Intian call centerit tarjoavat töitä näkövammaisille

Call centerit eli eri puolilla maailmaa sijaitsevien yritysten puheluihin vastaavat puhelin- ja varauskeskukset tarjoavat Intiassa työtä kymmenille tuhansille ihmisille, nyt myös näkövammaisille. Globaalistikin kasvava ala tarvitsee jatkuvasti uusia työntekijöitä, minkä takia intialainen puhelinyhtiö Tata Indicom on ryhtynyt yhteistyöhön Intian sokeiden keskusjärjestön NAB:n kanssa.

Näkövammaisia työntekijöitä varten on perustettu Drishti- eli Näkökyky-niminen call center Mumbaihin (eli entiseen Bombayhin). 22 näkövammaisen työntekijän käytössä on tekniikkaa, joka muuttaa tekstin ääneksi.

Yleensä call centereiden työntekijöiltä vaaditaan hyvän suullisen ilmaisun lisäksi myös englannin kielen taitoa sekä hyvää muistia. Drishtin ohjaajien mukaan näkövammaiset pärjäävät tässä työssä erinomaisesti.

- Näkövammaisten ihmisten muisti on erinomainen, todella hämmästyttävän hyvä. Lisäksi he työskentelevät ahkerasti, projektinvetäjä Reena Chadha kertoo uutistoimisto AP:lle.

Näkövammaisten call centerissä ei ainakaan tällä hetkellä vastata puheluihin, vaan näkövammaiset soittelevat tarjotakseen puhelinyhtiö Tata Indicomin tuotteita ja palveluja. Heille maksetaan palkkaa soitettujen puheluiden perusteella, keskimäärin 137 euroa kuussa.

(MTV3-APTN)

Lue myös:

    Uusimmat