Mikko Hirvosen taktikoinnin epäonnistuminen Sardinian MM-rallissa oli vain muutamista sekunneista kiinni.
Ford-talli yritti junailla perjantain kisaurakan päättäneellä kuudennella erikoiskokeella Citroen-tallin Sebastien Loebin tuloslistan kärkeen, jotta ranskalaismestarilla olisi mahdollisimman hankala ajovuoro lauantaina.
Ajovuorolla on erityisesti merkitystä Sardinian kaltaisilla kuivilla sorateillä, joissa aikaisemmin starttaavat kuljettajat puhdistavat reittiä irtosorasta.
MM-pistekärkenä Loeb ajoi perjantaina reitit läpi ensimmäisenä autona. Loebin ei odotettu pystyvän taktikoimaan, sillä perässä tulleet muut autokunnat saivat tietoonsa hänen väliaikansa.
Hirvonen lähti päätöserikoiskokeelle kolmantena 5,3 sekuntia Loebiä perässä. Hirvonen teki 27,8 kilometrin mittaisella erikoiskokeella ajan 18.14,6. Hetkeä aikaisemmin Loeb oli kuitenkin kellottanut ajan 18.22,6. Yhteisajoissa Loeb tipahti siten kolmella sekunnilla suomalaisen taakse.
Myös Hirvonen oli tietoinen Loebin väliajoista, mutta hänelle ei oltu saatu tietoa siitä, että Loeb oli lähes pysähtynyt hieman ennen maaliviivaa.
(MTV3)
Lue myös:
EK6: Hirvonen kämmäsi taktikoinnissaan