Kimi Räikkösen julma kohtalo sai riittää? Auto Motor und Sportilta uutta tietoa

1:02
Katso Kimi Räikkösen rangaistukseen johtanut pyörähdys tältä videolta.

Alfa Romeon Kimi Räikkönen ajoi Imolan F1-kisassa sunnuntaina ruutulipulle yhdeksäntenä, mutta putosi tuomariston päätöksen myötä ulos pisteiltä 13:nneksi. Räikkösen kisassa kokema erikoinen tilanne on nyt johtamassa sääntömuutokseen, kertoo arvostettu Auto Motor und Sport -lehti.

Räikkönen sai 10 sekunnin stop-and-go-rangaistuksen uusintalähdössä tapahtuneesta rikkeestä. Tuomio tuli kuitenkin kisan jälkeen, minkä myötä Räikköselle annettiin 30 sekunnin aikasakko. Suomalaisen yhdeksäs sija vaihtui 13. tilaan ja hän menetti yhdeksännestä paikasta saatavat kaksi MM-pistettä – monen mielestä kohtuuttomasti.

Räikkösen tapauksessa eri sääntöpykälät olivat ristiriidassa keskenään.

Autojen valmistauduttua uusintalähtöön oli epäselvää, tehtäisiinko startti lentävänä vai paikaltaan. Räikkönen pyörähti turva-auton perässä lämmittelykierroksella ja putosi kahdeksannelta sijalta kymmenenneksi.

Sääntöpykälä 42.6:n mukaan Räikkösen olisi pitänyt ottaa turva-auton perässä sijat takaisin ja nousta kahdeksanneksi ennen uusintalähtöä. 

Kilpailujohto päätti kesken lämmittelykierroksen, että uusintastartti suoritetaan lentävänä eikä paikoiltaan. Alfa Romeo ohjeisti Räikköstä pysymään turva-auton takana kymmenentenä.

Turva-auton valot sammuivat, eikä Räikkönen voinut siksi enää ottaa sijoja takaisin tai hän olisi rikkonut sääntöpykälää 42.12. Samalla hän kuitenkin rikkoi sääntöpykälää 42.6, jonka mukaan menetetyt sijat olisi tullut ottaa takaisin.

Kun Räikkönen ei voinut ottaa menettämiään sijoja turva-auton takana takaisin, hänen olisi sääntöjen mukaan täytynyt tehdä uusintalähtö varikon kautta. Koska Räikkönen ei tätä tehnyt, hän rikkoi sääntöä 42.6 ja tuomaristo langetti siitä kilpailun jälkeen rangaistuksen.

Auto Motor und Sportin mukaan F1-pomot pitivät keskiviikkona etäkokouksen tavoitteenaan selventää sääntöjä vastaavien tapausten varalta. Lehti kertoo, että sääntöpykälä 42.6 pätisi jatkossa vain lämmittelykierrokseen, jonka jälkeen autot starttaisivat kisaan paikoiltaan.

Imolan kisan kaltaisissa tilanteissa kuljettajan sallittaisiin startata uusintalähtöön siltä paikalta, jossa hän oli, kun turva-auton valot sammuivat, vaikka hän olisi menettänyt turva-auton takana sijoja.

The Racen tietojen mukaan sopuun muutoksesta ei oltaisi kuitenkaan vielä päästy.

Seuraava F1-osakilpailu ajetaan ensi viikolla 2. toukokuuta Portugalin Portimaossa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja