Kalle Rovanperä kadotti ainutlaatuisen kykynsä – asiantuntija lausuu pysäyttävän kysymyksen

4:51imgAsiantuntijoilta kouluarvosanat Kalle Rovanperälle ja Sami Pajarille – Portugalin kymppi puhuttaa
Julkaistu 22.05.2025 07:32
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kalle Rovanperän alkukausi rallin MM-sarjassa ei ole sujunut tulosten valossa toivotusti, mutta suomalaistähti on silti pistetaulukossa toisena. Asiantuntijoiden mukaan kausi ei suinkaan ole alkanut huonosti, vaikka parannettavaakin on.

Lue myös: Ott Tänakilla selkeä etu – tallikaveri kiinnostui ratkaisusta

Lue myös: Sébastien Ogierista hurja spekulaatio: "Onko Toyota valmistautunut siihen?"

Rovanperän alkukauden saldona on sijat yksi, kaksi, neljä ja viisi. Keniassa kisa päättyi keskeytykseen. Jaossa olleisiin pisteisiin suhteutettuna kyseessä on viiden ensimmäisen kisan otannalla Rovanperän huonoin kauden aloitus sitten vuoden 2021.

Ensimmäisellä mestaruuskaudellaan 2022 Rovanperä keräsi viidessä ensimmäisessä kisassa 80 prosenttia (122) maksimipisteistä. Toisella mestaruuskaudella pisteitä (98) kertyi 65 prosenttia maksimeista ja viime vuonna osa-aikaisena 57 prosenttia (86).

Tämänhetkinen pistepotti (88) on melko tarkasti puolet siitä, mitä parhaimmillaan olisi ollut otettavissa.

Pohja-aikoja (22) Rovanperä on tehnyt kuskeista toiseksi eniten. Edellä on vain Ott Tänak (24). Rovanperän kohdalla tässä taulukossa korostuu 15 pohja-aikaa tuottanut Kanarian osakilpailu, Tänakin kohdalla 12 pohja-aikaa tuottanut Portugali.

Mestaruuskausilla pohja-aikoja ropisi viidessä ensimmäisessä kisassa 25 (2022) ja 28 (2023).

MTV Urheilun asiantuntijan Riku Tahkon mukaan kahden viimeksi ajetun kisan myötä voi sanoa, että Rovanperä on tullut alkukauden vaikeuksien jälkeen takaisin, kun piste-ero sarjaa johtavaan Elfyn Evansiin kutistui 57 pisteestä 30:een.

– Mutta pienellä kysymysmerkillä, Tahko korostaa.

– Kalle ei ole ihan fiiliksissä edelleenkään renkaasta. Hän ei ole päässyt siihen sisään eikä myöskään ulosmittamaan sitä kallemaista lentoa, niitä yksittäisiä hyökkäyksiä ja joitain uskomattomia pätkiä nimenomaan soralla, mitä mestaruusvuosina ja viime vuonnakin nähtiin.

MM-sarjassa siirryttiin tänä vuonna Pirellin renkaista Hankookin renkaisiin. Rovanperä on kertonut ongelmien johtuvan etenkin siitä, ettei uusi rengas tarjoa sellaista sivuttaispitoa, jota hänen luontainen ajotyylinsä vaatii.

Pitäisi pystyä kääntämään ja jarruttamaan samaan aikaan, ja tämä rengas ei ota sitä yhtään. Se on vähän hankalaa.

– Koko ajan aika puskemista joutuu vetämään. Renkaat kuluvat ja kaikkea. Se ei vain riitä, vaikka tänäänkin oli hyvä lähtöpaikka, Rovanperä sanoi kisan päätteeksi Portugalissa.

Pallo putosi vain Ruotsissa

Tahkon asiantuntijakollega Janne Ferm on sitä mieltä, että Rovanperältä on mennyt tällä kaudella jossain määrin penkin alle vain yksi kisa.

– Periaatteessa ainoa kerta, kun pallo vähän putosi, oli Ruotsin perjantai, mutta Kalle otti pallon kiinni, ja ajoihan se kovaa lauantain ja sunnuntain.

Rovanperä oli Ruotsissa perjantain jälkeen vasta kuudentena 25,5 sekunnin päässä tietä auranneen Evansin kärkipaikasta. Lopputuloksissa Rovanperä oli viides 32,8 sekuntia Evansille hävinneenä.

– Sen allekirjoitan, että Kalle ei välttämättä tykkää tuosta renkaasta. 

Ferm antaa Rovanperälle alkukaudesta arvosanaksi 8,5.

– Keniahan oli hyvä, minkä me kaikki unohdamme. Se oli Kallelta hyvä veto, joka vain päättyi tekniseen ongelmaan.

Rovanperän auton tukivarsi hajosi lauantaina iltapäivällä toiselta sijalta. Hän joutui ajamaan kaksi pätkää hiljaa läpi ja putosi viidenneksi. Sunnuntaina seurasi keskeytys laturivian vuoksi.

– Ruotsista otan yhden numeron pois siitä perjantaipäivästä, ja puolikas lähtee Monte Carlosta, jossa oli tehty virheitä jo testiolosuhteissa. Siitä tulee puolitoista numeroa.

Vieressä istunut Tahko havahtuu Fermin arvioon ja pysäyttää keskustelun hetkellisesti välittömällä lisäkysymyksellä.

– Oliko Portugali siis täyden kympin kisa?

Ferm vastaa toisella kysymyksellä: Olisiko Rovanperä voinut toiselta lähtöpaikalta tehdä enempää kuin sijoittua toiseksi? Hän peilaa suoritusta Rovanperän edellä perjantaipäivään lähteneeseen Evansiin, joka sijoittui kisassa kuudenneksi ja sai 13 pistettä Rovanperää vähemmän.

– Ja kun katsotaan viimeistä päivää (Sébastien) Ogieria vastaan, kun se pääsi suunnilleen samalle seinälle, niin olihan se Ogieriakin nopeampi.

Se jää sanomatta, että Rovanperä voitti Portugalissa vuosina 2022–2023 ensimmäiseltä ja toiselta lähtöpaikalta.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli