Haikailetko vetyautojen perään? Autojätti haluaa palauttaa sinut maan pinnalle: ”Kuunnelkaa tieteen ääntä!”

Näin tehokkaasti vetyauto puhdistaa ilmaa 1:12
Vetyauton pakoputkesta ei tule ulos kuin vettä. Sen lisäksi se jopa puhdistaa ilmaa.

Volkswagenin pääjohtajan mukaan vetyautot eivät ole ratkaisu ilmastokysymyksiin.

Autojätti Volkswagenin pääjohtaja Herbert Diess on ottanut harvinaisen suorasanaisesti kantaa polttokennoautojen mahdollisuuksiin ratkaista liikenteen päästöongelmat.

Volkswagen-pomo pitää vetyautojen tarjoamaa vetoapua riittämättömänä - tai oikeastaan tarpeettomana, Automotive News Europe kertoo.

– Vetyautot EIVÄT ilmastokysymystä ratkaise. Liikenne sähköistyy, eikä valheellisille puheenvuoroille jää sijaa. Kuunnelkaa tieteen ääntä! Diess vetosi enemmän kuin suorasukaisessa twiitissään.

Diess viittasi Potsdamissa toimivan ilmastoinstituutin (PIK) hiljattain julkaisemaan tutkimuksen. Tutkimuksen hieman yllättäväksikin johtopäätökseksi tuli, että esimerkiksi vetykäyttöiset henkilöautot aiheuttaisivat jopa haittaa ilmastolle – ainakin toistaiseksi.

”Kalliita ja tehottomia”

Tutkimusryhmän jäsen professori Gunnar Luderer tiivisti tilanteen kahteen lauseeseen.

– Ilmastotavoitteet edellyttävät välittömiä päästöleikkauksia ja siksi tulisi ensisijaisesti panostaa suoraan sähköistämiseen turvallisen tulevaisuuden varmistamiseksi. On selvää, että synteettiset polttoaineet ja vety tulevat olemaan marginaalisia tekijöitä, kun takarajana on vuosi 2030, hän totesi The Guardian -lehdelle.

PIK:n tutkijoiden mukaan vetypohjaiset polttoaineet on hyötysuhteeltaan heikkoja, ja lisäksi kalliita. Tämän vuoksi tutkijat suosittelevat kestävän liikennesuunnittelun pohjaksi akkutoimisia sähköautoja.

– Vety on polttoaineena hieno puhtaan energian välittäjiä, mutta siihen sisältyy myös suuria riskejä, tutkimusta johtanut Falko Ueckerdt toteaa Guardianin haastattelussa.

– Mikäli ripustaudumme polttotekniikoihin ja hyödynnämme samalla kalliiksi ja tehottomiksi osoittautuvia vetypohjaisia polttoaineita, poltamme loppujen lopuksi vain lisää öljyä ja kaasua, hän tiivistää.

– Tämän vuoksi olisi järkevä hyödyntää vetyä siellä, missä niistä on todellista hyötyä, kuten esimerkiksi pitkien etäisyyksien ilmailussa sekä teräs- ja kemianteollisuudessa, sanoi.

Osoite poliittisessa johdossa

Volkswagen on toistuvasti torjunut vedyn lähitulevaisuuden energiaongelmien ratkaisijana. Maaliskuussa toimitusjohtaja Diess väitti Financial Times -lehdessä, ettei vetyä kyetä koskaan valjastamaan tehokkaaseen laajamittaiseen käyttöön.

Helmikuussa Volkswagen-pomon tilille ilmestyi twiitti, jossa hän kehotti poliitikkoja hyväksymään sen, että ”vedyn tuottaminen ja varastoiminen on aivan liian kallista, tehotonta, hidasta ja vaikeaa.”

– Sitä paitsi, eipä ole juuri vetyautoja näkynyt, hän lisäsi.

Tuoreen twiittinsä Diess osoitti Saksan liittovaltion poliittiselle eliitille. Vastaanottajiin lukeutuivat kaikki syksyllä vetäytyvän liittokansleri Angela Merkelin potentiaaliset seuraajat.

Twiittiinsä hän oli linkittänyt Potsdamin ilmastoinstituutin tutkimusta koskevan talouslehti Handelsblattin artikkelin.

Useat autovalmistajat etenevät omien vetyautoprojektiensa parissa. Korealainen Hyundai kertoo työskentelevänsä yhdessä julkisyhteisöjen ja yksityisten kumppanien kanssa laajentaakseen vetyinfraa Yhdysvalloissa.

Stellantis aikoo myöhemmin kuluvana vuonna esitellä vedyn ja sähkön yhdistelmällä toimivan pakettiautomalliston.

Lue myös:

    Uusimmat