Vessapaperin hintojen nousu ei ole horjuttanut suurimpien kestosuosikkien asemaa, mutta kauppojen omien brändien myynti on kasvussa. S-ryhmä kertoo myyneensä alkuvuoden aikana vessapaperia jopa enemmän kuin aiemmin, mutta kyse ei ole varsinaisesti hamstraamisesta.
Vessapaperikin on aiempaa kalliimpaa yleisen inflaation ja kustannusten nousun myötä.
Kysyimme S- ja K-ryhmiltä sekä paperia valmistavalta Metsä Tissuelta, mistä vessapaperin hinta koostuu ja miten hintojen nousu näkyy kuluttajille käytännössä.
Lue myös: Ruoka, asuntolaina, auto vaihtoon – näillä keinoilla Johannan kahdeksanhenkinen perhe säästi menoistaan hintojen noustua
Mikä vaikuttaa vessapaperin hintaan?
Metsä Tissuen Suomen ja Baltian myyntijohtaja Susanna Varsanpää kertoo sähköpostivastauksessaan, että vessapaperin ja muiden pehmopapereiden hinnat muodostuvat kuitukustannuksista, energiasta, työvoimasta, palveluista ja investointi- sekä pääomakustannuksista.
– Kustannukset ovat nousseet yleisesti ja perusinflaatio on edelleen varsin voimakasta, vaikka energia- ja kuitukustannukset ovatkin tilapäisesti laskeneet korkeimmista piikeistä, hän kirjoittaa.
Mitä vessapaperin hintaan tulee, Varsanpää kertoo, että se määrätään kaupassa. Tavarantoimittajat neuvottelevat kaupan kanssa tuottajahinnoista.


