Nippu kotimaisia automaahantuojia ryhtyy yhteistyöhön vetyautojen ja -infrastruktuurin edistämiseksi Suomessa. Vetyauto on käytännössä sähköauto, jota ei ladata, vaan tankataan.
Hyundai Motor Finland, Iveco Finland, Veho, Scania Suomi ja Toyota Auto Finland ovat muodostaneet yhteistyöverkoston vedyn liikennekäytön edistämiseksi Suomessa.
Sekä Toyota Auto Finlandin toimitusjohtajan Heikki Freundin että Hyundain Suomen-viestintäpäällikön Saara Vainion mukaan tärkein yksittäinen tarvittava tekijä on tankkausverkoston rakentaminen. Freund ja Toyotan Suomen tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen painottavat myös valtiovallan mukaantulon tärkeyttä.
– Koska markkina on niin pieni, koemme yhteistyön eri maahantuojien osalta järkeväksi ratkaisuksi kehittämisen ja vaikuttamisen osalta. Vedyn tai vetyautojen saatavuus ei ole ongelma, Toyota Mirai -vetyauton toisen sukupolven tuliterää uutuutta Kauppalehdelle esitellyt Karvinen sanoo.
Lue myös: Toyota aikoo tuoda vetyautot Suomeen isosti – ensimmäiselle mallille kova hintalupaus
Mercedes-Benziä maahantuovan Vehon lehdistöpäällikkö alleviivaa myös tiedonkeruun, ja sen viranomaisille ja päättäjille toimittamisen tärkeyttä, jotta vety otettaisiin huomioon erityisesti raskaan kaluston liikennepolttoaineena.