Irtomyyntivihannekset kuluttajien mieleen

Suomalaiset arvostavat tuoreita ja kotimaisia puutarhatuotteita. Lähes jokainen haluaa ostaa ainakin perunat, tomaatit ja omenat pakkaamattomina.

Pakatut kasvikset eivät vaikuta yhtä kotimaisilta kuin irtomyynnissä myytävät. Irtomyyntituotteita pidetään myös tuoreempina kuin valmiiksi pakattuja.

Kotimaiset Kasvikset ry:n Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta selviää myös, että tuoreus ja kotimaisuus osoittautuivat tärkeimmiksi puutarhatuotteiden valintaperusteiksi.

Kotimaiset Kasvikset ry:n toimitusjohtaja Timo Taulavuori on hienoisesti yllättynyt kuluttajien innostuksesta pakkaamattomiin tuotteisiin.

-Nyt kun ollaan yhä enemmän menossa siihen suuntaan, että kaikkia tuotteita pakataan ja siivutetaan ja tehdään kuluttajalle valmiimmiksi, niin tämä tutkimus osoittaa, että kuluttajat eivät halua valmiimpia eivätkä pakatumpia puutarhatuotteita, vaikka elämä on mennyt kiireisemmäksi.

Kuluttajien pyrkimys luonnollisuuteen ja luonnonmukaisuuteen näkyy mahdollisimman käsittelemättömien ja pakkaamattomien puutarhatuotteiden arvostuksena. Lähes jokainen suomalainen ostaisi ainakin omenansa ja tomaattinsa pakkaamattomina irtomyynnistä. Perunatkin ostettaisiin pakkaamattomina. Hieman yli puolet ostaisi ne multaisina, viidennes pestyinä.

-Kuluttajat haluavat itse valita ja vaikuttaa siihen, mitä he ostavat. Jos tuotteet pakataan ja kääritään ja annostellaan jonkin kokoisiksi, kuluttaja tuntee ettei hän ole enää päätöksiä tekemässä, vaan joku muu on päättänyt ne hänen puolestaan. Lisäksi kuluttaja ajattelee herkästi, että suojakaasuihin ja kelmuihin pakatut tuotteet ovat muualta tuotuja ja kotimaassa viljellyt myydään irtotuotteina, Taulavuori toteaa.

Tutkimukseen osallistui runsaat tuhat 15-74 -vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat