Kun auton huollosta ja korjauksesta sovitaan selkeästi, voivat sekä autokorjaamot että asiakkaat välttyä monelta ongelmalta. Uudistetuissa huolto- ja korjausehdoissa on pyritty luomaan aiempaa selvemmät pelisäännöt sopimusten laatimiseen sekä asiakkaan ja korjaamon vastuisiin eri tilanteissa.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedottaa moottoriajoneuvojen huolto- ja korjausehtoihin viime kesänä tulleista muutoksista, joiden taustalla on tavoite saada ne vastaamaan paremmin todettuja tarpeita ja tämän päivän toimintaympäristöä.
Kesäkuun alussa voimaan tulleet uudet ehdot perustuvat nykyiseen lainsäädäntöön, ja ne auttavat korjaamoa palvelemaan sekä ohjaamaan asiakasta oikein. Ehtojen tavoitteena on myös lisätä kuluttajien tietoisuutta oikeuksistaan.
– Ongelmat autojen huolloissa ja korjauksissa ovat yksi yleisimpiä aiheita, joista kuluttajat ovat yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Toivomme, että uusien ehtojen avulla voidaan ehkäistä jo etukäteen erimielisyyksiä, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylijohtaja Katri Väänänen kertoo KKV:n tiedotteessa.
Lue myös: Ostaja perui kaupat 400 kilometrin ajon jälkeen – mitä kävi uuden auton arvolle? Kuluttajariitalautakunnan linjaus voi hämmästyttää
Etämyynnin säännökset tutuiksi
Uusissa ehdoissa on huomioitu erityisesti se, että sopimus korjaus- ja huoltotöistä tehdään nykyään usein puhelimitse tai sähköisesti.