Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Eri asiakkailta voidaan periä samasta tuotteesta eri hintoja – taustalla asiakkaista kerätty data

2:04Korona muutti suomalaisten ostoskorin sisältöä – vihannesten ja alkoholittoman oluen suosio kasvoiKorona muutti suomalaisten ostoskorin sisältöä – vihannesten ja alkoholittoman oluen suosio kasvoi
Julkaistu 05.02.2021 11:40

MTV UUTISET – STT

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan personoidun hinnoittelun seurauksena kuluttajien on entistä vaikeampaa pysyä perillä yleisestä hintatasosta.

Toisaalta personoidusta hinnoittelusta voi seurata asiakkaille myös hyötyjä.

Yritykset voivat personoida hintoja yhdistämällä algoritmeja asiakkaista keräämäänsä dataan, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV.

Eri asiakkailta voidaan näin periä samasta tuotteesta tai palvelusta eri hintoja sen perusteella, mitä asiakkaiden oletetaan olevan valmiita maksamaan.

KKV:n mukaan personoidun hinnoittelun seurauksena kuluttajien on entistä vaikeampaa pysyä perillä yleisestä hintatasosta ja vertailla hintoja.

Toisaalta personoidusta hinnoittelusta voi seurata asiakkaille myös hyötyjä.

Myös hakukone voi näyttää eri asiakkaille erilaisia tuotteita asiakkaan oletetun maksuvalmiuden mukaan.

KKV huomauttaa, että asiakkaat, joiden oletetaan olevan valmiita maksamaan tuotteista tai palveluista enemmän, voivat kärsiä personoidusta hinnoittelusta siten, että hinnat nousevat.

Personoitu hinnoittelu hyödyttää sen sijaan esimerkiksi asiakkaita, jotka eivät ostaisi tuotetta tai palvelua ilman heille tarjottua, halvempaa personoitua hintaa.

KKV:n raportin mukaan yritykset eivät vielä toistaiseksi ole hyödyntäneet personoitua hinnoittelua laajasti.

KKV arvioi, että yrityksiä on saattanut hillitä huoli asiakkaiden kielteisistä reaktioista tai niillä ei ole ollut edellytyksiä ottaa personoitua hinnoittelua käyttöön.

Toisaalta hintojen personointi voi myös olla oletettua yleisempää, koska yritykset voivat käyttää myös huomaamattomampia keinoja, kuten erilaisia alennuskuponki- ja kanta-asiakkuusjärjestelmiä tai yksilöityjä sähköpostitarjouksia.

EU-direktiivi pakottaisi paljastamaan personoidun hinnoittelun

Tällä hetkellä personoitua hinnoittelua rajoitetaan muun muassa kuluttajansuoja-, kilpailu- ja tietosuojalainsäädännössä sekä syrjinnän kieltoa koskevissa säännöksissä.

Parhaillaan yritetään saada voimaan kuluttajansuojaan liittyvä EU-direktiivin kohta, jonka perusteella alustan on ilmoitettava kuluttajille, jos heille esitetty hinta on personoitu.

0:39Koronaepidemian myötä aniharva käyttää enää käteistä – lähimaksu on tuonut mukanaan useita eri maksuvaihtoehtojaKatso myös: Koronaepidemian myötä aniharva käyttää enää käteistä – lähimaksu on tuonut mukanaan useita eri maksuvaihtoehtoja

Lisää aiheesta:

Hintavertailupalvelu selvitti, nostetaanko tuotteiden hintaa ennen Black Fridayta – "Kuluttajien harhaanjohtamista"Tätä Coldplay-lipuissa puhuttanut dynaaminen hinnoittelu tarkoittaa – sama käytäntö juna- ja lentolipuissa: "Ei saisi tulla kuluttajille yllätyksenä"KKV: Operaattoreiden "paha tapa" vaikeuttaa puhelinliittymän kilpailuttamistaJouduitko tilausansan uhriksi? KKV: EU-direktiivi velvoittaa pankin maksamaan rahat takaisinYksi tuote, monta hintaa: Netin personoitu hinnoittelu käy osalle kalliiksi, mutta toiset hyötyvätReilua vai ei? Tekoäly määrää senkin, paljonko joudut maksamaan matkalipuista – "Ajatellaan, että maksukykyiset pystyvät maksamaan"
KauppaKuluttajatuotteetKuluttajariidatTalous

Tuoreimmat aiheesta

Kauppa
  • Eilen16:34
    Politiikka

    Hallitus haluaa kieltää kauppojen omien tuotemerkkien suosimisen

  • to13:01
    Verkkokauppa

    Verkkokauppa.comille yli puolen miljoonan seuraamusmaksu – Avi: "Menettely altistanut rahanpesulle ja terrorismin rahoittamiselle"

  • 12.10.07:34
    Ruoka

    Näitä yllättäviä ruokia et voi ostaa lounasedulla

  • 3.10.00:01
    Yritykset ja brändit

    Teslan maine suomalaisten silmissä romahti – Shein ja Temu huonomaineisimmat yhtiöt

  • 18.9.20:42
    Kierrätys

    Suomalaiset hurahtivat second handiin eniten maailmassa – yksi ilmiö uhkaa