Kaatuneesta kauppalaivasta öljyä Ahvenanmereen

Saksalainen kauppa-alus on kaatunut Ahvenanmerellä ja aluksessa ollutta öljyä valuu mereen.

.Merihädässä ollut M/s Janra on ylösalaisin, ja siitä on näkyvissä vähän pohjaa. Kellahdettuaan ympäri kello 9.30 Janra vajosi ensin hyvin nopeasti, mutta sitten vauhti hidastui. Laiva saattaa maata pohjassa tai siinä on ilmaa. Janrassa on polttoaineena 230 tonnia raskasta öljyä ja 30 tonnia dieselöljyä. Öljyä on päässyt jo mereen.

Öljyntorjunta-aluksia on hälytetty haveripaikalle Suomesta ja Ruotsista. Ensimmäiset havainnot raskaasta polttoöljystä tehtiin heti puolenpäivän jälkeen, ja sittemmin öljyä alkoi vuotaa yhä enemmän. Onnettomuuspaikalle on Ruotsista saapumassa öljyntorjunta-alus. Toistaiseksi tarkemmat tiedot öljyvahingon laajuudesta puuttuvat.

Kevyttä polttoöljyä havaittiin jo aamupäivällä noin seitsemän kilometrin pituisen vanan verran. Paha ongelma on nyt syntymässä raskaasta polttoöljystä, koska paikalla vallitsee navakka tuuli, ja se vaikeuttaa öljyntorjuntatöitä.

Miehistö evakuoitu

Turun meripelastuskeskuksen mukaan kauppalaivalta oli aamuseitsemään mennessä evakuoitu kaikki miehistön 11 jäsentä ja heidät on viety turvaan ruotsalaiseen pelastusalukseen.

Turun meripelastusjohtajan Timo Saarikon mukaan alus ajelehti aikaisin aamulla tyhjillään pahan kallistuman

Kauppalaiva m/s Janran onnettomuuspaikka

saaneena. Syytä kallistumaan ei tiedetä, eikä aluksen todellisesta uppoamisvaarasta ei ole täyttä selvyyttä.

- Jos alus uppoaa, osa öljystä pääsee veteen. Suuri osa öljystä jäisi kuitenkin hylyn sisään. Aluksen sisään jäävä öljy olisi sekin paha ongelma, Saarikko arvioi.

Saarikon mukaan alus ei olisi voinut kallistua näin paljon, ellei sen sisään olisi päässyt vettä. Aamulla näytti siltä, että alus on saanut jonkinlaisen repeytymän törmättyään merenpohjan reunamerkkiin. Tästä todistaa myös se että reunamerkki, Tröskeln Västra -niminen teräsmajakka, oli hävinnyt. Repeämästä ei kuitenkaan vielä ole saatu täyttä varmuutta.

- Vastaaviin reunamerkkeihin on törmätty ennenkin. Ne ovat riesa merenkulkijoille, meripelastusjohtaja Saarikko totesi. M/s Janra on paperi- ja selluloosalastissa, joten lasti ei ole sinänsä ympäristölle vaarallinen.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat