Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-pomo kertoi, miten kausi yritetään viedä läpi: viikonloppuina saatetaan ajaa useampiakin kisoja: "Tallien on oltava joustavia"

© 2018 Marco Canoniero
Julkaistu 14.03.2020 11:08
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

F1-sarjan urheilujohtaja Ross Brawn kertoi Sky Sportille, miten koronaviruksen vuoksi typistyvä kausi yritetään viedä läpi.

LUE MYÖS: Milloin F1-kausi alkaa? Virallisilta tahoilta hämmentävät ilmoitukset

Tässä vaiheesa tiedetään, että kauden neljä ensimmäistä osakilpailua – Australia, Bahrain, Vietnam ja Kiina – on joko peruttu kokonaan tai siirretty niin, että niitä yritetään järjestää myöhemmin uudelleen.

Perjantaina F1 ja FIA tiedottivat, että kausi yritetään saada käyntiin toukokuun lopussa, mikä tarkoittaisi sitä, että myös Hollannin ja Espanjan GP:t jäisivät tältä erää ajamatta. Monacon GP on tarkoitus ajaa 24. toukokuuta, mutta senkin kohtalo on epäselvä.

Tallien edustajat kertoivat Melbournessa, että tällä hetkellä todennäköisintä on, että kausi alkaa kesäkuun alussa Azerbaidzhanin GP:llä. Mikäli näin myös tapahtuisi, ennätyksellinen, alun perin 22 osakilpailua käsittänyt kausi typistyisi vain 15 osakilpailun mittaiseksi.

Brawn sanoo kuitenkin uskovansa, että kisoja pystytään järjestämään tätä enemmän.

– En ole varma, onko säännöissä määritelty tarkkaa määrää kisoille, mutta koska olemme MM-sarja, meillä on kisoja ympäri maailman. Muistamme ajan, jolloin ajettiin 15-16 kisaa, kauan sitten sitäkin vähemmän. Emme odota, että joutuisimme menemään sille tasolle, mutta olemme täysin uudessa tilanteessa. Olen optimistinen, että pystymme järjestämään vähintään 17-18 kisaa riippuen siitä, milloin saamme aloittaa, Brawn sanoi Sky Sportsin haastattelussa ex-kuski Martin Brundlelle.

Kaupallisten oikeuksien haltija haluaa saada kalenteriin mahdollisimman monta kisaa, sillä kisajärjestäjät maksavat sille kisan järjestelyoikeudesta vuosittain noin 25-50 miljoonaa euroa riippuen osakilpailusta.

F1-pomojen suunnitelmana on hyödyntää kalenterin uudelleenjärjestelyssä elokuun kesätaukoa. Tallien on tarkoitus viettää tauko nyt, ennen kauden alkamista, ja elokuun kolmelle vapaalle viikonlopulle yritetään saada mahdollisimman monta osakilpailua.

Kesätauko vietetään 2. elokuuta ajettavan Unkarin GP:n ja 30. elokuuta ajettavan Belgian GP:n välissä.

– Vapauttamalla elokuun kesätauon kisakäyttöön saamme useita viikonloppuja, joina voimme järjestää kilpailun. Uskon, että kykenemme rakentamaan melko hyvän kalenterin loppukaudeksi.

Brawnin mukaan yksi vaihtoehto kisamäärän lisäämiseksi on myös se, että yhtenä viikonloppuna ajettaisiin useampiakin kisoja.

– Se on mahdollista, ja olemme keskustelleet kahden päivän viikonlopuista. Kaksipäiväisillä viikonlopuilla voisimme järjestää kolmekin kisaa peräkkäin.

Normaalissa rytmissä, torstaista sunnuntaihin järjestettävillä GP-viikonlopuilla tallit ovat perinteisesti olleet nihkeitä kisojen ajamiseen peräkkäisinä viikonloppuina, puhumattakaan siitä, että kisoja ajettaisiin kolmena peräkkäisenä viikonloppuna.

– Tallien on oltava tänä vuonna joustavia. Tilanne on poikkeuksellinen. Meidän täytyy varmistaa kausi, joka on taloudellisesti järkevä ja mahdollinen tallien kannalta. Emme voi panna heitä liian koville.

Todennäköistä on, että kesätauon ajalle sijoitettavat osakilpailut ovat Euroopassa ajettavia.

Hollannin GP oli F1-kalenterissa nyt ensimmäisen kerran pitkään aikaan, ja sinne oli tulossa valtava määrä ihmisiä. Zandvoortin radalla ajettavan kilpailun voisi siis kuvitella olevan F1-pomojen arvoasteikolla melko korkealla. Toisaalta ongelmaksi muodostuu se, miten esimerkiksi majoitukset saadaan järjestymään näin pikaisella aikataululla.

Espanjan GP puolestaan on kalenterissa mukana vain yksivuotisella sopimuksella, joten sen asema ei ole ollenkaan niin vahva kuin Hollannin.

Kolmas toukokuussa Euroopassa ajettava osakilpailu, Monaco, on kaikkein heikoimmilla. Monaco maksaa kisan järjestelyoikeudesta ylivoimaisesti vähiten, eikä koko ruhtinaskunnan pysäyttävää GP:tä välttämättä ole mahdolista järjestää kesken kuumimman kesälomakauden.

Alkukauden kaukokisoista Australia on käytännössä varmasti ulkona kauden 2020 kalenterista. Sen sijaan ainakin Bahrainia ja Vietnamia yritetään vielä sovittaa kauden loppupäähän. Kiinan tilanne on vaikea, sillä sää asettaa Shanghaissa ajettavalle kilpailulle omat rajoitteensa.

Bahrainin tai Vietnamin – tai molempien –  ajaminen edellyttää melko varmasti kauden päätösosakilpailun, Abu Dhabin GP:n, siirtämistä marraskuun 29. päivältä eteenpin. Kausi mitä todennäköisimmin kuitenkin päättyy Abu Dhabiin, sillä se maksaa vuosittain suuren summan oikeudestaan isännöidä juuri F1-kauden päätöskisaa.

Lisää aiheesta:

F1-kautta uhkaa kalenterikaaos, kahta kisaa väläytellään jo peruttavaksi – lehti: FIAlla ja FOMilla "salainen suunnitelma" rokotuksistaSaksalaislehti kertoo F1-päättäjien hurjista visioista – kisoja harkitaan radoille, joilla ei olisi pitänyt ajaa ollenkaanF1-kauden avaukselle takaraja, ennennäkemätön ratkaisu pöydällä – Ross Brawn avasi suunnitelmiaF1-mestari esitti hurjan vision siitä, miten kausi pitäisi ajaa läpi – varoittaa päättäjiä tekemästä isoa virhettäKaikki F1-tallit asettivat kisatiiminsä karanteeniin – saksalaislehti esitti lennokkaan vision sarjan tulevaisuudestaF1-tallien kalenterit menivät kerralla uusiksi – Kiinan GP:n perumisesta koituu hyötyjä ja haittoja: "Aika iso määrä lisätyötä"
F1KoronavirusUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta

  • 10.9.09:01
    Alpine

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan