Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Ruoan hinta on noussut rajusti – S-ryhmästä suositellaan selkeää valintaa ruokaostoksilla: "Nyt siihen on kaksinverroin syytä"

3:32Kahden lapsen isä Utu Hopiavuori jättää bussikortin tai housut ostamatta, jotta lapset saavat ruokaaKATSO MYÖS: Kahden lapsen isä Utu Hopiavuori jättää bussikortin tai housut ostamatta, jotta lapset saavat ruokaa
Julkaistu 06.06.2022 16:44

Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho kertoo blogitekstissään, miten ruoan hinnan nousu on vaikuttanut suomalaisten ostokäyttäytymiseen. 

Medioissa on viime aikoina uutisoitu paljon ruoan hinnan noususta ja sen vaikutuksista kuluttajien ostokäyttäytymiseen. MTV Uutiset kertoi esimerkiksi viikonloppuna kahden lapsen isä Utu Hopiavuoresta, joka jättää nyt bussikortin tai housut ostamatta, jotta lapset saavat ruokaa. 

S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysahon näkemys on, että mediassa on maalailtu jopa hieman dramatisoivaa kuvaa siitä, miten ruoan hinnan nousu mahdollisesti heijastuu kuluttajien arkeen. Päällysaho kirjoittaa aiheesta tuoreessa blogitekstissään.

Hintojen nousu näkyy ostokäyttäytymisessä vielä maltillisesti

Päällysaho kertoo, että S-ryhmässä tutkittiin kuun vaihteessa sitä, miten loppukeväänä ja toukokuussa voimaan tulleet hinnankorotukset ovat vaikuttaneet asiakkaiden ostokäyttäytymiseen isossa kuvassa. 

– Tulos on, että varsin maltillisesti. Eniten nousua on tuoreen kalan, kananmunien ja kahvin hinnassa. Kahvin osalta kehitys on jatkunut jo pidempään ja sen hinta on tasaantunut. Kalan osalta kovempi hinta on vaikuttanut selkeästi myös kulutukseen, joka on pudonnut noin kolmanneksella, Päällysaho kirjoittaa.

Muissa tuoteryhmissä muutokset ovat Päällysahon mukaan pienempiä, eikä mitään suurempia kulutusmuutoksia tai tilastollisesti merkitseviä siirtymiä ole tapahtunut.

Kaupan omien merkkien myynti on kuitenkin selkeästi kasvanut: Päällysaho kertoo, että nousua on viime vuoden toukokuuhun verrattuna 15 prosenttia. Kyse ei kuitenkaan välttämättä ole pelkästään ruoan hinnan nousun aiheuttamasta kulutusmuutoksesta, vaan syynä voivat Päällysahon mukaan olla esimerkiksi sääolosuhteet

– Tätä kasvua voi selittää myös moni muut asiat, kuten esimerkiksi grillauskauden aloituksen siirtyminen kolean sään takia.

Kuluttajat toivovat halvempia hintoja, samalla tuottajille pitäisi maksaa enemmän – S-ryhmästä suositellaan valitsemaan kotimaista

Päällysahon mukaan on kuitenkin selvää, että tuleva inflaatiokehitys vaikuttaa jokaisen suomalaisen elämään jollain tapaa. Muutokset eivät kuitenkaan tapahdu nopeasti, vaan kulutustottumukset muokkaantuvat hiljalleen.

Paljon riippuu myös siitä, millainen sato tänä kesänä Suomessa saadaan. S-ryhmässä on otettu huomioon poikkeuksellinen tilanne.

– Olemme sopineet, että suurelta osin alkusyksyn valikoimajaksojen hinnat kiinnitetään vasta juuri ennen tuotteiden myyntijakson alkamista. Näin poistamme tavarantoimittajiltamme riskiä, joka vaikeasti ennakoitavaan tilanteeseen liittyy, Päällysaho kirjoittaa.

Päivittäistavarakaupan johtajan mukaan ruokakauppojen tehtävänä on toimia joka suuntaan "mahdollisimman viisaasti".

– Kun auton toisesta sivupeilistä näkyy viikon ruokabudjetin euroja hyllynvälissä laskeva perheenisä tai -äiti, ja toisesta kohoavien rehukustannustensa kanssa painiskeleva maitotilallinen, pitää löytää tasapaino.

Päällysaho myös kannustaa valitsemaan kaupasta nyt kotimaisia tuotteita.

– On viisasta valita kotimaista aina kun se on mahdollista, mutta nyt siihen on kaksinverroin syytä.

Lue myös: Kahden lapsen isä Utu Hopiavuori jättää bussikortin tai housut ostamatta, jotta lapset saavat ruokaa

Lähde: S-ryhmä

Lisää aiheesta:

Kallis ruoan hinta on piinannut suomalaisia jo pari vuotta – käänne vihdoin näkyvissäNäin hintojen nousu muutti suomalaisten ruokaostoskäytöstä – "Välillä tuntuu, etteivät rahat riitä siltikään ruokaan"Ruoka kallistuu – samalla ruokaa myyvien kauppaketjujen tulokset ovat nousussa, sanoo KuluttajaliittoPTT: Ruoan hinnannousu tuskin kaventaa suomalaisten ruokavalioitaRuoan hinnan nousulla voi olla yllättäen myös yksi positiivinen vaikutus – asiantuntija Uutisaamussa: "Näen kultareunuksen" Vaikuttaako kiristynyt maailmantilanne ruoan hintaan? Näin kaupat vastaavat
RuokakauppaRuokaS-ryhmäMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Ruokakauppa
  • to08:20
    Ruoka

    "Tofupervoilu" teki paluun – K-kaupoissa näkyy nyt selkeä proteiini-ilmiö

  • ma17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • ma08:22
    Ruoka

    Paistopisteiltä löytyy "ylivoimainen välipala" – leipomojohtaja nimeää käänteentekevän hetken suosiossa

  • 15.10.08:22
    Ruoka

    Ykköskasvis uunijuureksiin! Ostoskoriin kannattaa napata nyt edullinen kuitupommi

  • 6.10.10:24
    Ruoka

    Kurkun muoville keksittiin näkymätön korvike Ruotsissa