11,5 prosentilla vuodesta 2019, kertovat Elektroniikan Tukkukauppiaat -järjestön tilastot. Kauppiaiden mukaan suuri osa kasvusta menee koronaepidemian vaikutusten piikkiin.

Alan kokonaismyynti nousi viime vuonna yli 2,7 miljardiin euroon. Kodintekniikan myynti kasvoi runsaalla 282 miljoonalla eurolla edellisvuoteen verrattuna.

Elektroniikan Tukkukauppiaitten hallituksen puheenjohtajan Markus Nummisalon mukaan koronapandemia selittää pääosin kokonaismyynnin kasvun.

– Kodintekniikkaa myydään yleensä silloin, kun laitteet ovat menneet rikki. Nyt ihmisten jäätyä koteihin on tehty remontteja ja samalla hankittu uusia kodinkoneita ja viihde-elektroniikkaa, Nummisalo kuvaa trendiä.

Kasvua kaikissa tuoteryhmissä

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo etätyön kasvattaneen kodintekniikan, viihde-elektroniikan ja informaatioteknologian myyntiä.

– Koteihin hankittiin tietokoneiden lisäkameroita, printtereitä ja muuta etätyössä tarvittavaa tekniikkaa.

Tilastokeskuksen toimialakohtaisten lukujen valossa kauppa kävi kiivaimmin keväällä ja loppusyksyllä.

– Huhtikuussa myynnin kasvu oli liki 16 prosenttia ja marraskuussa jopa 18 prosenttia, kertoo Kurjenoja.

Kauppiasosuuskunta Veikon Koneen toimitusjohtaja Panu Vainio sanoo ketjun kasvattaneen myyntiä kaikissa tuoteryhmissä viime vuonna.

–  Suurinta myynnin kasvu oli maaliskuussa koronan alkuvaiheessa. Kasvu näkyi erityisesti televisioiden ja tietotekniikan myynnissä. Tietokonenäyttöjen myynnissä oli hurjimmillaan hetkellisesti satojen prosenttien kasvulukuja.

Hittituotteina älykellot ja kuulokkeet

Elektroniikan Tukkukauppiaitten Markus Nummisalo kertoo informaatioteknologian tuotteiden myynnin kasvaneen viime vuonna yli 15 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Kotitalouksiin ostettiin esimerkiksi tietokoneita, näyttöjä, kaiuttimia, verkkolaitteita, kännyköitä ja kuulokkeita.

–  Kuulokkeiden myynti kasvoi noin 25 prosenttia. Monet ostavat etätyöhön ja urheiluun oman kuulokkeet.

Kodinkoneiden ja viihde-elektroniikan ohella myös oman hyvinvoinnin seuraaminen korostui viime vuonna.

–  Isoin, yli 52 prosentin myynnin kasvu, nähtiin viime vuonna älykelloissa, kertoo Nummisalo.

Kodinkonekauppojen joulumyynti otti viime vuoden loppupuoliskolla varaslähdön jo marraskuussa. Black Friday -kampanjan ja loppuvuoden pyhäpäivien väliin Aasiasta rantautunut Singles' Day toi 11. marraskuuta lisämyyntiä kodinkonekauppaan vielä ennen perinteistä joulukauppaa.

Veikon Kone -ketjun Panu Vainio sanoo, että loppuvuoden alennusmarkkinointi on venynyt aikaisemman yhden-kahden päivän sijaan lähes viikon mittaiseksi kampanjoinniksi.

–  Black Friday on kasvanut meillä joulumyyntiä suuremmaksi. Sen jälkeinen Cyber Monday jatkoi vielä uusien myyntiennätysten takomista.

Osto digitaalisesti, nouto myymälästä

Kaupan liiton Jaana Kurjenoja puhuu verkkokaupan sijaan digitaalisesta ostamisesta.

–  Arvioin kodintekniikan ja elektroniikan digitaalisen ostamisen kasvaneen viime vuonna noin 14 prosenttia. Vuonna 2019 kasvu oli 7–8 prosenttia.

Kurjenoja sanoo myös ostokanavien yhdistämisen yleistyneen vauhdilla.

–  Verkossa varattu tuote käydään noutamassa myymälästä. Tämä näkyy etenkin kodinkoneiden, it-tuotteiden ja elektroniikan kaupassa.

Video: Yksi tuote, monta hintaa – netin personoitu hinnoittelu käy osalle kalliiksi, mutta toiset hyötyvät

7:18Yksi tuote, monta hintaa – netin personoitu hinnoittelu käy osalle kalliiksi, mutta toiset hyötyvät

Lisää aiheesta:

Näitä tuotteita suomalaiset hamuavat helteellä, voivat loppuaNäitä elektroniikkalaitteita povataan Black Fridayn hittituotteiksi – "Noussut monen tuotekategorian ostokriteerinä ykköseksi"Elektroniikkajätit paljastavat, mitä tuotteita suomalaiset hamstraavat Black Friday -viikolla: "Ei riitä kaikille"Ostitko sinäkin? Näiden ruokien ja juomien myynti kasvoi eniten suomalaiskaupoissa alkuvuonnaIhmiset ryntäsivät joulun alla lahjakauppaan koronasta huolimatta, kerrotaan kauppaketjuistaLöytyykö sinulta? Tämä laite oli koronakevään hitti Suomessa – huikea nousu myyntiluvuissa
KoronavirusTeknologiaDigiKotiEtätyöTalous

Tuoreimmat aiheesta

Koronavirus
  • 14.10.14:32
    Tuomiot

    Huoltovarmuuskeskukselle jättilasku kohumaskikaupan tehneen johtajan potkuista

  • 3.10.17:00
    Talous

    EKP-pääjohtaja Lagarde MTV:n erikoishaastattelussa: Lopeta EU-sääntöjen rikkominen, Suomi

  • 22.9.18:58
    Ennätykset

    Ikävä koronaennätys: Miehen tauti kesti yli kaksi vuotta

  • 13.9.08:33
    Yskä

    Yskänlääkkeet tuskin auttavat, jos ikävä yskä vaivaa – kokeile sen sijaan tätä: "Oikeasti ihan tutkittua"

  • 9.9.13:03
    Flunssa

    Koronavirustartunta voikin olla ehkäistävissä apteekin nenäsuihkeella