Onko autossasi tämä lisälaite? KL: Vastaa päästöiltään jopa tuhannen bensa-auton tyhjäkäyntiä, suomalaistutkimus paljastaa

Muoniolainen Paavo on körötellyt Hiacellaan miljoona kilometriä – vaikka pohjoisessa ajetaan maan vanhimmilla autoilla, ovat päästöt pienet Etelä-Suomeen verrattuna 0:23
Muoniolainen Paavo on körötellyt Hiacellaan jo miljoona kilometriä. Vaikka pohjoisessa ajetaan maan vanhimmilla autoilla, ovat päästöt pienet Etelä-Suomeen verrattuna.

Suomalaistutkimuksessa havaittiin, että auton polttoainetoimisen lisälämmittimen käytöstä aiheutuvat päästöt voivat olla jopa tuhatkertaiset tyhjäkäyntiin verrattuna, kertoo Kauppalehti.

Polttoainekäyttöinen lisälämmitin lämmittää auton jäähdytysnestettä ja sitä myöten moottorin ja matkustamon. Lämpö tuotetaan ajoneuvon oman polttoaineen avulla, ja virta otetaan suoraan auton akusta, joten lämmittimen käyttämiseksi autoa ei tarvitse kytkeä tolppaan.

Sähkökäyttöisiin ratkaisuihin, kuten lohkolämmittimeen verrattuna polttoainekäyttöinen lisälämmitin on huomattavasti nopeampi. Sen miinuspuolia ovat kuitenkin hinta ja päästöt.

Polttoainetoimisista lämmittimistä käytetään puhekielessä usein sanaa webasto, vaikka se varsinaisesti viittaakin vain tunnetuimpaan kyseisiä lämmittimiä valmistavaan yritykseen. Vastaavia lämmittimiä valmistaa Webaston lisäksi muun muassa Eberspächer.

"Ei minkäänlaista päästöjen jälkikäsittelyä"

Itä-Suomen ja Tampereen yliopistoissa tehdyssä tutkimuksessa pureuduttiin Suomessa yleisten polttoainetoimisten lisälämmittien päästöihin.

Yliopistotutkija Santtu Mikkonen Itä-Suomen yliopistosta kertoo Kauppalehden haastattelussa, että polttoaineella toimivan lämmittimen päästöt voivat olla jopa tuhatkertaiset tyhjäkäynnillä olevan bensiiniauton pakoputkesta tuleviin hiukkaspäästöihin verrattuna.

Päästöt olivat korkeimmillaan lämmittimen käynnistyessä sekä sammuessa. Myös varsinaisen lämmityksen aikana päästöjen hiukkaspitoi­suudet olivat huomattavasti korkeammat kuin auton tyhjäkäynnistä aiheutuvat päästöt, mutta pysyivät vakiotasolla.

– Lämmittimet ovat yksinkertaisia polttolaitteita, joissa ei ole minkäänlaista päästöjen jälkikäsittelyä. Tuloksemme osoittaa, että lämmittimiä ei voi jättää huomiotta, kun tarkastellaan autokannan kokonaispäästöjä, Mikkonen toteaa Kauppalehdelle.

Tässä tutkimuksessa ei otettu kantaa siihen, minkä verran lisälämmittimen käyttäminen auttaa vähentämään ajossa syntyviä päästöjä. Asiaa on selvitetty erillisessä tutkimuksessa viime talvena, mutta Mikkosen mukaan näitä tuloksia vasta analysoidaan.

Lue myös:

    Uusimmat