Teoriassa suostumuksen sähköpostimarkkinoinnille voi aina peruuttaa, mutta käytännössä se useimmiten edellyttää viestissä tulleen linkin klikkaamista, mikä voi itsessään olla tietoturvariski.
"Lainaa ilman vakuuksia jopa 60 000 euroa", julistaa kulutusluottoja tarjoava sähköpostiviesti. Samojen lähettäjien viestit toistuvat päivästä toiseen, ja täyttävät sähköpostilaatikon. Viesti kertoo, että vastaanottaja on antanut suostumuksen markkinointiin kyselyn tai kilpailun yhteydessä.
Sähköisen suoramarkkinoinnin edellyttämät suostumuskysymykset tuovat tietosuojavaltuutetun toimiston pöydälle tapauksia tasaiseen tahtiin muutamia kymmeniä vuodessa.
Se on kuitenkin verrattain pieni määrä, koska kaikkiaan tietosuojavaltuutetun toimistoon tulee vireille 12 000 tapausta vuodessa.
Tietosuojavaltuutettu Anu Talus toteaa, että suoramarkkinointiin liittyvissä kysymyksissä pikavippiyritykset nousevat omana ryhmänään esiin.
– Toki näitä tulee muiltakin sektoreilta, mutta tämä asiaryhmä erottuu selkeästi.
Tyypillisimpiä syitä yhteenottoon on sähköisessä suoramarkkinoinnissa Taluksen mukaan se, ettei markkinointiin ole annettu suostumusta tai että henkilölle lähetetään yhä markkinointia suostumuksen kieltämisen jälkeen.
– Emme arvioi, onko viesti roskapostia vai ei, vaan onko lähettäjällä oikeutta lähettää sitä.
