Uusi vessapaperiryntäys on totta – varoitus tuotantokatkoksesta säikäytti suomalaiset, mutta korona-ajan ostohysteriasta jäätiin kauas

Energiakriisi vaikuttaa tuotteiden hintoihin - nämä kallistuvat 1:32
Katso video: Näin energiakriisi vaikuttaa tuotteiden hintoihin.

Suomalaiset täyttivät viime viikon lopulla jalleen vessa- ja talouspaperivarastojaan normaalia kiivaammin. MTV Uutisten selvityksen mukaan pehmopapereiden menekki lisääntyi, mutta jäi kauas korona-ajan alun ostoryntäyksestä.

Vessa- ja talouspaperin menekki lisääntyi loppuviikosta sen jälkeen, kun suomalainen Metsä Group kertoi pehmopapereiden tuotantokatkoksista energian hinnan nousun takia. 

Miten paljon menekki kasvoi?

MTV Uutiset kysyi isoilta päivittäistavaraketjuilta, miten varoitus vessapaperin tuotantokatkoksista vaikutti asiakkaiden ostoksiin viikonloppuna. 

S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö Juhani Haara SOK:sta kertoo, että ilmoitus näkyi osalla asiakkaista viikonlopun ostokäyttäytymisessä.

– Niin WC- kuin talouspaperi nousivat tavallista useammin ostoslistoille. 

Vaikka myynninnousua näkyi, oli lisäys minimaalinen verrattuna koronapandemian alkuun.

– Pehmopapereissa myynti kasvoi viime viikolla noin 15 prosenttia edelliseen viikkoon verrattuna, kun taas koronapandemian alussa vuonna 2020 myynti saavutti viikkotasolla lähes 150 prosentin kasvun verrattuna pandemiaa edeltäneeseen myynnin tasoon, SOK:n Haara sanoo.

Pienissä kaupoissa varastot ovat rajalliset

Haara myös rauhoittelee kuluttajia, sillä WC- ja talouspapereissa on hänen mukaansa ollut hyvä saatavuus. Hamstraus saattaa kuitenkin näkyä tilapäisesti pienten kauppojen varastojen loppumisena.

– On tärkeää, että jokainen meistä malttaa ostaa maltilla. Jos joku päättää kuitenkin tuotteita hamstrata, niin varsinkin pienemmissä kaupoissa on varsin rajalliset säilytystilat ja yksittäisiä tuotepuutteita saattaa esiintyä. Jos yksittäinen tuote on jostain kaupasta loppu, lähtökohtaisesti tuotetta toimitetaan seuraavana päivänä lisää.

"Menekki noin kaksinkertaista"

K-ryhmän tavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoo, että viimeviikon lopulla ryhmän kaupoissa nähtiin lievää menekin nousua. Menekkipiikki ei kuitenkaan ollut erityisen jyrkkä.

– Menekki oli noin kaksinkertaista perjantain ja sunnuntain välisenä aikana. Pehmopapereissa on yleensäkin enemmän menekkiä viikonloppuisin, Hovi sanoo MTV Uutisille. 

Lidlin viestinnän mukaan myös saksalaisketjun kaupoissa pehmopapereiden myynti lisääntyi maltillisesti. 

– Wc-paperin kysynnässä on viikonlopulta havaittavissa hienoista nousua, mutta paperin saatavuus näyttää kokonaisuudessaan edelleen hyvältä. 

Lue myös:

    Uusimmat