Suomalaistutkimuksessa havaittiin, että auton polttoainetoimisen lisälämmittimen käytöstä aiheutuvat päästöt voivat olla jopa tuhatkertaiset tyhjäkäyntiin verrattuna, kertoo Kauppalehti.
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin lämmittää auton jäähdytysnestettä ja sitä myöten moottorin ja matkustamon. Lämpö tuotetaan ajoneuvon oman polttoaineen avulla, ja virta otetaan suoraan auton akusta, joten lämmittimen käyttämiseksi autoa ei tarvitse kytkeä tolppaan.
Sähkökäyttöisiin ratkaisuihin, kuten lohkolämmittimeen verrattuna polttoainekäyttöinen lisälämmitin on huomattavasti nopeampi. Sen miinuspuolia ovat kuitenkin hinta ja päästöt.
Polttoainetoimisista lämmittimistä käytetään puhekielessä usein sanaa webasto, vaikka se varsinaisesti viittaakin vain tunnetuimpaan kyseisiä lämmittimiä valmistavaan yritykseen. Vastaavia lämmittimiä valmistaa Webaston lisäksi muun muassa Eberspächer.
