Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Haikailetko vetyautojen perään? Autojätti haluaa palauttaa sinut maan pinnalle: ”Kuunnelkaa tieteen ääntä!”

1:12Näin tehokkaasti vetyauto puhdistaa ilmaaVetyauton pakoputkesta ei tule ulos kuin vettä. Sen lisäksi se jopa puhdistaa ilmaa.
Julkaistu 21.05.2021 17:58

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Volkswagenin pääjohtajan mukaan vetyautot eivät ole ratkaisu ilmastokysymyksiin.

Autojätti Volkswagenin pääjohtaja Herbert Diess on ottanut harvinaisen suorasanaisesti kantaa polttokennoautojen mahdollisuuksiin ratkaista liikenteen päästöongelmat.

Volkswagen-pomo pitää vetyautojen tarjoamaa vetoapua riittämättömänä - tai oikeastaan tarpeettomana, Automotive News Europe kertoo.

– Vetyautot EIVÄT ilmastokysymystä ratkaise. Liikenne sähköistyy, eikä valheellisille puheenvuoroille jää sijaa. Kuunnelkaa tieteen ääntä! Diess vetosi enemmän kuin suorasukaisessa twiitissään.

Lue myös: Toyota teki Corollalle tempun, joka vaikuttaa jopa liian hyvältä ollakseen totta – tämän upeasti soivan polttomoottorin CO2-päästöt ovat tasan nolla

Diess viittasi Potsdamissa toimivan ilmastoinstituutin (PIK) hiljattain julkaisemaan tutkimuksen. Tutkimuksen hieman yllättäväksikin johtopäätökseksi tuli, että esimerkiksi vetykäyttöiset henkilöautot aiheuttaisivat jopa haittaa ilmastolle – ainakin toistaiseksi.

”Kalliita ja tehottomia”

Tutkimusryhmän jäsen professori Gunnar Luderer tiivisti tilanteen kahteen lauseeseen.

– Ilmastotavoitteet edellyttävät välittömiä päästöleikkauksia ja siksi tulisi ensisijaisesti panostaa suoraan sähköistämiseen turvallisen tulevaisuuden varmistamiseksi. On selvää, että synteettiset polttoaineet ja vety tulevat olemaan marginaalisia tekijöitä, kun takarajana on vuosi 2030, hän totesi The Guardian -lehdelle.

PIK:n tutkijoiden mukaan vetypohjaiset polttoaineet on hyötysuhteeltaan heikkoja, ja lisäksi kalliita. Tämän vuoksi tutkijat suosittelevat kestävän liikennesuunnittelun pohjaksi akkutoimisia sähköautoja.

– Vety on polttoaineena hieno puhtaan energian välittäjiä, mutta siihen sisältyy myös suuria riskejä, tutkimusta johtanut Falko Ueckerdt toteaa Guardianin haastattelussa.

– Mikäli ripustaudumme polttotekniikoihin ja hyödynnämme samalla kalliiksi ja tehottomiksi osoittautuvia vetypohjaisia polttoaineita, poltamme loppujen lopuksi vain lisää öljyä ja kaasua, hän tiivistää.

– Tämän vuoksi olisi järkevä hyödyntää vetyä siellä, missä niistä on todellista hyötyä, kuten esimerkiksi pitkien etäisyyksien ilmailussa sekä teräs- ja kemianteollisuudessa, sanoi.

Lue myös: Mullistaako tämä ihmeaine autoilun? 10 kertaa parempi kuin akku, hakkaa myös vedyn – tarvitsee kaverikseen vain vettä

Osoite poliittisessa johdossa

Volkswagen on toistuvasti torjunut vedyn lähitulevaisuuden energiaongelmien ratkaisijana. Maaliskuussa toimitusjohtaja Diess väitti Financial Times -lehdessä, ettei vetyä kyetä koskaan valjastamaan tehokkaaseen laajamittaiseen käyttöön.

Helmikuussa Volkswagen-pomon tilille ilmestyi twiitti, jossa hän kehotti poliitikkoja hyväksymään sen, että ”vedyn tuottaminen ja varastoiminen on aivan liian kallista, tehotonta, hidasta ja vaikeaa.”

– Sitä paitsi, eipä ole juuri vetyautoja näkynyt, hän lisäsi.

Tuoreen twiittinsä Diess osoitti Saksan liittovaltion poliittiselle eliitille. Vastaanottajiin lukeutuivat kaikki syksyllä vetäytyvän liittokansleri Angela Merkelin potentiaaliset seuraajat.

Twiittiinsä hän oli linkittänyt Potsdamin ilmastoinstituutin tutkimusta koskevan talouslehti Handelsblattin artikkelin.

Useat autovalmistajat etenevät omien vetyautoprojektiensa parissa. Korealainen Hyundai kertoo työskentelevänsä yhdessä julkisyhteisöjen ja yksityisten kumppanien kanssa laajentaakseen vetyinfraa Yhdysvalloissa.

Stellantis aikoo myöhemmin kuluvana vuonna esitellä vedyn ja sähkön yhdistelmällä toimivan pakettiautomalliston.

Lue myös: Suomalaiset automaahantuojat poikkeukselliseen yhteistyöhön vetybuumin kasvaessa: "Autojen saatavuus ei ole ongelma"

Lisää aiheesta:

Maailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?Kaikki autovalmistajat eivät pidä sähköön siirtymistä aiheellisena – näin iso osa myynnistä tulee yhä polttomoottoreistaEnsimmäinen japanilaisvalmistaja ilmoitti hylkäävänsä polttomoottorit: "Kunnianhimoinen tavoite"Sitä saa mitä tilaa – suurisuiselle VW-pomolle heitettiin kova haaste: "Jos olet sitä mieltä, että..."Volkswagen-pomo vakuuttaa: "Polttomoottorilla edessään pidempi tulevaisuus kuin jotkut ennustavat"Sähköauto ei vain ole kaikille – 100-vuotias valmistaja silmäilee puhtaampia polttoaineita
AutotVetyautotSähköautotPäästötAutoteollisuusVolkswagenKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • pe13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • pe08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas