Oatly saa huomautuksen markkinoinnistaan – kantelija piti mainosta "räikeästi hyvän tavan vastaisena"
Kauramaidostaan tunnettu ruotsalaisyhtiö Oatly saa huomautuksen Suomen Keskuskauppakamarin mainonnan eettiseltä neuvostolta.
Neuvoston vastaava asiantuntija ja pääsihteeri Paula Paloranta vahvistaa tiedon MTV Uutisille.
– Lausunto on annettu eilen tiedoksi Oatlylle. Emme ole julkaisseet sitä vielä, mutta se tulee verkkosivuillemme huomenna. En voi vielä kommentoida sitä, miksi huomautus on annettu, sillä se ei ole vielä julkinen, Paloranta sanoo.
– Neuvosto toimii vähän kuin tuomioistuin – se ei selittele ratkaisujaan. Sen takia en lähde sen enempää asiaa kommentoimaan. Perustelut löytyvät perustelut-otsikon alta sitten kun huomautus tulee sivuillemme nähtäville.
Neuvoston tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista. Hyvän tavan vastainen mainos voi olla esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton.
– Huomautuksemme ovat luonteeltaan suosituksia ja useimmat yritykset kyllä niitä noudattavat. Jos vielä kampanja olisi käynnissä – mitä ei tosin yleensä tapahdu, koska kampanjat ovat usein lyhytkestoisia – yritys usein lopettaa kampanjansa.
Oatly on alun perin ruotsalainen yritys, jonka toimintaa on laajennettu viime vuosina. Ei kuitenkaan ole lainkaan tavatonta, että kauppakamarin eettinen neuvosto antaa huomautuksen ulkomaiselle yhtiölle.
– Huomautus annetaan Suomessa tehdystä markkinoinnista. Ulkomaisille yhtiöille voimme huomautuksia antaa, jos he ovat markkinoineet Suomessa.
Neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Markkinointi ei ole erottunut selkeästi
Mainonnan eettisen neuvoston lausunnossa, jonka neuvosto on toimittanut kantelijalle, todetaan että Oatly on lähettänyt Maitomyytit-nimisen julkaisun 250 000 kotitalouteen osoitteellisessa kirjekuoressa.
Paloranta vahvistaa MTV Uutisille lausunnon oikeellisuuden.
Neuvosto toteaa, että julkaisun ilmoittamasta lähdeluettelosta löytyy myös yrityksen itsensä tilaamia selvityksiä.
Kansainvalisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjen määritelmien mukaan markkinointi on voitava todeta selkeästi markkinoinniksi. Neuvoston mukaan Oatlyn markkinointi ei ole ollut selkeästi erottuvaa.
Tuotteen markkinointia ei neuvoston mukaan tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi tai kuluttajakyselyksi.
Lasten herkkäuskoisuutta on hyödynnetty
ICC:n markkinointisäännöissä todetaan myös, että lapsille tai nuorille kohdistetussa tai heitä esittävassä markkinoinnissa on noudatettava erityistä huolellisuutta. Tällaisessa viestinnässä ei saa horjuttaa myönteistä asennetta, käyttäytymistä tai elämäntapaa.
Mainonnan eettisen neuvoston mukaan lapsilla on oikeus saada tietoa heitä kiinnostavista tuotteista, kunhan niistä viestitään heille asianmukaisella tavalla.
Neuvosto katsoo, että Oatlyn toteuttamassa markkinoinnissa hyödynnetään lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta. Lisäksi neuvosto toteaa, että lasten huolta ilmastonmuutoksesta on käytetty markkinoinnin tehokeinona.
"Räikeästi markkinointitavan vastainen"
Kielten opiskelija ja medianomi on toiminut toisena kantelun tekijänä. Hän kertoo MTV Uutisille saaneensa Keskuskauppakamarilta asiaa koskevan lausunnon.
– Syynä kanteluun oli Oatlyn läpikuultavan ylimielinen asenne. Tuntui, että suomalaista kuluttajaa pidetään nyt pösilönä ja medialukutaidottomana, opiskelija toteaa.
– Kampanja oli heti ensinäkemältä räikeästi hyvän markkinointitavan vastainen. Asia oli helposti arvioitavissa. Erityisesti minua korpesi lapsiin kohdistunut markkinointi, jonka tarkoitushakuisuus oli läpitunkevaa, hän jatkaa.
MTV Uutiset ei tavoittanut Oatlylta edustajaa kommentoimaan uutista. Yhtiöstä ilmoitettiin, että he kommentoivat aihetta tänään iltapäivällä.
Juttua päivitetty kello 16.16: Lisätty kappaleet, jotka kertovat neuvoston lausunnosta tarkemmin.
Uusimmat
-
22:58
Lastenrattaat syttyivät tuleen rappukäytävässä Jyväskylässä – pelastuslaitokselta painokas muistutus
-
22:48
Sebastian Vettel reagoi Kimi Räikköseen ytimekkäästi – joutui korjaamaan vastaustaan
-
22:34
Yli 60 lentoa peruttiin Helsinki-Vantaalla, edessä on jäinen yö – MTV seuraa
-
22:30
Täydellinen esitys – Leijonat-sankari sai joukkuekaverin ansaitut kehut
-
22:22
Stubb puolisoineen juhlaillallisilla Ruotsissa – tältä näyttää illan pukuloisto!
-
21:58
"Siinä ei hirveästi mietitty Akia" – Kolmiodraama-Mirellan ja Joonatanin piikittelyt eivät jää katsojilta huomaamatta
-
21:30
Mirellan ja Joonatanin vihoittelu Kolmiodraama-sarjassa hämmentää – Töllötuomarit: "Luokattoman huonoa käytöstä"
-
21:25
IS: Ukrainassa taistellutta suomalaismiestä epäillään törkeistä rikoksista
-
21:13
Leijonat nollasi Ruotsin vieraissa – neljä uutta pelaajaa irti
-
21:12
Konkarin 30-vuotinen unelma toteutui – ToPo on Suomen mestari
-
20:55
Hyppää Argentiinan iloisimman bussikuskin kyytiin – "Hyvää fiilistä ja energiaa"
-
20:48
Euroopan paras lokinmatkija kruunattiin – kuuntele kirkuvat kisasuoritukset
-
20:32
NHL-legendan poika tulee Suomen jäille
-
20:23
YK ja EU kehottivat Britanniaa hylkäämään parlamentin läpäisseen Ruanda-lakiesityksen
-
20:18
Stubb ruotsalaisten ajatuksista Suomesta: "On tällä hetkellä aika "coolia" olla suomalainen"
-
20:07
Sekava lintukaksikko hämmensi auttajia Yhdysvalloissa – "Liian humalassa lentääkseen"
-
20:00
Salkkarit-hahmo keksii hätävalheen: "Tulin hakemaan..."
-
19:48
Järkyttävä reaktio – entinen F1-kuski sai niskaansa "tappouhkauksien vyöryn"
-
19:45
Katso minuutissa: Näin Helsinki peittyi lumeen kenties viimeisen kerran tänä keväänä
-
19:42
Ministeri Juuso ei nauti SDP:n eikä keskustan luottamusta
-
Lataa lisää