Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaiset automaahantuojat poikkeukselliseen yhteistyöhön vetybuumin kasvaessa: "Autojen saatavuus ei ole ongelma"

1:12Näin tehokkaasti vetyauto puhdistaa ilmaaNäin tehokkaasti vetyauto puhdistaa ilmaa.
Julkaistu 26.02.2021 17:55

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Nippu kotimaisia automaahantuojia ryhtyy yhteistyöhön vetyautojen ja -infrastruktuurin edistämiseksi Suomessa. Vetyauto on käytännössä sähköauto, jota ei ladata, vaan tankataan.

Hyundai Motor Finland, Iveco Finland, Veho, Scania Suomi ja Toyota Auto Finland ovat muodostaneet yhteistyöverkoston vedyn liikennekäytön edistämiseksi Suomessa.

Sekä Toyota Auto Finlandin toimitusjohtajan Heikki Freundin että Hyundain Suomen-viestintäpäällikön Saara Vainion mukaan tärkein yksittäinen tarvittava tekijä on tankkausverkoston rakentaminen. Freund ja Toyotan Suomen tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen painottavat myös valtiovallan mukaantulon tärkeyttä.

– Koska markkina on niin pieni, koemme yhteistyön eri maahantuojien osalta järkeväksi ratkaisuksi kehittämisen ja vaikuttamisen osalta. Vedyn tai vetyautojen saatavuus ei ole ongelma, Toyota Mirai -vetyauton toisen sukupolven tuliterää uutuutta Kauppalehdelle esitellyt Karvinen sanoo.

Lue myös: Toyota aikoo tuoda vetyautot Suomeen isosti – ensimmäiselle mallille kova hintalupaus

Mercedes-Benziä maahantuovan Vehon lehdistöpäällikkö alleviivaa myös tiedonkeruun, ja sen viranomaisille ja päättäjille toimittamisen tärkeyttä, jotta vety otettaisiin huomioon erityisesti raskaan kaluston liikennepolttoaineena.

Pekka Koski

Toyotan näkemys on, että Suomessa tulee olemaan monta eri liikenteen käyttövoimaa, ei yhtä voittavaa. Erityisesti raskaan kaluston ja pitkien etäisyyksien suhteen vety tulee olemaan tärkeä vaihtoehto.

Vety ei syrjäytä käyttövoimana sähköä, vaan on osa sähköistämistä. Suomessa tuotetun hukkavedyn energialla liikuttaisi jo nyt 20 000 vetyautoa.

Kiihtyvä vetybuumi

Tällä hetkellä Suomessa ei ole vetytankkausasemia. Parhaillaan käynnissä olevan Toyota Mirain Euroopan esittelykierroksen maista näin on meidän lisäksi vain Portugalissa. Lähimmät asemat löytyvät Tukholmasta ja Riikasta. Pärnuun tankkausasema on juuri rakenteilla.

Vety on syytä ottaa erittäin tosissaan yhtenä tulevaisuuden päästöttömän sähköliikenteen mahdollistavista liikennepolttoaineista. Japani ja EU, sekä Kalifornian alue Yhdysvalloissa ovat jo aikaa sitten aloittaneet valmistautumisen vety-yhteiskuntaan.

Myös Suomessa sijoittaminen vetyyn on kasvanut, ja esimerkiksi Fortum, Neste ja Wärtsilä ovat lähteneet mukaan kiihtyvään vetybuumiin.

Uusiutuvalla sähköllä vedestä tuotetun ”vihreän vedyn” lisäksi aiheen ympärillä kuplii niin sanotun harmaan vedyn tuottamisen ympärillä.Se tehdään fossiilisesta maakaasusta niin, että syntyy vetyä ja hiilidioksidia. ”Sininen vety” taas tuotetaan myös maakaasusta, mutta syntyvä hiilidioksidi otetaan talteen ja varastoidaan.

Monipuolinen vety

Käyttövoimana vety on jo osoittanut hyvät puolensa. Polttokennoautojen päästöinä muodostuu pelkkää vettä, ja tankkausaika vastaa bensiinikäyttöisen auton tankin täyttämistä. Lisäksi vedyn avulla voidaan tuottaa energia lähes mihin vaan, kuten tieliikenne-, kotitalous-, ja teollisuuskäyttöön.

Vedyssä voidaan säilyttää erittäin suuria määriä energiaa. Sitä voi kuljettaa pitkiä matkoja putkistossa kaasumaisena, tai nesteytettynä ja säilöä akkusähköä taloudellisemmin. Uusin vedyn säilömismuoto on geeli tai magnesiumhydriditahna.

Lue myös: Tiesitkö, että vetyauto jopa puhdistaa ilmaa mennessään? Nyt teknologiasta kiinnostui ikoninen maasturimerkki

Lisää aiheesta:

Vetyautoista voisi olla yllättävää iloa myös maanviljelijöille – suomalaistiimi tutkii todellista ekoratkaisuaToyota aikoo tuoda vetyautot Suomeen isosti – ensimmäiselle mallille kova hintalupaus"Maailman ainoa vetyasema, joka toimii arktisissa oloissa" – ruotsalaisfirma avasi keskustelun Woikosken kanssaVetyautosta ase ilmastomuutosta vastaan – voiko se haastaa sähköauton?Mercedes esitteli pistokkeesta ladattavan polttokennoautonVetyautot nostavat päätään – tiesitkö tätä vedystä?
AutotVetyautotPäästötPolttoaineKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 16.11.16:37
    Liikenneonnettomuudet

    Raju kolari tallentui kameraan moottoritiellä Tallinnaan – Audi joutui karmeaan paikkaan

  • 15.11.12:44
    Chery

    Kiinalainen autovalmistaja yritti esitellä uuden katumaasturinsa voimaa – testi meni vaarallisella tavalla pieleen

  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • 12.11.17:39
    Lifestyle

    Poliisi todisti: Maasturi ajoi vastaantulevien kaistalla Helsingin keskustassa