Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Järvilehto muisteli Benetton-tallin "erikoisia juttuja"

Benetton, 1994, Michael Schumacher ratissa, photo: Pascal Rondeau / Getty Images
Benetton, 1994, Michael Schumacher ratissa, photo: Pascal Rondeau / Getty ImagesCopyright Allsport 2004
Julkaistu 23.02.2004 19:49

Eräs F1-historian puhutuimmista maailmanmestaruuksista on Michael Schumacherin voitto vuonna 1994. Keskustelua on riittänyt aiheesta, oliko Schumacherin Benetton-auto kyseisellä kaudella sääntöjenmukainen vai niiden vastainen.

Schumacherin Benetton-autosta löydettiin kansainvälisen autoliiton FIA:n tarkastuksessa kauden 1994 aikana sääntöjenvastainen elektroninen apuväline, automaattinen lähtöjärjestelmä eli ns. sutimisenesto. Benetton-talli vetosi siihen, että järjestelmää käytettiin vain testeissä, eikä FIA koskaan pystynyt todistamaan, että järjestelmää olisi käytetty kilpailuissa.

Suomen Jyrki Järvilehto toimi Schumacherin tallikaverina Benettonilla kaudella 1994. Järvilehto muisteli MTV3:n pyynnöstä Benetton-tallin toimintaa vuonna 1994.

- Sutimisenesto oli aikaisemmin ollut autoissa. 1994 sitä ei olisi enää saanut olla. Kaikki tällainen, mikä on aikaisemmin ollut sallittua ja yhtäkkiä kielletään, niin totta kai sitä vielä yritetään käyttää hyväksi, kunhan siitä ei jäädä kiinni. En yhtään sitä epäile, etteikö jotain olisi ollut. Varmaan jotain yritettiin ja kokeiltiin. Tuskin Benetton ainoa tiimi oli, kyllä varmasti muissakin tiimeissä kokeiltiin. Siinä vaiheessa elektroniikan piilottelu oli helpompaa kuin nykyään, Järvilehto toteaa.

Joka tapauksessa Schumacherin autossa oli erilaisia toimintoja kuin Järvilehdon kilpurissa.
- Olihan siellä vähän erikoisia juttuja silloin tällöin meneillään. Kyllähän siellä oli sellaisia nappeja, joita paineltiin tiimikaverin autossa ihan eri järjestyksessä. Vaikea sanoa, mitä se sitten tarkoitti, Järvilehto jatkaa.

Järvilehto painottaa kuitenkin, ettei hänellä ole esittää mitään todisteita Schumacherin auton mahdollisista sääntöjenvastaisuuksista.
- Niitä on vaikea ikinä todistaa. Voihan se olla, ettei niitä ole ikinä ollutkaan.

Jyrki Järvilehdon kommentteja kuullaan MTV3:n F1-kisalähetyksissä kauden 2004 aikana.

(MTV3)

Lisää aiheesta:

Onko media Trumpin hallinnassa? Asiantuntijalta lohduton arvio tv-koomikon kohuhyllytyksen jälkeenLähde: Carolina Kanadan kiekkoskandaalissa ryvettyneen kaksikon perässäLewis Hamilton täräytti hurjan heiton F1-tulevaisuudestaanRaiskauksista syytetty Thomas Partey sai rajun vastaanoton Mestarien liigassaTrump Britanniassa: Putin on pettänyt minutEuroviisujen rahoittajamaat vaikenevat kilpailun kohtalosta – "Ei ole koskaan ollut kyse politiikasta"