Eurovaaleissa läpimenoon keskimäärin käytetty rahasumma lähestyy jo 100 000 euroa. MTV Uutiset laski kampanjoinnin selvästi kallistuneen edellisistä eurovaaleista.
Suomi valitsi kesäkuussa 15 meppiä Euroopan parlamenttiin. Keskimäärin läpimennyt ehdokas käytti kampanjointiin noin 93 500 euroa.
Summan voi laskea Valtiotalouden tarkastusviraston julkaisemista vaalirahoitusilmoituksista.
Vaalikampanjointi vaikuttaa käyvän yhä kalliimmaksi ponnistukseksi.
Edellisissä vuoden 2019 eurovaaleissa 15 suurimman vertausluvun saaneiden ehdokkaiden joukkoon pääsi keskimäärin 65 400 euron kampanjalla.
Summa on kasvanut viidessä vuodessa 43 prosenttia. Inflaatio on samassa ajassa ollut 18,5 prosenttia.
Kampanjointi oli siis tällä kertaa peräti 24,5 prosenttia edelliskertaa kalliimpaa.
Vuonna 2019 meppejä valittiin yhteensä 13, siis kaksi vähemmän kuin tänä vuonna. Ensimmäisinä rannalle jääneiden Alviina Alametsän (vihr.) ja Eija-Riitta Korholan (tuolloin kok.) käyttämät vaalirahat on laskettu mukaan yllä esitettyihin lukuihin. Alametsän ja Korholan budjetit olivat keskimääräistä pienempiä.


