F1 havahtui vähemmistöjen aseman parantamiseen – todellinen muutos vie vuosia

Vähemmistöjen asema, epätasa-arvo ja syrjintä nousivat viime vuonna puheenaiheeksi myös Formula ykkösissä.

Kauden alkaessa kesällä rasismi oli kuuma puheenaihe Black Lives Matter -mielenosoitusten takia. Reaktiona tähän F1 otti käyttöön syrjinnän vastaisen We Race As One -iskulauseen. Ennen jokaista kisaa kuskit polvistuivat tai osoittivat muilla tavoin tukensa yhdenvertaisuudelle.

Monien mielestä F1:n oli korkea aika kiinnittää aiheeseen huomiota. Autourheilu on perinteisesti ollut valkoisen miehen valtakunta.

– Todennäköisesti yli 90 prosenttia lajin parissa työskentelevistä on valkoisia, sanoo intialainen entinen F1-kuski Karun Chandhok.

Vaikka ei-valkoisia kuskeja on vuosien varrella ollut jonkin verran, on se Chandhokin mielestä vain yksi osa kokonaiskuvaa.

– F1 työllistää eri tavoin noin 15  000 ihmistä, ja kuskeja on vain 20. Kun miettii monimuotoisuutta, muut kuin kuljettajat ovat oikeastaan paljon tärkeämpi aihe, johon meidän täytyy keskittyä.

Kalleus rajoittaa

Monessa muussa lajissa vähemmistöjen asemaan on pitänyt herätä jo aiemmin. Brittiläinen kilpa-autoilija Charlie Martin näkee, että moottoriurheilu on tässä suhteessa jäljessä esimerkiksi jalkapalloa.

Nykyään kestävyysajoihin keskittyvä Martin on itse transnainen. Hän on pyrkinyt kasvattamaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen näkyvyyttä autourheilussa. Hän huomauttaa, että naistenkin houkuttelemiseen lajiin on alettu keskittyä vasta 10–15 viime vuoden aikana.

– Sitä ei oikein ole käsitelty aiemmin, että lajin pitäisi olla avoimempi eri vähemmistöille, olivat nämä sitten ihmisiä eri etnisistä taustoista tai erilaisista seksuaali- ja sukupuoli-identiteeteistä.

Autourheilun vähäinen monimuotoisuus on osittain selitettävissä lajin kalleudella. Harrastuksen aloittamiseen tarvitaan muutakin kuin pallo ja lähipuisto.

– Laji siis suosii ihmisiä joilla on rahaa, ja he ovat yleensä valkoisia miehiä, Martin sanoo.

Kulttuurin muutos vie aikaa

F1 jatkaa kampanjaansa tänä vuonna ja on kertonut sen keskittyvän ympäristöasioihin, vähemmistöjen aseman parantamiseen ja paikallisyhteisöjen tukemiseen.

Sekä Martin että Chandhok pitävät hyvänä, että näistä asioista puhutaan nyt enemmän. Muutos ei kuitenkaan tapahdu nopeasti yhdellä iskulauseella.

– Monimuotoisuus ja tasa-arvo ovat asioita, joissa ei voi vain sanoa että okei, olemme nyt pitäneet joitain kursseja ja koulutuksia, kaikki on nyt ajan tasalla, Martin muistuttaa.

Myös Chandhok painottaa, että ongelmia ei voi korjata yhdessä kaudessa. Sen sijaan pitäisi katsoa 10–15 vuoden päähän ja panostaa 8–15-vuotiaisiin etnisiin vähemmistöihin kuuluviin lapsiin.

– Jos haluaa todellista muutosta, ei voi käyttää mitään laastariratkaisua.

Martinin mielestä vähemmistöjen osallistumista voisi lisätä esimerkiksi vähemmistöille suunnatuilla työpajoilla.

Nuoret tytöt halutaan innostumaan

Moottoriurheilu on niitä harvoja lajeja, joissa miehet ja naiset kisaavat samoissa sarjoissa. Naiset ovat kuitenkin olleet kilpa-ajajien keskuudessa häviävän pieni vähemmistö.

Britanniassa vain kuusi prosenttia kilpa-ajajan lisenssin omaavista on naisia.

– Tärkeintä olisi saada nuoria tyttöjä mukaan tuon osuuden kasvattamiseksi, Martin sanoo.

Tässä hän näkee tilausta vain naisille tarkoitetulle W Seriesille, jonka ensimmäinen kausi ajettiin 2019.

Lue myös:

    Uusimmat