F1:ssä tehtiin koko lajin kannalta iso ratkaisu, joka menikin aivan pieleen? – "Ihan järkyttävä ja selkärangaton päätös"

F1:n tämän viikonlopun isoin puheenaihe on liittynyt Racing Pointin kopiointikohuun. Kansainvälinen autoliitto FIA antoi päätöksen, joka on herättänyt kovaa porinaa sarjan sisällä ja eri tahojen parissa.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Britannian toinen GP suorana 7.-9.8.
Su: Britannian toinen GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Tapaus liittyy Racing Pointin tämän kauden autoon. Se kun on Mercedeksen viime kauden mestaruusauton kopio.

Racing Pointin kilpatalli Renault teki tapauksesta useita protesteja. Nämä kohdistuivat Racing Pointin jarrujen jäähdytysjärjestelmään, jonka se oli ostanut Mercedekseltä. Sääntöjen mukaan kyseisiä osia ei kuitenkaan saa ostaa muilta, vaan ne pitää suunnitella itse.

FIA myös totesi, että osat ovat laittomia.

Tuomio: 400 000 euron sakot ja 15 MM-pistettä pois valmistajien taulukosta.

Mutta.

Kuohuttanein kohta tapauksessa on ollut se, että Racing Point saa jatkaa jarrujärjestelmän ja koko kopioauton käyttöä.

– Mun mielestä tuo oli ihan järkyttävä ja selkärangaton päätös FIA:lta, C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen tykittää.

– Auto on selkeästi laiton, mutta nyt sillä saa kuitenkin ajaa, kun vähän maksaa. Tämä on oikeastaan jatkoa Ferrarin viimevuotiselle päätökselle. Silloin tuotiin julki se, että Ferrari huijasi bensaratkaisussaan, mutta se painettiin villaisella, kun sanottiin, että meillä on tämmöisiä salaisia tuotejuttuja. Että emme voi kertoa, mitä olemme sopineet. Eli Ferrari ei saanut oikeastaan minkäänlaista rangaistusta huijaamisesta.

– Nyt Racing Point on kopioinut viimevuotisen Mersun ja saa ajaa sillä kilpaa. Se on ihan käsittämätöntä, Oikarinen ihmettelee. 

Kopiointikohuun liittyvä päätös oli merkittävä koko lajin kehityksen kannalta. Uhkakuvana kun on ollut se, että radalla nähdään jatkossa pelkästään kärkitallien kopioautoja.

Oikarinen hämmästelee formuloiden katto-organisaation FIA:n toimintaa.

– Heidän päätöksissään ei ole mitään johdonmukaisuutta tai selkärankaa. Nyt lajia hallitaan tavalla, että annetaan ihmisten ja tallien tehdä laittomuuksia ja ylipäätänsä ihan mitä huvittaa.

Oikarinen nostaa esille muun muassa sen, miten Racing Point pystyy nyt napsimaan pisteitä laittomalla autollaan. Tämä taas vaikuttaa vuoden lopulla tehtävään rahanjakoon, jossa muut tallit kärsivät.

FIA:n päätös saattaa kuitenkin muuttua, sillä yhteensä neljä tallia teki vastavalituksen määräajan sisällä.

Myös Racing Point valitti päätöksestä. 

Lue myös:

    Uusimmat