Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Helsingin keskustatunnelin kaatuminen varmistui – miljardihanke sai aikaan pääkaupungissa kitkerän poliittisen myrskyn

6:23Nyt se on varmaa: Helsinkiin ei tule keskustatunnelia – kuinka suuret arvet jättimäiseksi paisuneesta kiistasta puolueiden välille jää?
Julkaistu 08.10.2019 20:51
Toimittajan kuva

Jarno Miettinen

jarno.miettinen@mtv.fi

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta päätti tämän iltapäivän kokouksessaan keskeyttää niin sanotun keskustatunnelin eli maanalaisen kokoojakadun suunnittelun. Päätös syntyi äänin 7-5.

Tunnelin kariutuminen varmistui käytännössä jo viime viikolla, kun SDP:n valtuustoryhmä asettui vastustamaan tunnelin suunnittelun jatkamista.

Lautakunnassa voittaneen esityksen, jonka tekivät apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) ja Eveliina Heinäluoma (sd.) mukaan maanalainen kokoojakatu olisi ollut ”kustannuksiltaan liian raskas” ja kasvattaisi liikenteen päästöjä.

Tunnelia kannattivat kokoomuksen ja perussuomalaisten edustajat. Suunnittelun jatkakista vastustivat vihreiden, sdp:n ja vasemmistoliiton edustajat.

Risto Rautava (kok.) jätti päätöksestä eriävän mielipiteen, johon yhtyivät lautakunnan muut kokoomuslaiset jäsenet. Myös perussuomalaisten edustaja jätti eriävän mielipiteen.

Tunnelin toivottiin vapauttavan tilaa kevylle liikenteelle

Tunnelin tarkoituksena olisi ollut siirtää keskustan läpiajoliikennettä ja esimerkiksi satamien raskasta liikennettä pois keskustan kaduilta. Ajatuksena olisi ollut myös laajentaa Helsingin kävelykeskustaa.

Lue myös: Helsingin 1,4 miljardin euron keskustatunneli kaatumassa – SDP ei kannata hanketta

Tunnelin läntinen suu olisi suunnitelmien mukaan sijainnut Länsiväylällä ja itäpää Hermannin rantatiellä. Tunnelissa olisi muita suuaukkoja ja liityntätunneleita eri puolilla kantakaupunkia.

Tunneli olisi suunnitelmien mukaan rahoitettu suurelta osin ruuhkamaksuilla. Tunnelin alustava kustannusarvio oli noin 1,3-1,4 miljardia euroa.

Pormestari pettyi

keskustatunnelin rakentaminen nosti merkittävän poliittisen kiistan Helsingin kunnallispolitiikassa. Tunnelin suunnittelun jatkamista kannattanut Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) ei säästellyt sanojaan MTV:n Viiden jälkeen ohjelmassa, kun hankkeen kaatuminen viime viikolla kävi ilmeiseksi.

Vapaavuoren mukaan hanketta ei selvitetty riittävästi ja asiassa tehtiin päätöksiä tunteiden, ei tiedon varassa. Vapaavuori sanoi kokevansa kaatumisen epäonnistumisekseen.

– Itse koen tämän epäonnistumiseksi nykyisessä tehtävässäni, ettei pystytty luomaan sellaista prosessia johon kaikki olisivat voineet sitoutua ja vasta huolellisten arviointien jälkeen päätetty mitä mieltä itse asiasta ollaan.

16:54Viiden jälkeen erityisvieraana Helsingin pormestari Jan Vapaavuori

Tunneliriita aiheutti myös sananvaihtoa pormestari Vapaavuoren (kok.) sekä apulaispormestareiden Sinnemäen ja Nasima Razmyarin (sd.) välille.

Helsingin keskustatunnelia on suunniteltu jo pitkään. Edellisen kerran asia oli esillä vuonna 2008, mutta myös silloin hanke kaatui jo valmisteluvaiheessa.

Lue myös: Keskustatunneli aiheutti eripuraa Helsingin johdossa – pormestari Jan Vapaavuori: "Jos ollaan yhdessä asiassa syvemmissä riidoissa, ei se koskaan paras mahdollinen tilanne ole"

Lisää aiheesta:

Jan Vapaavuori elvyttää jo kaatuneen keskustatunnelihankkeen selvitykseen – "Tarkoitukseni ei ole yrittää edistää tunnelin etenemistä"Keskustatunneli aiheutti eripuraa Helsingin johdossa – pormestari Jan Vapaavuori: "Jos ollaan yhdessä asiassa syvemmissä riidoissa, ei se koskaan paras mahdollinen tilanne ole"Pormestari Jan Vapaavuori purkaa rankasti pettymystään Helsingin keskustatunnelin kariutumisesta – lataa kovat sanat "älyllisesti laiskojen" näkemyksistä HIFK:n uusi jättiareena on nyt poliitikkojen käsissä – tältä Helsingin Töölöön kaavailtu 16 000 hengen tapahtuma-areena näyttäisiPuolentoista tunnin lärvit ja räjähtävät lepakot – Tässä vuoden 2016 värikkäimmät puheenvuorotJuuri nyt: Yllättävä vastaehdotus sekoitti kaupunginvaltuuston Guggenheim-pakkaa Helsingissä – "On keksitty uusi taiteen muoto: poliittinen teatteri"
HelsinkiLiikenneRaskas liikennePolitiikkaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Helsinki
  • 21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • 20:47
    Halloween

    Karkki vai kepponen? MTV vieraili hyytävässä Halloween-pihassa Helsingissä

  • 12:43
    Kadonneet

    Lauttasaaren kadonnut löytyi

  • 10:13
    Asuminen

    Nämä kaupungit ovat parasta A-ryhmää

  • 05:17
    Junat

    Ministeri: Tunnin junasta ehkä sopu perjantaina