Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Eri asiakkailta voidaan periä samasta tuotteesta eri hintoja – taustalla asiakkaista kerätty data
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan personoidun hinnoittelun seurauksena kuluttajien on entistä vaikeampaa pysyä perillä yleisestä hintatasosta.
Toisaalta personoidusta hinnoittelusta voi seurata asiakkaille myös hyötyjä.
Yritykset voivat personoida hintoja yhdistämällä algoritmeja asiakkaista keräämäänsä dataan, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV.
Eri asiakkailta voidaan näin periä samasta tuotteesta tai palvelusta eri hintoja sen perusteella, mitä asiakkaiden oletetaan olevan valmiita maksamaan.
KKV:n mukaan personoidun hinnoittelun seurauksena kuluttajien on entistä vaikeampaa pysyä perillä yleisestä hintatasosta ja vertailla hintoja.
Toisaalta personoidusta hinnoittelusta voi seurata asiakkaille myös hyötyjä.
Myös hakukone voi näyttää eri asiakkaille erilaisia tuotteita asiakkaan oletetun maksuvalmiuden mukaan.
KKV huomauttaa, että asiakkaat, joiden oletetaan olevan valmiita maksamaan tuotteista tai palveluista enemmän, voivat kärsiä personoidusta hinnoittelusta siten, että hinnat nousevat.
Personoitu hinnoittelu hyödyttää sen sijaan esimerkiksi asiakkaita, jotka eivät ostaisi tuotetta tai palvelua ilman heille tarjottua, halvempaa personoitua hintaa.
KKV:n raportin mukaan yritykset eivät vielä toistaiseksi ole hyödyntäneet personoitua hinnoittelua laajasti.
KKV arvioi, että yrityksiä on saattanut hillitä huoli asiakkaiden kielteisistä reaktioista tai niillä ei ole ollut edellytyksiä ottaa personoitua hinnoittelua käyttöön.
Toisaalta hintojen personointi voi myös olla oletettua yleisempää, koska yritykset voivat käyttää myös huomaamattomampia keinoja, kuten erilaisia alennuskuponki- ja kanta-asiakkuusjärjestelmiä tai yksilöityjä sähköpostitarjouksia.
EU-direktiivi pakottaisi paljastamaan personoidun hinnoittelun
Tällä hetkellä personoitua hinnoittelua rajoitetaan muun muassa kuluttajansuoja-, kilpailu- ja tietosuojalainsäädännössä sekä syrjinnän kieltoa koskevissa säännöksissä.
Parhaillaan yritetään saada voimaan kuluttajansuojaan liittyvä EU-direktiivin kohta, jonka perusteella alustan on ilmoitettava kuluttajille, jos heille esitetty hinta on personoitu.
Uusimmat
-
00:01
Kelan laskelmat: Näin etuuksien leikkaaminen vaikuttaa työn vastaanottamiseen
-
23:50
Puoluetilaisuuteen hyökättiin Tukholmassa – kolme sairaalaan
-
23:24
Näin Tappara-kapteeni kommentoi Pelicansin törkytekoa – "Lapsus"
-
22:55
Rikard Grönborg jyrisi Pelicansin törkytempusta – tuimia syytöksiä SM-liigafinaalin tapahtumista
-
22:48
Tommi Niemelä murahti Tappara-leirin rajuista syytöksistä: "Minkä helvetin takia?"
-
22:46
Yhdysvallat lähettänyt salaa Ukrainaan pitkänkantaman ohjuksia
-
22:40
Zelenskyi: 16 Venäjälle vietyä ukrainalaislasta päässyt takaisin
-
22:32
Ruotsi sai tuta Leijonien kovuuden – jälki oli kylmää
-
22:20
Harkovassa asuva Nika ei aio lähteä kaupungista, vaikka Venäjä on tuhonnut hänen baarinsa jo kolmesti
-
22:17
Vili, 17, on väliinputoaja vammaispalveluissa – nyt kommentoi hyvinvointialueen vastaava
-
22:14
14 ruumista löytyi Tunisian rannikolta – siirtolaisveneiden määrä kasvanut viime päivinä
-
22:05
ADHD on Pirjo Lonkan supervoima: "Kuvauksissa keskittymistäni ei häiritse mikään"
-
22:04
Tässä on hurjien talvien ja eilisen rajun takatalven syy
-
21:59
Patrik Carlsson ratkaisi melkoisen finaalitrillerin Tampereella, Christian Heljankoon kohdistunut isku puheenaiheena – näin peli eteni
-
21:44
SDP:n Berg: 20 euron korotus Kela-korvaukseen terveydenhuollossa eriarvoistaa järjestelmää
-
21:30
Ari Vallin antoi palaa törkytempusta Tappara-vahtiin: "Jos minä olisin pelaajana tuolla"
-
21:02
Siim Liivik latasi kovaa tekstiä Tappara-tähtivahdin päälleajosta – uutta tietoa Pelicans-pakista
-
21:00
70-luvun mökit – tässä on kahdeksas Suomen kaunein koti: Kesämökit -finalisti
-
20:44
Thaimaa takoi jääkiekossa 57-0-murskalukemat
-
20:39
"Moro Youtube! Tänään testataan…", mies sanoi videolla ja ampui ilmakiväärillä toiselta keuhkon puhki
-
Lataa lisää