Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) muistuttaa, että kuluttaja voi reklamoida niin sanotuista tilausansoista suoraan omalle pankilleen. Tilausansa on esimerkiksi verkkokaupasta ostettu tuote, johon sisältyy jatkuva tilaus ilman, että kuluttaja on ollut asiasta tietoinen.
Pankkien velvollisuus palauttaa tällaisissa tilanteissa rahat perustuu EU:n toiseen maksupalveludirektiiviin (PSD2).
Kuluttajalla on direktiivin mukaan oikeus vedota omaan maksupalvelun tarjoajaansa, jos hän ei ole antanut suostumusta veloitettuun maksutapahtumaan.
– Suomalaisten kuluttajien tapauksessa tämä taho on käytännössä kuluttajan oma pankki, toteaa asiantuntija Timiikka Tommiska KKV:stä.
Laki sanoo, että verkkokaupassa tehtävien korttimaksujen yhteydessä kuluttajan on saatava tieto koko siitä summasta, joka hänen maksettavakseen tulee. Tilaukseen mahdollisesti liittyvistä toistuvista maksuista tulisi siis myös kertoa selvästi.
Mikäli näin ei ole ollut, voi kuluttaja vedota reklamaatiossaan siihen, ettei hän ole antanut maksutapahtumaan suostumustaan.
Lue myös: Verkossa kuluttajia kiusaavat tilausansat ja tietojenkalasteluyritykset – uudempia ilmiöitä ovat virtuaalivaluutta- ja kiristysviestit
Pankin puoleen kääntyminen voi olla helpointa
KKV:n mukaan lähes joka kymmenes EU:n ja Ison-Britannian kansalainen on joutunut tilausansan uhriksi.