Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Oatly saa huomautuksen markkinoinnistaan – kantelija piti mainosta "räikeästi hyvän tavan vastaisena"

Imago Images
Julkaistu 05.05.2021 15:15(Päivitetty 05.05.2021 16:17)

Elise Tykkyläinen

elise.tykkylainen@mtv.fi

Kauramaidostaan tunnettu ruotsalaisyhtiö Oatly saa huomautuksen Suomen Keskuskauppakamarin mainonnan eettiseltä neuvostolta.

Neuvoston vastaava asiantuntija ja pääsihteeri Paula Paloranta vahvistaa tiedon MTV Uutisille.

– Lausunto on annettu eilen tiedoksi Oatlylle. Emme ole julkaisseet sitä vielä, mutta se tulee verkkosivuillemme huomenna. En voi vielä kommentoida sitä, miksi huomautus on annettu, sillä se ei ole vielä julkinen, Paloranta sanoo.

– Neuvosto toimii vähän kuin tuomioistuin – se ei selittele ratkaisujaan. Sen takia en lähde sen enempää asiaa kommentoimaan. Perustelut löytyvät perustelut-otsikon alta sitten kun huomautus tulee sivuillemme nähtäville.

Neuvoston tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista. Hyvän tavan vastainen mainos voi olla esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton. 

– Huomautuksemme ovat luonteeltaan suosituksia ja useimmat yritykset kyllä niitä noudattavat. Jos vielä kampanja olisi käynnissä – mitä ei tosin yleensä tapahdu, koska kampanjat ovat usein lyhytkestoisia – yritys usein lopettaa kampanjansa.

Oatly on alun perin ruotsalainen yritys, jonka toimintaa on laajennettu viime vuosina. Ei kuitenkaan ole lainkaan tavatonta, että kauppakamarin eettinen neuvosto antaa huomautuksen ulkomaiselle yhtiölle.

– Huomautus annetaan Suomessa tehdystä markkinoinnista. Ulkomaisille yhtiöille voimme huomautuksia antaa, jos he ovat markkinoineet Suomessa. 

Neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.

Markkinointi ei ole erottunut selkeästi

Mainonnan eettisen neuvoston lausunnossa, jonka neuvosto on toimittanut kantelijalle, todetaan että Oatly on lähettänyt Maitomyytit-nimisen julkaisun 250 000 kotitalouteen osoitteellisessa kirjekuoressa. 

Paloranta vahvistaa MTV Uutisille lausunnon oikeellisuuden.

Neuvosto toteaa, että julkaisun ilmoittamasta lähdeluettelosta löytyy myös yrityksen itsensä tilaamia selvityksiä.

Kansainvalisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjen määritelmien mukaan markkinointi on voitava todeta selkeästi markkinoinniksi. Neuvoston mukaan Oatlyn markkinointi ei ole ollut selkeästi erottuvaa.

Tuotteen markkinointia ei neuvoston mukaan tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi tai kuluttajakyselyksi.

Lasten herkkäuskoisuutta on hyödynnetty

ICC:n markkinointisäännöissä todetaan myös, että lapsille tai nuorille kohdistetussa tai heitä esittävassä markkinoinnissa on noudatettava erityistä huolellisuutta. Tällaisessa viestinnässä ei saa horjuttaa myönteistä asennetta, käyttäytymistä tai elämäntapaa.

Mainonnan eettisen neuvoston mukaan lapsilla on oikeus saada tietoa heitä kiinnostavista tuotteista, kunhan niistä viestitään heille asianmukaisella tavalla. 

Neuvosto katsoo, että Oatlyn toteuttamassa markkinoinnissa hyödynnetään lasten kokemattomuutta ja herkkäuskoisuutta. Lisäksi neuvosto toteaa, että lasten huolta ilmastonmuutoksesta on käytetty markkinoinnin tehokeinona.

"Räikeästi markkinointitavan vastainen"

Kielten opiskelija ja medianomi on toiminut toisena kantelun tekijänä. Hän kertoo MTV Uutisille saaneensa Keskuskauppakamarilta asiaa koskevan lausunnon.

– Syynä kanteluun oli Oatlyn läpikuultavan ylimielinen asenne. Tuntui, että suomalaista kuluttajaa pidetään nyt pösilönä ja medialukutaidottomana, opiskelija toteaa.

– Kampanja oli heti ensinäkemältä räikeästi hyvän markkinointitavan vastainen. Asia oli helposti arvioitavissa. Erityisesti minua korpesi lapsiin kohdistunut markkinointi, jonka tarkoitushakuisuus oli läpitunkevaa, hän jatkaa.

MTV Uutiset ei tavoittanut Oatlylta edustajaa kommentoimaan uutista. Yhtiöstä ilmoitettiin, että he kommentoivat aihetta tänään iltapäivällä.

Juttua päivitetty kello  16.16: Lisätty kappaleet, jotka kertovat neuvoston lausunnosta tarkemmin.

Lue myös: Voiko kohun keskelle joutuneen Oatlyn tuotteita ostaa edelleen hyvällä omallatunnolla? – "Ihmiset rakastavat tarinoita, joissa sankari osoittautuu roistoksi"

Lue myös: Vegaanien suosima Oatly vastaa osaomistajansa sademetsätoimista nousseeseen kohuun: "Hyvä, että he sijoittavat rahansa juuri meidän yhtiöömme"

Lisää aiheesta:

Iltalehden toiminnasta runsaasti kanteluita Tiktok-mainos sai huomautuksen ihmisarvoa loukkaavasta sisällöstä – "Olisi suotavaa, että poistetaan"Finnair, Marimekko, Stockmann, Zalando – näin isot firmat hämäävät ostajiaLainsäädäntö tiukkenee – pikavippien suoramarkkinoinnin aggressiivisuus puhuttaa: "Voidaan jossain tilanteessa nähdä häirintänä"Kauramaitoyhtiö Oatly sai huomautuksen lapsille suunnatusta markkinoinnista – käytti ilmastoahdistusta tehokeinonaOatly yllättyi saamastaan huomautuksesta ja aikoo valittaa – ihmettelee, miksi maitoala on saanut mainostaa lapsille vuosia
UlkomaatRuotsiYritykset ja bränditKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Ulkomaat
  • Eilen23:32
    Iso-Britannia

    Useita loukkaantunut junapuukotuksessa Britanniassa

  • Eilen23:23
    Donald Trump

    Trump uhkaa Nigeriaa sotatoimilla

  • Eilen21:28
    Pariisi

    Naiselle ja miehelle syytteet Louvren jalokivivarkaudesta – koruja ei ole löydetty

  • Eilen20:52
    Ilmastonmuutos

    USA ei lähetä korkean tason edustusta YK:n ilmastokokoukseen

  • Eilen16:04
    Ukrainan sota

    Venäjä: Ukrainalaissotilaat antautumassa piiritetyssä kaupungissa