Järvilehto muisteli Benetton-tallin "erikoisia juttuja"

Eräs F1-historian puhutuimmista maailmanmestaruuksista on Michael Schumacherin voitto vuonna 1994. Keskustelua on riittänyt aiheesta, oliko Schumacherin Benetton-auto kyseisellä kaudella sääntöjenmukainen vai niiden vastainen.

Schumacherin Benetton-autosta löydettiin kansainvälisen autoliiton FIA:n tarkastuksessa kauden 1994 aikana sääntöjenvastainen elektroninen apuväline, automaattinen lähtöjärjestelmä eli ns. sutimisenesto. Benetton-talli vetosi siihen, että järjestelmää käytettiin vain testeissä, eikä FIA koskaan pystynyt todistamaan, että järjestelmää olisi käytetty kilpailuissa.

Suomen Jyrki Järvilehto toimi Schumacherin tallikaverina Benettonilla kaudella 1994. Järvilehto muisteli MTV3:n pyynnöstä Benetton-tallin toimintaa vuonna 1994.

- Sutimisenesto oli aikaisemmin ollut autoissa. 1994 sitä ei olisi enää saanut olla. Kaikki tällainen, mikä on aikaisemmin ollut sallittua ja yhtäkkiä kielletään, niin totta kai sitä vielä yritetään käyttää hyväksi, kunhan siitä ei jäädä kiinni. En yhtään sitä epäile, etteikö jotain olisi ollut. Varmaan jotain yritettiin ja kokeiltiin. Tuskin Benetton ainoa tiimi oli, kyllä varmasti muissakin tiimeissä kokeiltiin. Siinä vaiheessa elektroniikan piilottelu oli helpompaa kuin nykyään, Järvilehto toteaa.

Joka tapauksessa Schumacherin autossa oli erilaisia toimintoja kuin Järvilehdon kilpurissa.
- Olihan siellä vähän erikoisia juttuja silloin tällöin meneillään. Kyllähän siellä oli sellaisia nappeja, joita paineltiin tiimikaverin autossa ihan eri järjestyksessä. Vaikea sanoa, mitä se sitten tarkoitti, Järvilehto jatkaa.

Järvilehto painottaa kuitenkin, ettei hänellä ole esittää mitään todisteita Schumacherin auton mahdollisista sääntöjenvastaisuuksista.
- Niitä on vaikea ikinä todistaa. Voihan se olla, ettei niitä ole ikinä ollutkaan.

Jyrki Järvilehdon kommentteja kuullaan MTV3:n F1-kisalähetyksissä kauden 2004 aikana.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat