Kodinkonekauppa kasvoi viime vuonna selvästi: Tässä ovat koronavuoden hittituotteet

Kodinkonekaupan arvo kasvoi viime vuonna noin 11,5 prosentilla vuodesta 2019, kertovat Elektroniikan Tukkukauppiaat -järjestön tilastotKauppiaiden mukaan suuri osa kasvusta menee koronaepidemian vaikutusten piikkiin.

Alan kokonaismyynti nousi viime vuonna yli 2,7 miljardiin euroon. Kodintekniikan myynti kasvoi runsaalla 282 miljoonalla eurolla edellisvuoteen verrattuna.

Elektroniikan Tukkukauppiaitten hallituksen puheenjohtajan Markus Nummisalon mukaan koronapandemia selittää pääosin kokonaismyynnin kasvun.

– Kodintekniikkaa myydään yleensä silloin, kun laitteet ovat menneet rikki. Nyt ihmisten jäätyä koteihin on tehty remontteja ja samalla hankittu uusia kodinkoneita ja viihde-elektroniikkaa, Nummisalo kuvaa trendiä.

Kasvua kaikissa tuoteryhmissä

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo etätyön kasvattaneen kodintekniikan, viihde-elektroniikan ja informaatioteknologian myyntiä.

– Koteihin hankittiin tietokoneiden lisäkameroita, printtereitä ja muuta etätyössä tarvittavaa tekniikkaa.

Tilastokeskuksen toimialakohtaisten lukujen valossa kauppa kävi kiivaimmin keväällä ja loppusyksyllä.

– Huhtikuussa myynnin kasvu oli liki 16 prosenttia ja marraskuussa jopa 18 prosenttia, kertoo Kurjenoja.

Kauppiasosuuskunta Veikon Koneen toimitusjohtaja Panu Vainio sanoo ketjun kasvattaneen myyntiä kaikissa tuoteryhmissä viime vuonna.

–  Suurinta myynnin kasvu oli maaliskuussa koronan alkuvaiheessa. Kasvu näkyi erityisesti televisioiden ja tietotekniikan myynnissä. Tietokonenäyttöjen myynnissä oli hurjimmillaan hetkellisesti satojen prosenttien kasvulukuja.

Hittituotteina älykellot ja kuulokkeet

Elektroniikan Tukkukauppiaitten Markus Nummisalo kertoo informaatioteknologian tuotteiden myynnin kasvaneen viime vuonna yli 15 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Kotitalouksiin ostettiin esimerkiksi tietokoneita, näyttöjä, kaiuttimia, verkkolaitteita, kännyköitä ja kuulokkeita.

–  Kuulokkeiden myynti kasvoi noin 25 prosenttia. Monet ostavat etätyöhön ja urheiluun oman kuulokkeet.

Kodinkoneiden ja viihde-elektroniikan ohella myös oman hyvinvoinnin seuraaminen korostui viime vuonna.

–  Isoin, yli 52 prosentin myynnin kasvu, nähtiin viime vuonna älykelloissa, kertoo Nummisalo.

Kodinkonekauppojen joulumyynti otti viime vuoden loppupuoliskolla varaslähdön jo marraskuussa. Black Friday -kampanjan ja loppuvuoden pyhäpäivien väliin Aasiasta rantautunut Singles' Day toi 11. marraskuuta lisämyyntiä kodinkonekauppaan vielä ennen perinteistä joulukauppaa.

Veikon Kone -ketjun Panu Vainio sanoo, että loppuvuoden alennusmarkkinointi on venynyt aikaisemman yhden-kahden päivän sijaan lähes viikon mittaiseksi kampanjoinniksi.

–  Black Friday on kasvanut meillä joulumyyntiä suuremmaksi. Sen jälkeinen Cyber Monday jatkoi vielä uusien myyntiennätysten takomista.

Osto digitaalisesti, nouto myymälästä

Kaupan liiton Jaana Kurjenoja puhuu verkkokaupan sijaan digitaalisesta ostamisesta.

–  Arvioin kodintekniikan ja elektroniikan digitaalisen ostamisen kasvaneen viime vuonna noin 14 prosenttia. Vuonna 2019 kasvu oli 7–8 prosenttia.

Kurjenoja sanoo myös ostokanavien yhdistämisen yleistyneen vauhdilla.

–  Verkossa varattu tuote käydään noutamassa myymälästä. Tämä näkyy etenkin kodinkoneiden, it-tuotteiden ja elektroniikan kaupassa.

Video: Yksi tuote, monta hintaa – netin personoitu hinnoittelu käy osalle kalliiksi, mutta toiset hyötyvät

Yksi tuote, monta hintaa – netin personoitu hinnoittelu käy osalle kalliiksi, mutta toiset hyötyvät 7:18

Lue myös:

    Uusimmat