Finlaysonin liiketoimintajohtaja Jukka Kurttila kritisoi poliitikkoja ja korostaa yksilön vastuuta ilmastonmuutoksen torjunnassa.
Maapallon tilanne puhuttaa, sillä yhä useampi on huolissaan sen tulevaisuudesta.
Ilmastokriisiksi kuvailtu tilanne on saanut myös tekstiilejä valmistavan Finlaysonin liiketoimintajohtaja Jukka Kurttilan avaamaan sanaisen arkkunsa.
– Olemme menneet kaaokseen samalla kun kaikki tuhoutuu. Kulutamme kuin viimeistä päivää. Maapallo voi todella huonosti.
Kurttila väittää, että poliitikot eivät ole säätäneet lakeja, joilla pidettäisiin huolta maapallosta. Kaikista suurin vastuu kuuluu kuitenkin kuluttajalle.
– Siihen ei tarvita poliitikkoa kertomaan, mitä ihmisen pitäisi tehdä.
Yritys voi tehdä voittoa unohtamatta ilmaston tärkeyttä
Kurttilan mukaan yritykset tuottavat sitä, mitä kuluttajat haluavat kuluttaa. Tällä hetkellä se tarkoittaa monissa tapauksissa "roskaa".
– Pitää ymmärtää, että se on täysin oma vika.
Jos voitto olisi ristiriidassa ilmaston tulevaisuuden kanssa, oman arvopohjan on päädyttävä vaakakuppiin punnittavaksi.
Voiton tavoitteleminen ei välttämättä ole mahdoton tehtävä, vaikka yritykset pyrkisivät suojelemaan toiminnallaan ilmastoa.
– Yritys voi tästä huolimatta saada samanlaisen voiton. Siksi sijoittajat ovat fiksumpia kuin poliitikot.
"Kuluttajat ovat mukana roskan kuluttamisen virrassa"
Kurttila sanoo, että kuluttajat ovat mukana roskan kuluttamisen virrassa.
Ihmiset haluavat mahdollisimman paljon tavaraa ympärilleen, joka näkyy esimerkiksi ulkopuolisten varastojen vuokraamisella ja hamstrausohjelmien lisääntymisellä televisiossa.
Kurttila on tehnyt omassa toiminnassaan korjausliikkeen lisäämällä kasvisruokaa omalle ruokalistalleen.
– Olen itse esimerkiksi aloittanut kasvisruoan syömisen viikolla, jolloin viikonloppuisin jää aikaa porsastelulle, eli esimerkiksi oman lihan pyydystämiselle.
Hyville teoille on kysyntää
Kurttila on saanut kovista ja suorista puheistaan paljon vihapostia, mutta eniten hänelle on kilahtanut rakkautta ja tukea ilmaisevia viestejä.
– On siis olemassa markkina hyville teoille. Yritysten ja kuluttajien pitäisi pyrkiä yhteistyöhön ilmaston kannalta hyvien asioiden saavuttamiseksi.
Tällaisia askeleita voivat olla esimerkiksi kaupassa käynti, jossa kuluttaja voi tarkastella, miten tuote on valmistettu.
Kurttila kuitenkin painottaa, että tärkeintä on tiedostaa asioiden todellinen laita, ja toimia niin, että jokainen pyrkisi koko ajan parempaan päin ilmaston pelastamiseksi.
– Maapallo tuhoutuu, jos emme saa asioita aikaiseksi.