Valentino Rossin MotoGP-luokan Yamahassa on noin 190 hevosvoimaa enemmän tehoa kuin Mika Kallion 125-kuutioisessa KTM:ssä. Ero on huima, mutta aivan nallipyssyksi ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan 125-kuutioista ei voi väittää. Piikkiluokan kilpapyörän huippunopeus on parhaimmillaan 245 kilometriä tunnissa ja se kiihtyy 0-100 km/t 3,6 sekunnissa. MotoGP-luokan pyörä kulkee parhaimmillaan 340 km/t ja kiihtyy 0-100 km/t alle kolmessa sekunnissa.
- Eniten eroa MotoGP-luokan pyörään tulee silloin, kun radalla on paljon hitaita mutkia ja kiihdytyksiä. Jos ajetaan jouheampia linjoja, eroa ei tule niin paljon, koska nopeammissa mutkissa meillä on välillä jopa parempi vauhti päällä kuin MotoGP-luokassa, Mika Kallio sanoo.
- Niin ja suorillahan me sitten jäämme paljon. 125-kuutioisesta loppuu kiihtyvyys sen jälkeen kun vauhtia on 200 kilometriä tunnissa, Kallio jatkaa.
Kauden avauskilpailussa, Jerezissä 990-kuutioinen ja 250 hevosvoimainen MotoGP-tykki on kierroksella noin 6-7 sekuntia nopeampi kuin 125-kuutioinen pyörä.
Keskiluokassa eli 250-kuutioisissa käytetään 125-kuutioisten tapaan kaksitahtisia pyöriä. 250-kuutioisessa on kuitenkin kaksi sylinteriä, kun 125-luokan pyörässä on yksi. MotoGP-luokan ajokeissa on sylintereitä pyörästä riippuen neljä, viisi tai kuusi.
Tehoa 250-kuutioisessa on 60 hevosvoimaa enemmän kuin 125-kuutioisessa. 125-kuutioisen pitää painaa kuljettajan kanssa 136 kiloa. 250-kuutioinen kilpapyörä painaa 100 kiloa, kun taas MotoGP-luokan ajokki painaa sylinterien määrästä riippuen 138-158 kiloa.
MM-sarjan kaksitahtisissa pyörissä polttoaineensyöttö hoituu kaasuttimella. MotoGP-luokan pyörässä käytetään polttoaineen suihkutusta.
Kallion mukaan 125-kuutioinen on ajossa paljon herkempi virheille kuin MM-sarjan isoimman luokan pyörä.
- 125-kuutioinen on tarkempi ajettava, se ei anna virheitä anteeksi. Lisäksi jarruttaminen on ihan erilaista, koska piikkinen on kaksitahtinen ja MotoGP-luokan pyörä nelitahtinen. Nelitahtisella jarrutetaan myös moottorilla, meillä sitä mahdollisuutta ei oikeastaan ole, Kallio toteaa.
Nelitahtisen ja kaksitahtisen pyörän äänessä on luonnollisesti huikea ero. Piikkiluokan pyörä kuulostaa hyttysen ininältä MotoGP-luokan ajokkien korvia huumaavaan murinaan verrattuna.
(MTV3-STT)