Haaveena elämäntapamuutos? 5 psykologista kikkaa, joiden avulla onnistut pysyvästi

0:36
Miksi laihduttaminen on niin vaikeaa? Hupaisa video kertoo syyn.

Loppuaan lähestyvä kesä saa monet pohtimaan, pitäisikö riippumatossa loikoilu vaihtaa liikuntaan ja grillimakkarat salaattiin. Brittilehti The Guardianin haastattelema käytöstutkija listasi keinoja, joilla muutoksessa onnistuu.

Harvat tavoitteet täyttyvät itsestään. Liikunnan lisääminen tai terveellisesti syöminen vaativat pitkäjänteistä työtä. Tietyt tavat kuitenkin auttavat sitoutumaan uusiin tapoihin sekä pysymään niissä.

Näillä viidellä vinkillä onnistut luomaan uusia käytösmalleja, jotka kestävät.

1. Luo itsellesi vihjeitä

Kun ihminen yrittää luoda itselleen uutta tapaa, hän yrittää samalla luoda muistiinsa linkin, joka yhdistää tietyn tapahtuman tietynlaiseen käytökseen.

Tapahtumat voivat olla niin sisäisiä kuin ulkoisia. Esimerkiksi nälän tunne on sisäinen tapahtuma, joka on merkki siitä, että ihmisen kannattaisi syödä. Teekupillisen keittäminen on puolestaan ulkoinen tapahtuma, joka voi esimerkiksi olla merkki lähestyvästä nukkumaanmenoajasta.

Vihjeen kaltaisina merkkeinä toimivat tapahtumat auttavat elämäntapamuutoksissa parhaiten silloin, kun niitä kohdataan päivittäin. Säännöllisesti kohdatut vihjeet vähentävät suunnittelun ja tahdonvoiman tarvetta.

2. Määrittele tavoitteesi tarkkaan

Omien tavoitteiden määrittelyssä kannattaa olla mahdollisimman täsmällinen. Mikäli haluaisi harrastaa enemmän liikuntaa, kannattaa miettiä, miten ja milloin sen toteuttaa.

Liikaa ei kuitenkaan kannata itselleen luvata, vaan ennemmin aloittaa muutos vähitellen. Motivaatio lopahtaa helposti, jos tavoitteen saavuttaminen tuntuu mahdottomalta.

Parhaiten ihminen saavuttaa tavoitteensa, jos keino siihen on mielekäs tai palkitseva. Esimerkiksi laihduttajan kannattaa valita mahdollisimman mielekäs liikuntamuoto. Ja vaikka liikunta ei välttämättä tuntuisi aina mielekkäältä, sen jälkeen on yleensä tyytyväinen itseensä.

3. Mieti, kuka olet

Ihmisillä on tapana sitouttaa itsensä tapoihin, jotka kytkeytyvät heidän käsitykseensä itsestään. Esimerkiksi ympäristöstä huolissaan olevan ihmisen on helppo tehdä ympäristöystävällisiä valintoja. Jos tavoitellut käyttäytymismallit kytkee osaksi identiteettiään, niihin sitoutuminen on helpompaa.

4. Valitse hetki oikein

Yhdellä elämän osa-alueella tapahtuva muutos voi sysätä käyntiin suuremman muutosten aallon. Esimerkiksi työpaikan vaihtumisen, muuton, eron, eläköitymisen tai lemmikin hankkimisen yhteydessä osa ihmisen entisistä tavoista muuttuu, jolloin ne on mahdollista korjata uusilla.

5. Älä anna periksi

Yleisen luulon mukaan uuden tavan sisäistämiseen kuluu kolmesta neljään viikkoa. Todellisuudessa sisäistämiseen kuluva aika kuitenkin vaihtelee suuresti ihmisestä riippuen. Osalla uusi käytösmalli iskostuu päähän reilussa parissa viikossa, osalla samaan kuluu aikaa lähemmäs vuosi. Päättäväisyyttä siis tarvitaan.

Pienten takaiskujen ei kuitenkaan tule antaa vaivuttaa epätoivoon. Ei ole maailmanloppu, jos on luvannut käydä kuntosalilla kerran viikossa, mutta liikkumaan ei yhtenä viikkona syystä tai toisesta pääse. Tai jos tavoitteena on syödä terveellisesti, mutta silloin tällöin sortuu roskaruokaan.

Kannattaa yrittää parhaansa, mutta muistaa myös olla itselleen armollinen.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja