Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hallitus perustaa yhtiön Lentorataa ja Turun tunnin junaa varten – pääomittaa osakkeilla 100 miljoonan euron edestä

2:02Raidehankkeisiin perustettiin uusi valtionyhtiöRaidehankkeisiin perustettiin uusi valtionyhtiö.Lehtikuva
Julkaistu 01.02.2019 10:56(Päivitetty 01.02.2019 12:05)

MTV UUTISET–STT

Hallitus perustaa hankeyhtiöt kehittämään Helsingistä pohjoiseen suuntautuvia ratayhteyksiä sekä Helsingin ja Turun välistä yhteyttä.

Järjestelyn toteuttamiseksi hallitus perustaa valtion kokonaan omistaman osakeyhtiön, jonka työnimi on Oy Suomen Rata Ab. Valtio siirtää sen taseeseen yhteensä sadan miljoonan euron arvosta omistamiaan osakkeita.

Uusi yhtiö muodostaa konsernin, johon kuuluvat hankeyhtiöt Suomi-rata ja Turun tunnin juna sekä kalustoyhtiö, kiinteistöyhtiö ja Rail Baltica -yhtiö.

Hankeyhtiö Suomi-rataa pääomitetaan 16 miljoonalla eurolla ja hankeyhtiö Turun tunnin junaa 10 miljoonalla eurolla. Kalustoyhtiötä pääomitetaan 71 miljoonalla eurolla ja Rail Baltica -yhtiötä kahdella miljoonalla eurolla.

Hankeyhtiöiden perustamisvaiheessa enemmistöomistus on valtiolla, mutta yhtiöihin tulee omistajiksi valtion lisäksi muita hankkeesta hyötyviä julkisyhteisöjä tai julkisesti omistettuja yhteisöjä.

– On selvää, että budjettirahoituksella ei kyetä toteuttamaan suuria, välttämättömiä raideinvestointeja ja tämän takia tarvitsemme uusia rahoituskeinoja, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo.

Hallituksen mukaan suurten investointihankkeiden ja hankeyhtiöiden etenemisen edellytyksenä on raideliikenteen kilpailuttaminen.

Hankeyhtiömalli myös itäsuunnalle?

Helsingistä pohjoiseen suuntautuvaa päärataa eli Suomi-rataa on tarkoitus kehittää toteuttamalla Helsinki-Vantaan lentokentälle vievä Lentorata sekä lentokentän ja Tampereen välinen ratakäytävä. Hankkeiden kokonaiskustannukset ovat alustavien arvioiden mukaan noin 5,5 miljardia euroa, ja ennustettu matkustajamäärä on 6,5 miljoonaa matkaa vuodessa.

Helsinki–Turku-yhteysväliä on tarkoitus kehittää Espoon kaupunkirataa, Espoo–Salo-oikorataa, Salo–Turku-väliä ja Turun ratapihoja koskevilla hankkeilla. Hankkeiden kokonaiskustannukset ovat alustavien arvioiden mukaan noin kaksi miljardia euroa. Ennustettu matkustajamäärä on 1,6 miljoonaa matkaa vuodessa.

Jatkossa hankeyhtiömallia on tarkoitus hyödyntää myös Helsingistä itään suuntautuvan ratayhteyden nopeuttamisessa.

"Raideyhteydet avainasemassa"

Helsingin, Tampereen ja Vantaan kaupungit ilmoittivat heti aloittavansa valmistelut osallistumisesta Suomi-rata-hankeyhtiöön.

Kaupunkien yhteisen tiedotteen mukaan Suomi-rata mahdollistaa valmistuessaan suoran, nopean yhteyden Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välille, suoran kaukojunayhteyden pääradalta lentoasemalle ja noin tunnin junayhteyden Tampereen ja Helsingin välille.

– Suomi-rata on tärkein ja kiireellisin koko Suomen rataverkoston kehittämishanke. Ilman innovatiivisia uusia rahoitusmalleja, kansallisesti tärkeät merkittävät infrahankkeet viivästyisivät vuosikymmeniä budjettivarojen puutteessa, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori sanoo kaupunkien tiedotteessa.

Myös Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) kiittelee hankeyhtiöiden perustamista. EK:n toimitusjohtajan Jyri Häkämiehen mukaan on erinomaista, että hallitus ottaa käyttöön uusia malleja isojen infrainvestointien edistämiseen.

Häkämiehen mukaan on tärkeää saada yhdistettyä Helsinki, Tampere ja Turku tunnin junayhteyksillä. Kasvukolmion raideyhteydet ovat avainasemassa, kun työssäkäynnin ja asumisen alueita halutaan laajentaa.

Juttua päivitetty kello 12.05.

Lisää aiheesta:

Orpon hallitukselta satoja miljoonia pääministerin kotiseudun raiteisiin – maakuntajohtajalta kuitti irvailijoille: "Eihän tämä ole mikään turkulainen hanke..."Selvitys: Helsingin ja Tampereen välinen suurnopeusrata toisi suurimmat hyödyt – vauhti jopa 250 km/h, rakentaminen halkoisi arvokkaita kulttuuriympäristöjä Voisiko Itä-Suomen junayhteyksiä parantaa? Väylävirasto selvitti mahdollisuuksia –"Seuraavaksi aloitetaan keskustelut kuntien kanssa"Summat julki: Suomi hakee tunnin juna -hankkeiden suunnitteluun puolet rahoista EU:lta – yhteensä lähes 50 miljoonaa euroaMinisteri Marin: Tunnin junaradat Tampereelle ja Turkuun etenevät, mutta liikennöinti voi alkaa vasta 2030-luvullaSelvitys: Helsingin, Turun ja Tampereen välille tarvitaan tunnin pikajunayhteys työntekijöille
JunatPolitiikkaSipilän hallitusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Junat
  • 06:50
    Iso-Britannia

    Ainakin 10 ihmistä loukkaantunut junapuukotuksessa Britanniassa

  • Eilen18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • pe21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • pe05:17
    Lulu Ranne

    Ministeri: Tunnin junasta ehkä sopu perjantaina

  • to13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian