Hallitus perustaa hankeyhtiöt kehittämään Helsingistä pohjoiseen suuntautuvia ratayhteyksiä sekä Helsingin ja Turun välistä yhteyttä.
Järjestelyn toteuttamiseksi hallitus perustaa valtion kokonaan omistaman osakeyhtiön, jonka työnimi on Oy Suomen Rata Ab. Valtio siirtää sen taseeseen yhteensä sadan miljoonan euron arvosta omistamiaan osakkeita.
Uusi yhtiö muodostaa konsernin, johon kuuluvat hankeyhtiöt Suomi-rata ja Turun tunnin juna sekä kalustoyhtiö, kiinteistöyhtiö ja Rail Baltica -yhtiö.
Hankeyhtiö Suomi-rataa pääomitetaan 16 miljoonalla eurolla ja hankeyhtiö Turun tunnin junaa 10 miljoonalla eurolla. Kalustoyhtiötä pääomitetaan 71 miljoonalla eurolla ja Rail Baltica -yhtiötä kahdella miljoonalla eurolla.
Hankeyhtiöiden perustamisvaiheessa enemmistöomistus on valtiolla, mutta yhtiöihin tulee omistajiksi valtion lisäksi muita hankkeesta hyötyviä julkisyhteisöjä tai julkisesti omistettuja yhteisöjä.
– On selvää, että budjettirahoituksella ei kyetä toteuttamaan suuria, välttämättömiä raideinvestointeja ja tämän takia tarvitsemme uusia rahoituskeinoja, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo.
Hallituksen mukaan suurten investointihankkeiden ja hankeyhtiöiden etenemisen edellytyksenä on raideliikenteen kilpailuttaminen.
Hankeyhtiömalli myös itäsuunnalle?
Helsingistä pohjoiseen suuntautuvaa päärataa eli Suomi-rataa on tarkoitus kehittää toteuttamalla Helsinki-Vantaan lentokentälle vievä Lentorata sekä lentokentän ja Tampereen välinen ratakäytävä. Hankkeiden kokonaiskustannukset ovat alustavien arvioiden mukaan noin 5,5 miljardia euroa, ja ennustettu matkustajamäärä on 6,5 miljoonaa matkaa vuodessa.
