Kauramaidostaan tunnettu ruotsalaisyhtiö Oatly saa huomautuksen Suomen Keskuskauppakamarin mainonnan eettiseltä neuvostolta.
Neuvoston vastaava asiantuntija ja pääsihteeri Paula Paloranta vahvistaa tiedon MTV Uutisille.
– Lausunto on annettu eilen tiedoksi Oatlylle. Emme ole julkaisseet sitä vielä, mutta se tulee verkkosivuillemme huomenna. En voi vielä kommentoida sitä, miksi huomautus on annettu, sillä se ei ole vielä julkinen, Paloranta sanoo.
– Neuvosto toimii vähän kuin tuomioistuin – se ei selittele ratkaisujaan. Sen takia en lähde sen enempää asiaa kommentoimaan. Perustelut löytyvät perustelut-otsikon alta sitten kun huomautus tulee sivuillemme nähtäville.
Neuvoston tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko markkinointi hyvän tavan vastaista. Hyvän tavan vastainen mainos voi olla esimerkiksi syrjivä tai lapsille sopimaton.
– Huomautuksemme ovat luonteeltaan suosituksia ja useimmat yritykset kyllä niitä noudattavat. Jos vielä kampanja olisi käynnissä – mitä ei tosin yleensä tapahdu, koska kampanjat ovat usein lyhytkestoisia – yritys usein lopettaa kampanjansa.
Oatly on alun perin ruotsalainen yritys, jonka toimintaa on laajennettu viime vuosina. Ei kuitenkaan ole lainkaan tavatonta, että kauppakamarin eettinen neuvosto antaa huomautuksen ulkomaiselle yhtiölle.
– Huomautus annetaan Suomessa tehdystä markkinoinnista. Ulkomaisille yhtiöille voimme huomautuksia antaa, jos he ovat markkinoineet Suomessa.
