Kirjeenvaihtajat kertovat: Ranskalaiset luulevat Nokiaa ruotsalaiseksi – USA:ssa ihmetellään Nokian kumisaappaita

Nokia on hallinnut suomalaista uutismaisemaa viime perjantaista asti.

Yhtiön muutokset ovat nousseet suuriksi uutisiksi myös muualla maailmassa.

MTV3:n Ranskan kirjeenvaihtaja Helena Petäistö kertoo, että Ranskassakin Nokian ja Microsoftin yhteistyöstä on kerrottu mediassa laajasti.

– Lontoon ulostulon jälkeen kukaan ei oikein osannut sanoa, onko uusi strategia hyvä vai huono. Sen sijaan tällä viikolla strategiaa on luonnehdittu jopa melko onnistuneeksi. Täällä pidetään rohkeana vetona sitä, että Nokia yrittää saada Applen ja Googlen aisoihin. Jos se onnistuu, markkinoilla olisi 3 suurta. Ja jos yksi niistä on eurooppalainen eikä amerikkalainen, se sopii ranskalaisille erinomaisesti.

Nokia on Ranskassa vahva brändi. Se on tosin rapistunut parin viime vuoden aikana.

– Siinä Ranska ei siis eroa muista. Nokian on katsottu jääneen muista merkeistä jälkeen. Myönteistä huomiota Nokia on saanut täällä yhtiön huippukalliin Vertu-prestiisimallin ansiosta. Se on varsinainen miljardöörien ja tähtien kännykkä.

Uutisia Nokialandiasta

Kiinassa Nokian ja Microsoftin yhteistyö on ollut esillä erityisesti Barcelonan kansainvälisen mobiilitapahtuman uutisten yhteydessä.

– Kiinalaisia on kiinnostanut tosin enemmän se, mitä muut valmistajat ovat tuomassa markkinoille ja miltä näyttää esimerkiksi Applen Iphonen nelosmalli ja miten paljon se halpenee ja pienenee. Lisäksi on puhuttu Sony Erikssonista, joka tuo kännyköihin Playstationin, MTV3:n Kiinan kirjeenvaihtaja Petri Saraste kertoo.

Nokia mielletään Kiinassa hyvin luotettavaksi ja kestäväksi puhelimeksi. Viime aikoina niin sen maine kuin markkinaosuuskin ovat kuitenkin heikentyneet.

– Kiina on vielä yksi Nokian tärkeimmistä markkina-alueista. Ikävä kyllä viime aikoina Nokian markkinaosuus on vahvistamattoman tiedon mukaan pudonnut 44 prosentista 25 prosenttiin. Syynä siihen on muun muassa se, että Samsung ja muut aasialaiset merkit ovat nostamassa päätään. Lisäksi Iphone on ollut täällä jättiläismenestys. Kun se tuli myyntiin, ihmiset jonottivat pari–kolme päivää ja suorastaan repivät laitteet myyjien käsistä.

Saraste arvioi, että Nokian tilanne voi muuttua paremmaksi vielä tänä keväänä.

– Kiinalaisen uuden vuoden ja alkavan kevään moniviikkoinen juhlinta on vähitellen päättymässä. Sen aikaan ostetaan paljon lahjoja. Onkin jännittävää nähdä, mitä Nokia ilmoittaa tammi–helmikuun myynniksi.

USA:ssa Nokian myyntiä hidastaa muiden puhelinten kytkykauppa

USA:ssa Nokian menestystä seurataan erityisesti amerikkalaisen Motorolan kilpailijana ja mahdollisena Iphonen haastajana.

– Samalla sen vaikeuksille vähän naureskellaan. Se kun ei ole saanut täällä erityisen tiukkaa jalansijaa, ja sen markkinaosuus on vain 4 prosentin luokkaa, MTV3:n Yhdysvaltain kirjeenvaihtaja Päivi Sinisalo sanoo.

Yhdysvalloissa Nokian kauppaa haittaa se, että se yhtiö ole suostunut USA:ssa yleiseen kytkykauppaan puhelinyhtiöiden kanssa. Siksi erityisesti nuoriso ei noteeraa Nokiaa juuri ollenkaan.

Onko Nokia mistään kotoisin?

Suomalaiset ovat olleet vuosia ylpeitä omasta Nokiastaan, mutta todellisuudessa sitä ei osata välttämättä liittää Suomeen.

Kiinassa pekingiläiset tunnistavat Suomen Nokian kotimaaksi, koska siellä ovat Nokian tehtaat. Lisäksi Nokia on ollut pitkään Pekingin suurin veronmaksaja, ja Jorma Ollila on Pekingin kunniakansalainen.

Nokia on Kiinassa kuitenkin yleensä Suomea tunnetumpi ja jos haluaa tehdä kiinalaiseen vaikutuksen, Petri Saraste neuvoo esittelemään itsensä "nokiamaalaiseksi".

– Joskus kun esittelee itsensä suomalaiseksi, kiinalaiset eivät välttämättä tiedä, mistä lopulta on kotoisin. Mutta kun sanoo, että on Nokia-maasta, heti sytyttää.

Edes niin lähellä kuin Ranskassa Nokiaa ei liitetä ensimmäisenä Suomeen.

– Ranskalaiset mieltävät Nokian nykyään vähän samalla tavalla kuin Suomen, eli kyllä se sinne pohjoiseen sijoitetaan. Mutta mihin? Voisi veikata, että ainakin puolet ranskalaisista sanoisi, että Nokia on ruotsalainen. Mutta nyt kun korjaa, että se on suomalainen, he hyväksyvät sen heti vähän anteeksipyydellen. Aiemmin he olivat asiasta hyvin hämmästyneitä, Helena Petäistö kertoo.

Yhdysvalloissa Nokiaa luullaan Päivi Sinisalon mukaan useimmiten japanilaiseksi merkiksi. Nostaakseen Nokian Suomi-yhteyttä hän onkin kehittänyt ihan oman markkinointikeinon.

– Olen huvittanut joskus paikallisia tuttaviani esittelemällä erinomaisia Nokian kumisaappaitani ja kertomalla, mistä Nokia on aikoinaan noussut huipputeknologiayhtiöksi. Minulla ovat siis huipputeknologiakumisaappaat!

Lue myös:

    Uusimmat