Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan personoidun hinnoittelun seurauksena kuluttajien on entistä vaikeampaa pysyä perillä yleisestä hintatasosta.
Toisaalta personoidusta hinnoittelusta voi seurata asiakkaille myös hyötyjä.
Yritykset voivat personoida hintoja yhdistämällä algoritmeja asiakkaista keräämäänsä dataan, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV.
Eri asiakkailta voidaan näin periä samasta tuotteesta tai palvelusta eri hintoja sen perusteella, mitä asiakkaiden oletetaan olevan valmiita maksamaan.
KKV:n mukaan personoidun hinnoittelun seurauksena kuluttajien on entistä vaikeampaa pysyä perillä yleisestä hintatasosta ja vertailla hintoja.
Toisaalta personoidusta hinnoittelusta voi seurata asiakkaille myös hyötyjä.
Myös hakukone voi näyttää eri asiakkaille erilaisia tuotteita asiakkaan oletetun maksuvalmiuden mukaan.
KKV huomauttaa, että asiakkaat, joiden oletetaan olevan valmiita maksamaan tuotteista tai palveluista enemmän, voivat kärsiä personoidusta hinnoittelusta siten, että hinnat nousevat.
Personoitu hinnoittelu hyödyttää sen sijaan esimerkiksi asiakkaita, jotka eivät ostaisi tuotetta tai palvelua ilman heille tarjottua, halvempaa personoitua hintaa.
KKV:n raportin mukaan yritykset eivät vielä toistaiseksi ole hyödyntäneet personoitua hinnoittelua laajasti.