Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lainsäädäntö tiukkenee – pikavippien suoramarkkinoinnin aggressiivisuus puhuttaa: "Voidaan jossain tilanteessa nähdä häirintänä"

1:39Kulutusluottojen markkinointia rajoitetaanKatso video: Kuluttajaluottojen markkinointia suitsitaan.
Julkaistu 21.06.2023 13:42
Toimittajan kuva
Juuso Kääriäinen

juuso.kaariainen@mtv.fi

Teoriassa suostumuksen sähköpostimarkkinoinnille voi aina peruuttaa, mutta käytännössä se useimmiten edellyttää viestissä tulleen linkin klikkaamista, mikä voi itsessään olla tietoturvariski.

"Lainaa ilman vakuuksia jopa 60 000 euroa", julistaa kulutusluottoja tarjoava sähköpostiviesti. Samojen lähettäjien viestit toistuvat päivästä toiseen, ja täyttävät sähköpostilaatikon. Viesti kertoo, että vastaanottaja on antanut suostumuksen markkinointiin kyselyn tai kilpailun yhteydessä.

Sähköisen suoramarkkinoinnin edellyttämät suostumuskysymykset tuovat tietosuojavaltuutetun toimiston pöydälle tapauksia tasaiseen tahtiin muutamia kymmeniä vuodessa.

Se on kuitenkin verrattain pieni määrä, koska kaikkiaan tietosuojavaltuutetun toimistoon tulee vireille 12 000 tapausta vuodessa.

Tietosuojavaltuutettu Anu Talus toteaa, että suoramarkkinointiin liittyvissä kysymyksissä pikavippiyritykset nousevat omana ryhmänään esiin.

– Toki näitä tulee muiltakin sektoreilta, mutta tämä asiaryhmä erottuu selkeästi.

Tyypillisimpiä syitä yhteenottoon on sähköisessä suoramarkkinoinnissa Taluksen mukaan se, ettei markkinointiin ole annettu suostumusta tai että henkilölle lähetetään yhä markkinointia suostumuksen kieltämisen jälkeen.

– Emme arvioi, onko viesti roskapostia vai ei, vaan onko lähettäjällä oikeutta lähettää sitä.

Lue myös:

Epätoivotut mainokset voivat täyttää puhelimen – operaattorit lähes kädettömiä roskapostin edessä

Markkinoinnin häiritsevyyttä pelkästään lähetetyn määrän mukaan ei ole linjattu

Myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asiamies voi ottaa kantaa sähköiseen suoramarkkinointiin kuluttajansuojalain nojalla, mikäli se on häiritsevän toistuvaa – pommittamista.

Viraston erityisasiantuntija Saija Kivimäki kertoo, että laissa on säädökset koskien markkinoinnin aggressiivista menettelyä.

– Markkinointi voidaan jossain tilanteessa nähdä häirintänä, jos se on runsasta tai se tulee epäsopivaan aikaan.

Kilpailu- ja kuluttajavirastossa ei ole vielä käsitelty tapausta markkinointimenettelystä, joka liittyisi vain liian tiheään mainosten lähettämiseen.

–  Emme ole linjanneet kuinka usein tai harvoin viestejä tulee lähettää. Toki se kuulostaa runsaalta, jos vaikka jo viikon aikana saa päivittäin tämäntyyppisiä viestejä.

Lue lisää: Saitko ystävältäsi tällaisen viestin Facebookissa tai Instagramissa? Poliisi varoittaa seurauksista, jos lankeat ansaan

Markkinoinnin aggressiivisuus katsotaan virastossa reklamaation saavuttua tapauskohtaisesti ja se edellyttää kokonaisharkintaa. 

– Kun kuluttaja-asiamies ottaa asian vireille, meillä on neuvotteluvelvollisuus. Otamme yhteyttä markkinointia tekevään yritykseen ja tiedustelemme tilannetta. Emme voi ottaa kantaa yrityksen menettelyihin, ellei siitä ole asiaa vireillä ja yritykselle ole annettu mahdollisuutta lausua oma näkemyksensä.

Kivimäki neuvoo, että epätoivottua sähköistä suoramarkkinointia saavien tulee ottaa aluksi yhteyttä sitä lähettävään tahoon.

– Valitettavasti olen kuullut tapauksista, joissa ilmoittaminen ei lopeta viestittelyä. Tällaisissa tilanteissa kannattaa ilman muuta olla yhteydessä tietosuojatoimistoon ja ilmoittaa viranomaiselle rikkomuksesta. He harkitsevat sitten, kuinka he etenevät asiassa.

Pikavippifirmojen markkinointi kiristyy jälleen ja valvonta siirtyy Finanssivalvonnalle

Kotitalouksien velkaantumista halutaan hillitä keskittämällä luotonvalvonta yhdelle viranomaiselle, kun kuluttajaluottojen valvonta siirtyy Etelä-Suomen aluehallintovirastolta Finanssivalvonnalle heinäkuun alusta.

Lisäksi luottoja koskevaa lainsäädäntöä tiukennetaan syksyllä, mikä rajoittaa luottojen markkinointia aikaisempaa enemmän.

Uudessa laissa on määritelty yksilöllisemmin hyvän luotonantotavan vastaisia menettelytapoja. Samassa yhteydessä lainojen korkokattoa lasketaan 20 prosentista 15 prosenttiin.

Jatkossa suoraan kiellettyjä menettelytapoja ovat muun muassa luoton markkinoiminen siten, että sen ottaminen parantaa kuluttajan sosiaalista menestystä tai että luotto ratkaisee kuluttajan taloudelliset ongelmat.

Katso myös: Yli 80 prosenttia suomalaisista saanut huijauspuheluita tai -viestejä – "Tekijöitä ei tunnuta saavan vastuuseen"

Lakimuutos antaa myös viranomaisille mahdollisuuden määrätä seuraamusmaksu hyvien luotonantotapojen rikkomisesta.

Finanssivalvonnan johtava asiantuntija Timo Peltonen kertoo, että sääntelytoimet ja valvonta varmistavat, että toimintamallit markkinoilla ovat oikeudenmukaisia.

– Nämä edesauttavat, että kuluttajille annetaan oikeaa tietoa, mitä velan ottaminen tarkoittaa ja millaisia korkoja on tarjolla.

Hän kertoo, että pikalainoja tarjoavat tahot ovat velkaantumisongelmien aiheuttajana tilastojen mukaan suuressa roolissa.

Turhista mainosviesteistä pitäisi päästä eroon perumalla suostumuksensa

Mikäli saapuvat mainosviestit alkavat ärsyttämään, niistä pitäisi päästä eroon ilmoittamalla asiasta rekisterinpitäjälle eli sille taholle, jolle on antanut luvan suoramarkkinointiin.

– Sen suostumuksenhan voi aina myös peruuttaa. Se on aina mahdollista ja silloin suostumuksen peruuttaminen tulee ottaa huomioon välittömästi, tietosuojavaltuutettu Anu Talus sanoo.

Jos yritys on kerännyt suostumukset ja yhteystiedot ja vaikkapa ostaa markkinoinnin myöhemmin kolmannelta osapuolelta, se ei vapauta yritystä vastuusta.

– Se on vanha viisaus, että rekisterinpitäjä voi ulkoistaa kaiken muun paitsi vastuun.

Aiheesta lisää: Näin saat puhelinmarkkinoinnin loppumaan – tee heti kolme muutosta

Mikäli pyyntö ei tehoa, tapauksen voi tuoda vireille tietosuojavaltuutetulle.

– Jos mainoksen saaja on ollut suoraan rekisterinpitäjään yhteydessä, eikä mitään ole tapahtunut, meiltä lähtee selvityspyyntö toimijalle. Vakavuuden mukaan harkitsemme, riittääkö määräys saattaa toimenpide lainmukaiseksi vai täytyykö antaa huomautus tai hallinnollinen seuraamusmaksu, Talus toteaa.

Vastaanottajan on kuitenkin harkittava tarkkaan, millaisia sähköpostilinkkejä kannattaa klikata. Epämääräiset roskapostiviestit voivat sisältää linkkejä tietojenkalastelusivustoille tai haittaohjelmiin.

Lue myös: "Oletko tällä videolla?"– Näin kävi, kun toimittaja painoi Facebookissa leviävää huijauslinkkiä

Lisää aiheesta:

Iltalehden toiminnasta runsaasti kanteluita Jopa kymmeniä puheluita useista eri numeroista – helsinkiläisen kauneushoitolan toiminta ihmetyttääEpätoivotut mainokset voivat täyttää puhelimen – operaattorit lähes kädettömiä roskapostin edessäJouduitko tilausansan uhriksi? KKV: EU-direktiivi velvoittaa pankin maksamaan rahat takaisinAggressiiviset vitamiinikauppiaat ovat ahdistelleet Jukkaa vuosia – "Toivoisin todellakin, että tämä piina loppuisi"Lakimies: Lainvastaista mainontaa kaikkialla – poliisi ei puutu edes törkeimpiin
MainontaHuomenta SuomiVelkaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 21.10.20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu