Itäviennin rekkaliikenne vaisua

Venäjän viennin kangertelu on kouraissut pahasti kuorma-autoyrittäjiä. Kun aikaisemmin Venäjän liikenteessä liikkui päivittäin noin tuhat suomalaista kuorma-autoa, määrä on nyt pudonnut 250-300:een, viestintäpäällikkö Juha Norppa-Rahkola Suomen Kuorma-autoliitosta arvioi.

Kansainvälisen liikenteen autoista osa on siirtynyt länsiliikenteeseen, mutta läheskään kaikille ei ole löytynyt korvaavia kuljetuksia.

-Tänäänkin kuulin yrityksestä, jolla on ollut kymmeniä autoja Venäjälle suuntautuvissa kuljetuksissa. Nyt 20 omaa autoa oli pantu pihalle seisomaan ja alihankkijoiden autot oli kaikki irtisanottu. Joka päivä kun yksi auto seisoo, tappioita tulee pari tuhatta markkaa, Norppa-Rahkola sanoo.

Loppuvuodesta Venäjän kuljetukset ovat yleensä selvästi vilkastuneet, joten tämänhetkisen aallonpohjan toivotaan nytkin jäävän vain väliaikaiseksi.

-Toivomme, että liikenne kuukauden-kahden kuluttua palaisi jo normaaliin tasoon, Norppa-Rahkola sanoo.

Suomeen ylitarjontaa?

Jos Venäjän ongelmat kuitenkin pitkittyvät, on pelättävissä, että kotimaahan syntyy kuljetuspalveluiden ylitarjontaa, joka kiristää hintakilpailua ja painaa hintoja alaspäin.

-Yritystoiminnan kannalta valitettavaa on, että alin hinta yleensä tulee markkinahinnaksi, ja siitä kärsivät sitten kaikki yrittäjät. Lisäksi läheskään kaikille autoille ei edes löydy töitä muualta. Suomalaiset kuorma-autoyrittäjät ovat jo ennen devalvaatiota menettäneet Venäjän kuljetuksia venäläisille kilpailijoille. Keväällä venäläisten hallussa oli Suomesta Venäjälle menevistä täysistä kuormista noin 70 prosenttia.

Norppa-Rahkolan mukaan yksi syy tähän on se, että venäläisillä kuljetusyrityksillä on mahdollisuus saada Venäjän tullin kanssa luottoasiakassuhde, jolloin tavaran vastaanottajan ei tarvitse maksaa maksuja ennakkoon. Ulkomaisille yrittäjille tämä ei ole mahdollista. Devalvaatio saattaa heikentää suomalaisten asemaa entisestään, sillä sen jälkeen venäläisille ostajille on yhä kannattavampaa maksaa kuljetukset ruplissa, Norppa-Rahkola arvioi.

Elintarvikevienti Venäjälle lähes pysähtynyt

Elintarvikevienti Suomesta Venäjälle on tällä viikolla lähes täysin tyrehtynyt. Tavaraa on toimitettu vain sen verran, kuin asiakkaat ovat pystyneet käteisellä maksamaan, ja kun rahaa ei ole saatu, kuormatkaan eivät ole liikkuneet.

Lea Lastikka Elintarviketeollisuus ry:stä sanoo, että Venäjän tilanne nyt niin sekava, että jatkoa on vaikea ennustaa. Olennaisen tärkeää olisi saada rupla kiinnitetyksi johonkin kurssiin. Sen jälkeen viennin uskotaan elpyvän, sillä kysyntää ja ostovoimaakin Venäjällä kyllä on.

-Selvää on, että siellä jatkossakin tarvitaan tuontielintarvikkeita. Venäjän oma elintarviketuotanto on vähäistä. Suurissa kaupungeissa kuten Pietarissa ja Moskovassa ulkomaisten elintarvikkeiden osuuden sanotaan olevan jopa 70-80 prosenttia, Lastikka huomauttaa.

-Siellä alkaa kuulemma vähittäiskaupoistakin osittain jo tavarat loppumaan, ja kyllähän kansa alkaa kohta reagoida, jos ei saa ruokaa.
(STT)


Lue myös:

    Uusimmat